Gå till innehåll

Dubbelsidiga utskrifter


Recommended Posts

Hur gör jag för att få till dubbelsidiga utskrifter?

Jag skall skriva ut ett bildhäfte och det bör ju då vara bilder på bägge sidorna. Men hur få det till att passa ihop. Jag skriver ju först ut framsidan och när jag skall skriva ut andra sidan måste ju den utskriften komma på exakt samma plats på andra sidan pappret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Beror på vilket program du använder och hur många sidor du ska ha osv. Jag skulle använda Adobe Pagemaker, Adobe Indesign eller MS Publisher men gundtanken är att du ska veta i vilken ordning papperen kommer ut och i vilken ordning de ska sitta i häftet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där är inbyggda funktioner i programmen som fixar så att sidorna kommer rätt. Det svåra är sen att vända sidorna rätt när man ska kopiera så att allt kommer på rätt håll. En skrivare som skriver på både fram och baksida förenklar. I en 8-sidig broshyr betående av 2 vikta A4-ark skrivs sida 1 och 8 på samma A4-sida osv.

Finns även ett gratisprogram: Scribus

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Canon IP4850 och visst skriver den ut dubbelsidigt men det gäller ju att utskriften kommer på rätt ställe på pappret. Nu skall jag inte skriva ut sedlar men tänk dig att jag skulle göra så. När jag då har skrivit ut framsidan så är det ju viktigt att andra sidan på andra sidan pappret kommer exakt rätt. Men nu är det ett CD häfte jag skall försöka skriva ut. Så jag har åtta bilder som skall skrivas ut på fyra papper.

Jag skall börja med att titta på gratisalternativet Scribus och Publisher som jag redan har.

PS Har jag postat frågan på två ställen?

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...