Gå till innehåll

Typsnitt?


cocacolacowboys

Recommended Posts

Då jag fick mycket bra hjälp sist jag hade problem försöker jag igen, trots att fråga är "diffus"...

Ibland får jag för mej att snickra ihop en hemsida eller två, och det stora problemet är att få det bra i samtliga webbläsare, men nu har jag använt ett typsnitt (agency fb), som visas korrekt i min dator, och på samtliga webbläsare, men inte på tjejens dator trots att vi bägge kör med samma webbläsare och bägge använder windows 7. Det har inget med äldre versioner att göra då sidan även visas "korrekt" i äldre datorer med äldre versioner av ex IE.

Någon som har ett tips på "problemet"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller typsnitt måste ju det finnas installerat på datorn som ska visa sidan. Vad jag vet är Agency FB inte ett standardtypsnitt i (alla) Windows. Troligen har du installerat det på din dator, det kan ha kommit med något program du lagt in utan att du vet det. Medans din flickväns dator inte har det installerat. Finns inte typsnittet faller webbläsaren tillbaka på övriga alternativ du angivit och slutligen på standardtypsnittet.

Såvida ingen drastisk förbättring av typsnittshanteringen hänt sedan jag kodade hemsidor vill säga... Man fick hålla sig till standardtypsnitten som man vet finns på alla datorer till brödtexten och skulle man tvunget ha något annat på en rubrik eller liknande fick man lägga in rubriken som en bild.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet är att webbläsaren måste ha tillgång till teckensnittet. I det här fallet är Agency FB inte standard i windows 7 och måste alltså installeras, på varje dator som skall läsa sidan, för att det skall fungera.

För att ett teckensnitt skall fungera "crossover" plattformar och webbläsare, får man välja ett webbsäkert teckensnitt eller använda sig av andra metoder för att göra sitt specifika teckensnitt tillgängligt för alla webbläsare på alla plattformar. Google Web Fonts kan vara ett alternativ. Ett annat är att använda html5/css, och ladda upp teckensnittsfilen på webservern. CSS-koden skulle då kunna se ut som följer...

@font-face {
font-family: 'LinuxLibertineORegular';
src: url('linlibertine_re-4.7.5ro-webfont.eot');
src: url('linlibertine_re-4.7.5ro-webfont.eot?#iefix') format('embedded-opentype'),
	 url('linlibertine_re-4.7.5ro-webfont.woff') format('woff'),
	 url('linlibertine_re-4.7.5ro-webfont.ttf') format('truetype'),
	 url('linlibertine_re-4.7.5ro-webfont.svg#LinuxLibertineORegular') format('svg');
font-weight: normal;
font-style: normal;

}

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...