Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag har Win 7 och IE9 64 bitars i en ASUS N73J.

Jag upptäckte av en slump att när jag skall logga in mig på ett phpBB-forum, som är en vanlig och spridd teknik, så kan jag få in mitt namn utan att skriva något på tangentbordet. Så här ser det ut:

165201154433P708e.jpg

Om jag dubbeklickar lite till höger på den övre raden kommer mitt användarnamn upp. Då är det bara att klicka på namnet så skrivs också lösenordet eftersom det är sparat. Visserligen i form av "hemliga" punkter, men dom liksom mitt användarnamn finns där för vem som helst. Den senare funktionen visste jag om sedan gammalt, men att mitt användarnamn också finns kände jag inte till. Om fler personer skulle ha tillgång till datorn, så kan ju dessa, kanske obehöriga, gå in i mitt namn på forum där jag skriver och använda mig och min signatur i bedrägligt syfte.

Nu använder jag Norton 360 som säkerhetsprogram, men om man tänker sig möjligheten, kan då ett spionprogram över internet som har nästlat sig in i min dator ta fram alla mina användarnamn och lösenord? Är användarnamn och lösenord bundna till mitt IP-nummer?

Eftersom jag har olika användarnamn på en handfull forum, så kanske skadan blir begränsad? Om det är så här, så har ju funktionen "Har du glömt ditt lösenord" ingen nytta.

Bilden är ett skärmurklipp, så den fungerar ju naturligtvis inte nu.

Är detta ett känt fenomen, eller har jag, av en ren slump upptäckt en säkerhetslucka?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...