Gå till innehåll

[LÖST] Ominstallation av XP hjälper inte?


VladAr

Recommended Posts

Hej Forumet!

Nedanstående rapport skickade jag till ASUS-support (som de inte besvarat än) efter att de rekommenderat ominstallation av OS Microsoft XP på min ASUS Eee PC 901 som enda bot mot utrymmes brist på C: disken (senaste året har kämpat & trixat för att hålla det mellan 100 MB och 400 MB).

Finns det ngn vänlig kvalificerad själ som kan förklara för mig varför ominstallerat XP, hittills, släppte in 120 uppdateringar när den egentligen (hävdade ASUS-support killen) skulle fråga endast efter de senaste???

"I have used my Suport DVD to do an image/ghost of it and the system recovery was successful.

Afterwards I have downloaded from Microsoft Update all the latest programs for XP, such as:

- - IE8 as replacement for IE6 which appeared in the "Add or delete a program" panel after the system recovery,

- - .NET frameworker 2.0 as replacement for .NET frameworker 1.1,

- - and some more.

After a while the system started updating (have always automatic updating on) my XP.

The first day came about 8 updates for XP.

The day after arrived 99 updates!

All of them for XP exept for about nine (9) of them which were for Flash Player, Security for .NET 1.1, Server 2008 (x86), Media Player (5 for this one) and SP3.

I used CCleaner and Microsoft´s own Driver cleaner to get rid of the scrap.

Now, the third day after the system recovery there is about 180 MBs free space on the C: drive and getting reduced by the day.

The free space on the C: drive is where it was before I started the system recovery.

What happened?

That is in the total contrary to what you told me would happen after the system recovery, i.e. my XP would ask for the latest updates only which would leave the driver with far more free space on it.

What am I supposed to do now to achieve my initial goal releaving the C: driver of old updates, thus gaining free space on it?

I thought the recovery cd would solve all my problems but this looks like never ending story.

Loking forward to your reply with all the answers to my questions".

Tacksam för snabba & konstruktiva svar som löser gåtan.

Redigerad av VladAr
Förstorat texten
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... jag kliar mig fortfarande i huvudet efter att ha läst din tråd 2 gånger. Är lite osäker på vad det egentligen är du frågar efter.

Vilken version av XP ligger på din recovery? Har du en recovery utan något servicepack eller med kanske SP1 så är det inte alls konstigt att det finns över 120 uppdateringar efter nyinstallation. Jag kan själv känna en viss irritation över det faktum att en nyinstallerad dator med Windows 7 har samma fenomen som du beskriver.

Som jag förstår så har du en SSD hårddisk på 20 gb i datorn? (googlade på modelnummret). I min mening så är det lite i minsta laget även för en XP-installation med senaste Service Pack och alla tillhörande uppdateringar och samtidigt ha utrymme över att få datorn att jobba smärtfritt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ladda hem ATF cleaner och se om den kan ge dig mer plats.

http://majorgeeks.com/ATF_Cleaner_d4949.html

Annars kan man ta bort alla uppdaterings filer som sparas på datorn, om man nu inte tänkt avinstallera några uppdateringar.

Gå till c:/windows

Öppna verktygsfliken/mappalternativ.

Välj visnings fliken

markera visa dolda filer och mappar.

tryck ok.

Nu ska du i windows mappen se en massa mappar med blå text som börjar med $nt...

Dessa kan du ta bort om du inte vill avinstallera några uppdateringar för windows xp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm... jag kliar mig fortfarande i huvudet efter att ha läst din tråd 2 gånger. Är lite osäker på vad det egentligen är du frågar efter.

Vilken version av XP ligger på din recovery? Har du en recovery utan något servicepack eller med kanske SP1 så är det inte alls konstigt att det finns över 120 uppdateringar efter nyinstallation. Jag kan själv känna en viss irritation över det faktum att en nyinstallerad dator med Windows 7 har samma fenomen som du beskriver.

Som jag förstår så har du en SSD hårddisk på 20 gb i datorn? (googlade på modelnummret). I min mening så är det lite i minsta laget även för en XP-installation med senaste Service Pack och alla tillhörande uppdateringar och samtidigt ha utrymme över att få datorn att jobba smärtfritt.

Datorn köptes i oktober 2008.

XP Home Edition

Version 2002

Service Pack 3 (som jag uppdaterade den till. Efter körd system recovery med DVD skivan var det SP1).

Original Suport-DVD-skiva Rev.1.1 (med nr 15G35Q0081D1) som följde med datorn användes för första gången vid ominstallationen.

SSD disken är just nu på,

C: Total storlek 3,72 GB varav Ledigt utrymme 0 byte (just nu),

D: Total storlek 7,50 GB varav Ledigt utrymme 6,85 GB.

Håller med dig, SSD med Lokal disk C: med totalt 4 GB för XP är på tok för lite med tanke på allt patchande av det ursprungliga OS som medföljde datorn.

Efter ominstallationen i kontrollpanelen poppade SP1 upp som jag tog bort och installerade SP3.

Nu tänker jag radera bort MS säkerhetskopian för SP1 med förhoppningen att få 200-300MB ledigt utrymme. Har du gjort ngt sådant med bra resultat?

.NET 1.1 poppade också upp som togs bort av mig och ersattes av .NET 2.0.

Med andra ord allt det som installerades med Suport DVDn var outdated. Det blir intressant vad ASUS-support killen kommer att svara på min "recovery raport" (om han ö.h. svarar).

Så, vad mitt rop på hjälp gäller är:

Vad-gör-jag-nu-med-mitt-datorproblem-när-inte-ens-ASUS-support-vet?

ASUS-support viste inte ens att System Recovery fanns på min Support-DVD som jag meddelade om att jag hade.

De kunde inte ens hitta en System Recovery CD eller DVD för min modell hos ASUS att köpa. Slutligen föreslog de att jag skulle beställa skivan från USA för ca $50 + frakt + tull.

Om resultatet sedan blev vad det blev med min skiva...ja tack för den supporten.

Så, åter igen:

Hur-löser-jag-mitt-datorproblem?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mindre än 4 gb hårddiskutrymme är på tok för lite att kunna köra ett smidigt XP med senaste SP, inget att snacka om.

Du HAR optisk enhet på den? Trodde inte det fanns på ASUS Eee PC 901. En sökning på datormodellen ger t o m Linux som förinstallerat OS.

Ok, har du en återställningsskiva så är det bästa att formatera och partionera om hårddisken. Dela C och D till kanske 50/50 eller kanske rentav en enda partition. På så sätt kan du installera om systemet utan att behöva kladda med borttagande av filer och annat.

Möjligheten att partionera disken ges under installationen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med Manneman, det är nya partitioner som gäller. Det är praktiskt med 2 partitioner men jag skulle rekommendera en stor med tanke på hur liten disk du har. Skaffa sedan en extern disk (för de $50+ du sparar in på skivan från USA) där du kan spara filer som du inte tvunget måste ha på datorn.

Efter att du installerat Windows så kör Windows update manuellt om och om igen tills den inte hittar mer, så slipepr du vänta dagar på att få ner allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla svaren / förslagen! Tacka vet jag Alltomwindows forumet!

Har nyss fått svaret från mitt "stöd" hos ASUS-support:

"Usually after the recovery your system does not need to take all the updates that were released in the meantime but in some cases with the older models of Eee pc it downloads a quite a big amount of them and then you just have to choose manually what updates you accept and what not".

Att han har mage att meddela mig ovanståede nu, efter att jag lagt två dagar på att ta bort gammalt skräp och ladda ner det aktuella.

Hursomhelst. Nu skall jag läsa igenom samtliga förslagen från er, sedan sätter jag igång arbetet.

Återkommer med rapporten.

Tack än en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med partitioner i dett fallet är väl (iaf så var det på min eee900 europa version) att det INTE är partitioner utan fysiskt 2 st olika SSD enheter. undra om det nu inte är så även på denna enhet?! (en snabb 4gb ssd och en långsam 8 gb flash)

Här finns en guide hur du kan installera xp sp2 och endast använda ca 500 mb (lite jobb med det ) http://www.i64x.com/eeexp.php

annars...

http://www.pc-shareware.com/update.htm

Stäng av pagefile (alt. flytta till annan enhet)

Stäng av hibernation

Stäng av system restore

Kan rekommendera detta forum: http://forum.eeeuser...forum.php?id=13

http://forum.eeeuser...ic.php?id=40356

Annars är det nästan läge att byta ut den första disken till en något större, för att få det att fungera bättre (pci-e express SSD, sata2)

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

@jarru Jag menade inte XP med SP3 i sig för att kunna installera. Jag menade generellt att en 20gb hårddisk inte räcker långt som enda disk för installation utöver OS.

Det var menat som en "fingervisning" om hur mycket utrymme Xp tar i anspråk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hursomhelst. Nu skall jag läsa igenom samtliga förslagen från er, sedan sätter jag igång arbetet.

Återkommer med rapporten.

Tack än en gång.

Nu har jag läst igenom en del av materialet i länkarna, kollat en del närliggande info på nätet, funderat och kan svara följande i era svarens tur & ordning:

jarru: Det var nyttig info, tack. Nu är det lättare att bedömma vad jag kan ha på datorn.

Dwarf: Betr. ATF cleanern, har haft under gårdagen, så snart jag rörde touchpaden, massor av varningar om 0 (noll) MB på C: disken. Körde både Ms Diskrensning och CCleaner men de rensade fram som mest några tiotal med kB. Skulle ATP cleaner klarat jobbet bättre? Det gick inte fr.o.m. igår att installera ngt ö.h.taget. Idag kan jag inte ens öppna e-postkontot. Sköter projektet från min stationära datorn.

Betr. dina anvisningar om borttagning av uppdat.filer, hittade jag inga (noll) med $nt. Hittade endast en (1) $hf_mig$.

Upptäckte samtidigt att jag glömt stänga av automatiska uppdateringar eftrsom .NET Framework 3,0 SP2 (169 MB) och .NET Framework 3,5 SP1 (28 MB) smygit sig in och var parkerade på (C:) disken.

Försökte ta bort .NET Framework 2.0 SP2 (183 MB) men lyckade inte. Ska kolla på nätet om tips att ta bort det.

Manneman: Funderar allvarligt, också, på att formatera och partitionera om hårddisken. Väntar på svar från ASUS-supporten om att det kommer att funka u. problem på min ASUS-modell.

Nicklas: Har läst att SSD 4/8 är ett bra förhållande för min SSD pga att 4GB är snabb (bra för OS) och 8GB långsam (OK för övriga program). Tänkte börja med 50/50. Hoppas klara datorn till 2014 då MS slutar med supporten för XP och satsa då på en ny dator i samma viktklass eller lättare om det finns.

Betr. extra disk, den (WD 1TB) har jag haft från första början medveten om att välfungerande SSD på 12GB kan jag behålla om jag har på den endast de nödvändigaste programmen.

si3rra: Ja, håller med dig. Väntar på svar i frågan från ASUS-supporten. Har ej tid för experimenterande & misslyckade projekt. Vill satsa på säkra kort. Det primära är att min 901:an fungerar lika bra som innan eländet med utrymmesbrist på disken (C:) började.

Har funderat senaste månaderna på en installation av nLite som jag läste om ngnstans på nätet. Tack för guiden (och övriga länkarna). Skall gå igenom allt under dagen.

Betr. pci-express SSD, SATA2 väntar på svar, också i den frågan, från ASUS-support.

Återkommer till alla med slutresultatet (eller kanske med nya frågor om hjälp om det går åt fel håll).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 veckor senare...

Hej Forumet!

Om det fortfarande finns intresserade vill jag meddela att:

- efter att ha läst igenom allt materialet i anslutning till länkarna från er (tack än en gång),

- och efter två (2) misslyckade ominstallationer från ASUS Support DVD Skiva 1.1,

- lyckades den i tredje försöket.

Efter borttagning av:

- Star Office 8 ASUS Edition (819MB),

- Microsoft PowerPoint Viewer (138MB),

- Adobe Reader (100MB),

- C:\Windows\Software Distribution\Download directory (800MB),

- InterVideo WinDVD (22MB),

- Windows Live Messenger (32),

- Windows Live Writer (ca 10MB)

och efter 85 st. handplockade (inga automatiska uppdat. släpps) säkerhetsuppdateringar för XP och MS Compatibility Pack for Office 2007 system är fritt utrymme på lokal disken C: , just nu, ofattbara 1,44GB!

1. Har inte lyckats hitta C:\Windows\ServicePackFile directory att ta bort (nya 500MB att befria), efter kopiering på en SDHC-kort förstås.

2. Har inte heller lyckats hitta för borttagning $ntservicepackuninstall$ trots att jag följde instruktionen om hur man hittar dit. De finns inte där.

3. Har inte lyckats heller hitta ProgramFilesDir för att skicka alla uppdateringar (som inte styrs obönhörligen till C:) till lokal disken D: trots att jag via Regedit kom till Version där den skall finnas.

Är det någon som vet svaren under 1, 2, & 3?

Tackar för stödet återigen. Utan era tips hade jag irrat fortfarande på nätet efter använbart info.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...