Gå till innehåll

Fredagsmiddag


Venoms

Recommended Posts

Nu kanske man inte behöver lära någon att laga mat... utan jag tänkte närmast på ett förslag på en veckomatsedel.

Själv tycker jag att det är svårt, eftersom jag nästan alltid äter lite senare på eftermiddagen i veckorna och ibland inte alls...

Jag gillar att laga mat till helgen, när det oftast finns tid att lägga på maten

Jag kom att tänka på detta när det började bli ett "hotell" här hemma, frukost, luch och middag... kan du ordna tranporten så att du kan köra mig och hästen... fixar du sadeln.. den är skitig... kan du putsa mina stövlar till tävlingen.. etc etc... Men jag är som alla andra herre i mitt eget hus :rolleyes: (bestämmer själv när det ska diskas och dammsugas).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får väl slänga ihop nånting så de fyller upp en vecka i sänder eller vad man känner för & bolla & låna lite mellan olika tips man ser kan passa. Det beror ju lite på vad man har hemma & så också, bara för man följer en veckosedel så måste man ju inte springa till affärer för att saker fattades, då kan man ju lika gärna ta ett tips från en annan lista men sånt är ju valfritt.

Nästan så de skulle förtjäna en egen kategori så maten ligger samlad på ett ställe.

I vilket fall som helst så kommer jag själv & lära mig om vi hoppar på detta :)

Just maträtter sådär för en hel vecka är sällan man själv upprättar när man inte har familj.

Det blir lite mer som det kommer & faller sig och kanske mer flexibelt i sättet & leva när man inte har de på samma sätt.

Vi kan ju köra en mjukstart om inte annat i början & hjälpa varandra som vi brukar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det dags igen.. Fredagsmaten :D

Blir en köttgryta...

Ingredienser

600 g fläskfilé

2 pkt bacon

1 rödlök

1 liten crème fraiche 34%

3-4 dl vispgrädde

½ köttbuljongtärning

2-3 msk soya

2 tsk tomatpuré

1½ tsk sambal oelek

Lite salt

Mald svartpeppar

Matlagningsmjöl

Vatten

Gör så här

Strimla filén, skär baconet i smala bitar och hacka rödlöken smått.

Fräs upp filén i smör och lägg den sen på en tallrik.

Fräs sen bacon och sist löken i baconfettet. Blanda ihop allt strö lite matlagningsmjöl över, rör om. Häll på resten och krydda. Låt småputtra en stund.

Receptet hämtat från Matklubben.se

Ska bli kul att testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Middagen färdigpreparerad och klar för tillagning... Klyftpotatis blandad med morotsstavar, rödlök och broccoli. Löken måste hamna "under" potatisklyftorna första 15 minuterna annars blir den för knaprig... Stänka på rikligt med olivolja, peppar och flingsalt och in i ugnen 30-40 minuter.

Biffarna är putsade och mörade... ingnidna med vitlöksolja (hemmagjord) och pepprade. Saltar gör man efter att den fått stekyta. Blir oftast medium... smakar bäst om köttet har bra kvaitet.

Hemmagjord bearnaise till det och en luftig sallad med svarta oliver, tomater och fetaost. En balsamicovinegrett övanpå... och lyckan är gjord.

Det är fredag!

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...