Gå till innehåll

Router Logg ?


Recommended Posts

hejsan,

det är så att jag måste ha öppen trådlös nätverk för min systers dator krånglar och hon behöver komma in i nätverket, (lång historia)

men all Logg info är inaktiverad på routern men jag har hört/sett att det finns flera olika program där man installerar på datorn och det visas Loggen ifrån routern - när en person har loggat in , vilken tid , vilka sidor den besökt osv osv...

är det möjligt? och isåfall vilket är programmet?

tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså frågan känns så generell, men ja och nej, alltså om loggning är avstängt så skapas ingen logg över händelser, men om man sitter inloggad på routern just när det händer så borde man ju kunna se det iaf, alltså typ se i DHCP listan vilka klienter som är anslutna eller om någon speciell brandväggs regel används, men skulle nog säga att svaret på din fråga är nej..

Om du är orolig, så bör du möjligtvis försöka göra något åt problemet för att kunna kryptera och skydda nätverket, samt att all administration endast kan ske lokalt / via kabelansluten dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

någon som vet hur denna person har kunnat gömma sitt IP och det MÄRKLIGASTE är att det inte står i loggen att den har loggat's in?

det står bara MAC adressen men inte IP, för ip står unknown det är vad jag såg idag på routerns logg

post-12381-0-03811600-1313934555.jpg

Redigerad av Nilsson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa, att peronen försökt ansluta, men inte tilldelats någon ip-adress av routern.

Även om du kör ett oskyddat nätverk, har du begränsat det till vilka mac-adresser som får ansluta, samt minimerat DHCP poolen (antalet tillgängliga adress) för att göra det lite svårare för obehöriga?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle gissa, att peronen försökt ansluta, men inte tilldelats någon ip-adress av routern.

Även om du kör ett oskyddat nätverk, har du begränsat det till vilka mac-adresser som får ansluta, samt minimerat DHCP poolen (antalet tillgängliga adress) för att göra det lite svårare för obehöriga?

fast nää jag hade inte mac på just då och den här personen måste bo rätt nära mig eftersom den fick 100% SIGNAL.

hur kan denne göma sitt ip sådär på routern, går det eller ?

tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk på att många har igång WiFi på sina mobiltelefoner som automatiskt söker upp och försöker ansluta till nätverk (av okunskap så står telefoner ofta inställda så) och att det kan vara någon i din omedelbara närhet som haft mobilen i fickan utan avsikt att koppla upp mot dig. Och som Si3rra skriver: åtkomst har nekats och IP loggas då inte... kanske tänkbart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just den enheten med MAC-adressen som anslutit till din router är från HTC, så det är ganska troligt att det är en mobiltelefon eftersom 99,9% av deras produkter är sådana. :) Med andra ord är Mannemans scenario ovan ganska troligt.

Och den har alltså inte gömt sitt IP. Den har helt enkelt inte något IP utan kontaktar din router för att den vill bli tilldelad ett IP i ditt nätverk. Tills dess att din router accepterat det och ger den ett IP via DHCP så identifierar den sig med sin MAC-adress.

Med tanke på signalstyrkan, är du säker på att det inte är din egen mobiltelefon? ;)

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...