Gå till innehåll

[LÖST] Ändra dubbel klick till enkel klick


nillan

Recommended Posts

Öppna t ex Dokument, där väljer du Ordna (uppe till vänster i fönstret) och sen Mapp och sökalternativ..där hittar du hur du ska ändra alternativ för enkel eller dubbelklickning

Redigerad av PCfreak
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Vista hade man en ikon på Aktivtetsfältet, den var bra när man skulle till skrivbordet, Finns det den möjligheten i Windows7?

Vad som synes så verkar den ikonen inte finnas där längre (liksom Flip 3D som kunde rada upp aktiva fönster lite snyggt diagonalt på skärmen), istället har lösningen blivit om man vill ha tillbaka dessa funktioner att man själv får snickra ihop egna ikoner och genvägar. Resten av motoriken finns fortfarande kvar i bakgrunden.

Vad gäller återskapa Flip3D så hittas en beskrivning i denna länken

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

på skrivbordets ikoner.

Hur gör jag då?

I Vista hade man en ikon på Aktivtetsfältet, den var bra när man skulle till skrivbordet, Finns det den möjligheten i Windows7?

Gå till utforskaren -> Tryck Alt-knappen -> Verktyg -> Mappalternativ -> Markera "Enkelklicka för att öppna" (peka för att markera)

Ikonen på aktivitetsfältet är borta men längst till höger om klockan finns en smal rektangel som man klickar på och återgår till skrivbordet med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar men det fanns ingen "ordna" på mina dokument Har Open Office 3,3.

En Ikon för att komma till skrivbordet på Flip3D törs jag mig inte på.

Ser nu att Wheninrome sände svar medans jag skrev detta.

Vart hittar jag utforskan här?

Redigerad av nillan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad som synes så verkar den ikonen inte finnas där längre (liksom Flip 3D som kunde rada upp aktiva fönster lite snyggt diagonalt på skärmen), istället har lösningen blivit om man vill ha tillbaka dessa funktioner att man själv får snickra ihop egna ikoner och genvägar. Resten av motoriken finns fortfarande kvar i bakgrunden.

Vad gäller återskapa Flip3D så hittas en beskrivning i denna länken

Win +´Tab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inte själv använt "desktopknappen" i Windows 7 men hittade en precis en vägledningsguide som bygger på utnyttja Quicklaunch som Toolbar i Aktivitetsfältet.

1.Högerklicka på Aktivitetsfältet (Bocka ur så Aktivitetsfältet inte är låst) Välj Toolbars -> Ny Toolbar.

Ange sökväg %appdata%\Microsoft\Internet Explorer\Quick Launch och välj mapp.

Du ska nu kunna se Quick launch till höger i aktivitetsfältet.

2. Högerklicka nu någonstans inom Quick launch t.ex direkt på texten Quick launch.

I högerklicks menyn som visas Bocka ur markering för Text och Titel (passa även på ändra ikonstorleken om behövligt)

Dra därefter Desktop ikonen och hela paketet dit som önskas.

Nackdel:

Allt som installeras i Quick launch när program installeras kommer antagligen vilja synas i samma fält.

Edit:

Fann ett annat alternativ i förbifarten om någon är intresserad av installera desktopfunktionen som en portabel app.

http://www.askvg.com/windows-show-desktop-link-get-the-good-old-show-desktop-icon-back-in-windows-7/

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar men det fanns ingen "ordna" på mina dokument Har Open Office 3,3.

En Ikon för att komma till skrivbordet på Flip3D törs jag mig inte på.

Ser nu att Wheninrome sände svar medans jag skrev detta.

Vart hittar jag utforskan här?

Vill du ha flip-menyn trycker du på windowsknappen och Tab

Utforskaren hittar du antingen genom windowsknappen+E alternativt via Start -> Alla program -> Tillbehör

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Ikon för att komma till skrivbordet på Flip3D törs jag mig inte på.

Vart hittar jag utforskan här?

Det ger sig säkert, brukar behövas lite tid innan man vänjer sig vid ett nytt system.

Kika efter en gul mapp i Aktivitetsfältet eller en knapp på Startmenyn :)

Har nu hittat två andra metoder på göra den här Show Desktop ikonen som de frågades om.

Funderade vid senaste inlägget om inte GUID'er & CLSID's strängar i registret kunde va en lösning till återskapa ikonen.

Fann inte just då någon officiell lista med koppling till Desktop Window Manager API mer än vad som redan nämts om FLIP3D & andra på nätet. Stod mellan köra från Rundll men shell råkade bli den slutliga lösningen.

Första metoden som kommer härunder stötte på patrull då filändelsen inte godkände att man ändrar ikonbilden på genvägen. Annars slås funktionen av och på när genvägen klickas på.

[Löst] Skiftade Iconfile i raden till shell32.dll,34 så nu visas korrekt ikon B)

1. Skriv följande i t.ex Notepad text redigerare:

[shell]

Command=2

IconFile=shell32.dll,34

[Taskbar]

Command=ToggleDesktop

Spara därefter dokumentet/filen med valfritt namn på skrivbordet ( viktigt dock filändelsen anges: .scf )

Efteråt ska filen dyka upp som en genväg färdig att köra & använda.

2. Annan metod på skapa en egen fristående Desktop ikon, den här lyckades över förväntan så kör den själv just nu.

Utförlig guide hittas här (Finns även en klar genväg att ladda ner där om man inte vill göra en själv)

Annars enl. följande:

Högerklicka i tomt utrymme på skrivbordet och välj Nytt -> Genväg.

Dialogruta öppnas, ange där nedanstående.....och klicka nästa.

C:\Windows\explorer.exe shell:::{3080F90D-D7AD-11D9-BD98-0000947B0257}

På nästa fråga ange valfritt namn på genvägen t.ex Desktop eller Skrivbord och Ok.

Genvägen är nu i stort sett färdig och kan köras nästan var som helst.

För intryckets skull kanske man hellre vill se ikonen i sitt riktiga utförande?

Byta ikon:

Högerklicka i såfall på genvägen och välj Egenskaper.

Klicka sedan vidare på knappen byt ikon.

57577d1267428047t-show-desktop-icon-taskbar-step3.jpg

I de mindre dialogfönstret gå vidare genom sökknappen och skriv nedan...

%SystemRoot%\system32\imageres.dll och Ok

Välj sedan ut en passande ikonbild ur samlingen och Dubbelklicka på den du vill ha så är proceduren klar.

57578d1267428047t-show-desktop-icon-taskbar-step4.jpg

För få ikonen till lämpligt ställe ~ Drag genvägen dit den önskas.

Om Akivitetsfältet: Högerklicka och lås upp före flytten så går de lite lättare.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har svårt att hitta saker och ting med nya W7, så är ett enkelt sätt att göra det på att bara skriva in det du letar efter i rutan längst ner ”Sök bland program och filer”.

Då kommer ett antal förslag upp upp. Bättre förslag ju fler bokstäver, på det du letar efter, som du skriver in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...