Gå till innehåll

Moderkort Asus P4-T


DAson

Recommended Posts

Har en dator som jag hade tänkt att ha som en testdator för olika ändamål. Nu är det så att totalt vägrar starta när jag trycker på powerknappen den startar som vanligt men nu till problemet bilden är helt svart hårddisk och dvd-brännare startar och den gröna led-lampan på Moderkortet lyser som vanligt. Vad kan ha hänt minnena eller nåt annat CPU-fläkten snurrar som vanligt, men bilden är som sagt svart. Det är speciella minnen som sitter i det är den dyra varianten RDRam minnen 4 st sitter på 2 olika ställen på Moderkortet. Mer info om Moderkortet se här:

http://www.tomshardware.com/reviews/benchmark-marathon,590-4.html

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingetdera har inte hört nåt pip eftersom PC speaker inte är inkopplat och heller inga blinkade lampor på tangentbordet. Det ser ut som om det hänger sig för det går inte att trycka ned Ctrl+Alt+Del för omstart. Så jag tror att Moderkortet är kasst.

//DAson

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ctrl+Alt+Del gäller ju bara när Windows är igång.

Det verkar ju som att BIOS inte kör och bara utifrån det går det inte att avgöra om det är moderkortet, processorn eller nätaggregatet som är trasigt. Det kan bli så att nätaggregat kan leverera tillräckligt med spänning/ström för att hårddisken ska snurra och lysdioden tändas men inte tillräckligt för att processorn ska fungera.

Titta efter hur kondensatorerna på moderkortet ser ut. De ser ut som små torn och ska vara platta och rena upptill och det ska inte ha läckt något nertill. Du kan se bilder på dåliga kondensatorer på http://www.badcaps.net/, http://www.badcaps.net/pages.php?vid=5 och http://techworld.idg.se/2.2524/1.123739

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat kondensatorerna och dem ser ut som dem skall göra platta upptill och rena är dem kan inte se om det har läckt nånstans. Moderkortet medföljde när jag köpte chassit billigt av en kompis förra året. Kan CPU:n ha pajat eller minnena. Kan va svårt att testa andra minnestyper eftersom det är den dyra varianten RDRam minnen. Låter det va har plockat bort det Moderkortet och ska sätta dit ett annat, Tack för tipsen!

//DAson

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ingen orsak. :)

Moderkort kan ju vara trasiga på andra sätt än att ha dåliga kondensatorer, men det är en vanlig anledning till att moderkort slutar att fungera. Det händer att processorer går sönder men det är inte lika vanligt som moderkort. När det gäller minnena brukar man pröva med bara ett minne i taget eftersom det är mindre sannolikt att båda har gått sönder samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med RDRAM eller Rambus DRAM, är det inte som med SDRAM-minnen. Alla minnesslotar måste vara bestyckade, men inte nödvändigtvis av minnen. Utan man kan stoppa i passiva enheter, som kallas CRIMM (Continuity RIMM). Själv kallar jag dem "dummys".

Själv har jag ett Asus P4T533 med 2x512 MB PC1066, som är drygt 8 år och fungerar fint.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Satt dit Asus P4-T igen och det visade sig vara att det var CPU:n som hade gått sönder som tur det så hade jag en i reserv liggandes. Först trodde jag att minnena hade gått sönder men det var det inte. Så nu funkar det men får ett mystiskt felmeddelande och bios startar automatiskt kan inte tyda på felmeddelandet!

//DAson

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick i lördags detta felmeddelande så fort jag startar datorn med Asus P4-T monterad. Message confirmation The system intruded chassis opened or tempered. Please check the system. Vad menas med detta har aldrig råkat ut för detta förr inte med mina övriga Moderkort. Sidoplåten till det chassit finns inte så det får bli lådbyte och om det hjälper vill säga. Nån inställning som felar kanske!

//DAson

Redigerad av DAson
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...