Gå till innehåll

EndProcess.exe ett virus?


Recommended Posts

Har Norman SecuritySuite som antivirusprogram på datorn.

När den kör en sökning kommer följande upp i loggen:

C:\HP\Bin\EndProcess.exe Potentiell oönskad programfil [W32/Suspicious_Gen5.QYA]

Försökte google lite på detta, men hittade inget bra svar.

Någon som vet om och i så fall vad det är för virus och om jag bör ta bort filen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testa och kör: Malwarebytes Anti-Malware, om det är några problem kommer den att säga till.

Norman har en tendens att ge missvisningar lite för ofta.för att vara tillförlitlig (enl mig).

edit:

Jag tror inte det är något virus du fått... ^_^

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet i fråga kommer från HP och används för att avsluta processer (precis som namnet säger) vid återställning av dator, möjlgtvis via något HP verktyg, så det är absolut inte ett virus (vilket virusprogrammet inte heller säger!)

Däremot kan den anses som oönskad (vilket virusprogrammet säger) om man inte vet vart ifrån den kommer eller vad den gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte datorn för typ ett halvår sedan och har haft Norman ända sedan dess.

Anledningen till att jag blev lite fundersam är att Norman började varna för detta nu i veckan...

Så mycket förstod jag att det är ett HP-program, men hur kommer det sig att den börjar varna efter ett halvår?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo ett skyddsprogram uppdaterar hela tiden sina "recept" på hur virus, malware ska detekteras.

Som tidigare påpekats så är inte Norman någon höjdare och har genom åren haft massvis med felaktiga detekteringar.

Skräp enligt min mening !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...