Gå till innehåll

Fredagsmiddag


Venoms

Recommended Posts

Vad blir det?

Har ni några bra idéer? Själv ska jag göra pasta med laxkuber, kanske ingen direkt fredagsmysmat inför helgen... men i alla fall samt lite gott rött vin under tillagningen och till middagen ska avnjutas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pyttipanna igår & nu till kvällen så funderas här om lite nudlar tillsammans med stekta köttbullar tillagade över öppen eld & kökspis på gammalt vis. Som tilltugg blir de oftast strimlad skuren sallad blandat med lite majs & kidneybönor & pusta sallad och lite frisk ättika/dressing på de för smakens skull. Här kör vi nyktert ikväll :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev inte så dumt.. Laxfilé kryddas med salt peppar och rivet limeskal, vispa ihop creme fraiche lite mjölk och fransk osötad senap som sedan hälls över fisken.

In i ugnen 225° medans pastan kokar (12 - 15 min), koka lite broccolibuketter till också.

Helt ok.. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blev inte så dumt.. Laxfilé kryddas med salt peppar och rivet limeskal, vispa ihop creme fraiche lite mjölk och fransk osötad senap som sedan hälls över fisken.

In i ugnen 225° medans pastan kokar (12 - 15 min), koka lite broccolibuketter till också.

Helt ok.. :D

Vad är det för pasta som måste kokas i 15 minuter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är det för pasta som måste kokas i 15 minuter?

Lågbudget billigt skräp... då är den fortfarande "al dente" :rolleyes: Willys har det mesta..

Annat var det förr då det blev perfekt på 10 min.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så får man köra en sydligare variant, funkar också bra ihop med lingon & mjölk.

Raggmunkar, min egen lilla favorit t.o.m bättre än krogen :)

Bestående av råriven potatis & ägg & lite salt, rör ihop alltsammans i bunke.

(Om behövligt tillsätt lämplig torrvara t.ex en nypa mjöl)

Forma handflatsstora biffar & stek sedan med lagom värme. Mums.

Tror det blir dags för den imorron igen tillsammans med bacon.

Brukar gå lättast & jobba med matsked så behöver man inte kladda ner sig.

Lätt som en plätt bara vända några ggr på plattan.

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Raggmunkar, min egen lilla favorit t.o.m bättre än krogen :)

Raggisar med stekt fläsk/bacon och lingon är kanon.

Kommer osökt att tänka på en annan toppenrätt, blodkorv även den med stekt bacon och lingon, blir nog det på måndag. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alla tycker vi olika... För min del vill jag ha den "al dente" med lite motstånd men inte hård och inte en kletig mask.

Misstänker att ett missförstånd har uppstått. Det handlar inte om att det skulle vara bättre att koka en viss typ av pasta längre, utan om att pastasorter som tar längre tid generellt är bättre. Och litet längre ned på sidan jag länkade till står:

Men viktigast är lång koktid på paketet och du får gärna göra pastan lite al dente.
:)

Fullkornsmakaroner är betydligt bättre (lägre GI) än snabbmakaroner, t.ex. Detsamma gäller ris, ju längre koktid dess bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Misstänker att ett missförstånd har uppstått. Det handlar inte om att det skulle vara bättre att koka en viss typ av pasta längre, utan om att pastasorter som tar längre tid generellt är bättre. Och litet längre ned på sidan jag länkade till står:

:)

Fullkornsmakaroner är betydligt bättre (lägre GI) än snabbmakaroner, t.ex. Detsamma gäller ris, ju längre koktid dess bättre.

Då var det ett missförstånd.. sorry :P

Det jag vill ha är en pasta som blir "lagom i min smak" vid 8 - 10 min kokning. Tjockleken och mjölsort etc är av betydelse för att det ska bli bra.

Vad gäller fullkornspasta... inget för mig i alla fall.

Hursomhelst så är det den personliga smaken som gäller vid all matlagning... men det är kul med tips ibland.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förr i tiden så fanns ju inte de som vi kallar för "snabbmat" på samma sätt om man tänker 50-100år tillbaka.

Pizza & Hamburgare & Piroger och annan gatuköksmat som Pommes fanns ju inte då bortsett från varmkorv som kanske funnits längre. Just den sorten av mat är intressant som folk körde sådär mitt i veckan och som var lätt & enkelt att laga till.

Perfekt till barnfamiljer & folk som jobbar & inte har så mycket tid men som ändå vill ha lite mer "riktig" tillagad mat sådär mitt i veckan. Fläskpannkaka är ju oerhört lätt & göra och samtidigt gott. En enkel redning man vispar samman och sen ner i stekpanna tillsamman med lite fläsktärningar eller annan valfri blandning. Den funkar alltid!

När det kommer till blodpudding & blodkorv & Skånsk svartsoppa vid Mårten gås så hamnar de lite längre ner på min egen skala.

Fortfarande väldigt nyttig mat & speciellt blodpudding är något som hängt med länge som lunchmat, mycket Järn & bra för kroppen. Men det ligger ungefär som fisk hos mig, används för att det är nyttigt och för man behöver dom tillskotten i näringshjulet. Särskilt fisk tycker jag ska lagas till på rätt sätt, fel tillagat så kan de förstöra en hel middag.

Väldigt noga också hur man rensar fisk för slippa oönskad fisksmak efteråt, kanske mest insjöfisk & strömming.

Gillar Gös speciellt, en art som finns i ganska rika bestånd.

Havsfisk som Flundra, Torsk och Lax är ju också väldigt gott, Lax tillhör väl kanske festmat lite mer eller i vart fall åt de hållet.

Även rökt Ål är ju finnemang till fest tillsammans med Lax kanske mest känt från Julbord.

Gädda & Abborre som sommarmat, Pepparrot till Gädda väldigt gott med Dill & Persilja.

Torsk, Lax & Ål är ju några arter som haft det lite jobbigt annars, så man får va lite snäll där.

Så då får de till vardags bli Fläskpannkaka, Pasta, Raggmunkar & Blodpudding.

Gratänger, Stroganoff, kokt & stekt potatis, Isterband, Prinskorv, köttbullar & biffar.

Ibland varvat med någon soppa, kalops med Nötkött & rotfrukter är en höjdare.

Nu har de ju också börjat komma ganska mycket viltkött och framförallt Vildsvin.

Relativt lätt & hitta om man känner Jägare eller jagar själv.

Även Rådjur har ju varit på uppsving ett tag.

Däremot Älg har börjat känna av en nedgång i regionen jag själv kommer ifrån.

Troligen pga jagats för hårt & varit ett starkt intresse på under flera år nu tillsammans med fler trafikolyckor.

Även stormarna (klimatet) & två hårda vintrar har spelat en roll i söder med förändringar i deras livsmiljöer.

Tillkommit lite nya arter av parasiter som gillar Älg bl.a tillsammans med högre andel proteinrik föda.

Just nu i höst var de ett mysterium där rätt många tjurar strykit under av okänd anledning.

Prov har skickats till medicinsk undersökning i Uppsala men vet inte om man kommit fram till något än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick just en idé Opptokoppter, du verkar vara en fena på detta område också :)

Kan inte du sätta upp en veckas matsedel i en ny tråd, typ "Veckans matsedel" och veckan efter kommer någon annan att ta vid med ett eget veckonummer.

Vad tycker du om den tanken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, jag vet inte :) till & börja med så skulle kanske risken vara överhängande att man blev avslöjad.

Skulle ju va oerhört olyckligt om någon blir tvungen uppsöka akuten efteråt men vi kan ju alltid testa.

Vi kanske skulle passa på och låta damerna gå först, artighet sägs vara längst :D

Skall fundera seriöst på saken, frågan är bara hur man lär ut något på en höft.

Använder nästan aldrig själv recept här så varje mål blir lite av ett äventyr.

Händer ibland att inte allting blir som man vill men LOVAR & SVÄR jag INTE knyckte Lasses fläskpannkaka.

Den såg väldigt god ut, ber så mycket om ursäkt Lasse :P

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...