Gå till innehåll

Kan ej använda integrerad grafik


Up2

Recommended Posts

Gäst opensource

Stänger den ner ordentligt innan den startar om eller bryts det bara? Om det är så att den stänger ner Windows ordentligt kan man med ett program vägra omstarter. Kan vara en hjälp på vägen. Om du inte får det att fungera tycker jag att du ändå bör fundera på att installera något Linux. Att surfa och kolla mail sker på exakt samma sätt och du har Chrome, Firefox och Opera som fungerar på samma sätt som på Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Knepigt... jag fattar inte heller vad som bootar om burken.

I många BIOS kan man sedan styra om det integrerade eller externa grafikkortet ska användas. (kanske blitt nåt knas där ?) annars så brukar det hjälpa att ladda om BIOS med "default" värden.

Slutligen kan det vara så surt att du bör göra en ny ren installation.

Jag har ändrat så att det är default i BIOS och ominstallerat XP och 7an ett tiotal gånger utan skillnad.

Redigerad av Up2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stänger den ner ordentligt innan den startar om eller bryts det bara? Om det är så att den stänger ner Windows ordentligt kan man med ett program vägra omstarter. Kan vara en hjälp på vägen. Om du inte får det att fungera tycker jag att du ändå bör fundera på att installera något Linux. Att surfa och kolla mail sker på exakt samma sätt och du har Chrome, Firefox och Opera som fungerar på samma sätt som på Windows.

Två plötsliga, snabba pip från moderkortet och sen startar den om. Ingen fläkt snurrar för fort eller blir extra varm (har känt på minnena och hårddisken när den har varit avstängd). Moderkortet gör heller inga varningspip när den startar, den verkar ok enligt sig själv.

Redigerad av Up2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle nog vilja säga två saker, när du monterade moderkoret kollade du så att det inte finns några metalliska delar som kan få kontakt med moderkortet, då det är ett s.k OEM chassi så kan det ha avvikande platser för skruvhål eller liknande..

Provat att köra det utan ditt soundblasterkort, om allt annat är nytt utom detta?

Vad står det i Windows 7 Loggboken (kontrollpanelen -> administrationsverktyg -> datorhantering)

står det något där vad dessa omstarter beror på?

Det gamla kortet var ett ATX-kort. Grejerna som sitter i skruvhålen går att flytta på så att det nya kortet sitter stadigt med alla skruvar. Inget verkar sitta olämpligt.

Windows verkar inte klaga på om SoundBlaster-kortet finns instoppat eller ej.

Jag kan inte se några felmeddelanden i Loggboken, förutom att jag har loggat in och ut, etc.

Redigerad av Up2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Två plötsliga, snabba pip från moderkortet och sen startar den om. Ingen fläkt snurrar för fort eller blir extra varm (har känt på minnena och hårddisken när den har varit avstängd). Moderkortet gör heller inga varningspip när den startar, den verkar ok enligt sig själv.

Ah. Så det är själva moderkortet som kapar på direkten utan att stänga ner Windows? I så fall har jag inte mycket kunskap att bidra med. Det närmsta jag varit med om var när mitt grafikkort blev 110 grader och stängde ner. Ett nytt moderkort kostar ju inte speciellt mycket annars? Eller kanske en Sandy Bridge med grafik kunde passa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah. Så det är själva moderkortet som kapar på direkten utan att stänga ner Windows? I så fall har jag inte mycket kunskap att bidra med. Det närmsta jag varit med om var när mitt grafikkort blev 110 grader och stängde ner. Ett nytt moderkort kostar ju inte speciellt mycket annars? Eller kanske en Sandy Bridge med grafik kunde passa?

Då är det väl moderkortet som är paj. Ett nytt får det bli.

Jag antar att någon moderator kan stänga den här tråden nu. Tack för all hjälp förresten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...