Gå till innehåll

dela ut filer till nätverket?


blogtweeter1

Recommended Posts

Hej.

Jag vill kunna ansluta min dator till min externa mediaspelare som jag har kopplat till min LCD.

min dator är kopplad trådlöst till min router,som i sin tur är kopplad till min bostadswitch.

Från mediaspelarens ethernet port har jag kopplat till min router i en ledig port.

Nu vill jag kunna dela ut filer som jag har på min dator,och kunna få upp dem på min mediaspelare.

vad behöver man ställa in i Windows 7,och hur/vart gör man detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det beror lite på vad det är för Mediaspelare du har. Såhär har jag gjort med min Boxee Box.

På Windows 7 datorn högerklickar jag på en mapp jag vill dela ut till Boxee Box. Jag väljer att dela ut den och sätter ett lämpligt namn på utdelningen.

Eftersom jag är lite nojjig så har jag även skapat ett användarkonto på min dator åt min Boxee Box och ger endast det kontot tillgång till utdelningen.

Nu över till Boxee Boxen där jag går in i inställningarna och väljer att lägga till en filkälla av SMB typ. Jag bläddrar fram till utdelningen jag gjorde tidigare och får ange kontot och lösenordet jag skapade tidigare.

Jag gör inställningar för hur ofta Boxee Boxenska kolla av utdelningen och indexera innehållet.

Klart!

Nu kan min Boxee Box spela upp innehåll från den utdelade mappen på min dator. Under förutsättning att datorn är igång förstås. En framtida investering kommer att vara en NAS där man kan lagra allt och som kan stå igång dygnet runt i någon vrå där den inte stör någon.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var tydligen min router som ställde till det.

Efter att jag lagt till min Xtreamer´s IP och Mac adress fungerade det!

Nu kan jag ladda upp filer från min dator till mediaspelarens webgränsnitt.

Men måste jag ändra IP varje gång om jag te x drar ut nätverkskabeln?

Är det riktigt att sätta "auto" IP på den?

DHCP skall väl också vara aktiverat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som Opptokoppter är inne på så innebär DHCP i routern att den delar ut IP-adresser till alla enheter som ansluts. Om det är aktiverat bör alltså enheterna vara inställda på att erhålla IP automatiskt. Vill du försäkra dig om att enheterna alltid får samma IP så kan du göra på 2 sätt.

A: Stäng av DHCP funktionen och konfigurera fast IP adresser på alla enheter istället för att ha dem inställda på att erhålla IP automatiskt.

B: I routern brukar det finnas inställningar för att knyta IP-adresser till MAC adresser. Då skriver du alltså in t.ex din Mediaspelares MAC adress och det IP nummer du vill att den alltid ska bli tilldelad. Upprepa för alla enheter du vill ska få samma IP alltid. Dessa knutna IP brukar då inte få ligga inom det intervall som DHCP är inställd på att dela ut automatiskt, då kan det ju bli en krock, men det brukar komma något felmeddelande om man gör fel på det viset.

Jag föredrar alternativ B.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen.Sorry för sent svar -_-

Nu har jag lyckats att få in min Xtreamer i nätverket äntligen.

Det fungerar att kopiera bilder från datorns hårddisk över till mediaspelaren.

Men när jag försöker kopiera en film från mitt USB-minne till den kommer ett felmeddelande upp(se bifogad fil).

Jag har provat att ändra behörighet på mapparna på mediaspelaren,men det händer inget.

Inga bockar kommer upp vid "läs" eller "skriv".

Går det inte att ändra behörighet på mediaspelarens mappar så man kan kopiera filer till den??

Tacksam för svar.

post-14668-0-94231700-1323642181.jpg

post-14668-0-78456700-1323642192.jpg

post-14668-0-82475400-1323646243.jpg

post-14668-0-76786200-1323646251.jpg

post-14668-0-67341600-1323646264.jpg

post-14668-0-40268400-1323646272.jpg

Redigerad av blogtweeter1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...