Gå till innehåll

Sekretess fråga om programsäkerhet & användarskydd


Recommended Posts

Hej allesammans!

Har en fråga här som kanske kan passa som början på en diskussion i ämnet.

Vore intressant & höra efter, hur ni ser på detta och kanske även omkring vad som gäller om det finns några klara upprättade regler ute bland programmakare att förhålla sig till.

Hur mycket information är OK för ett installerat program att få skicka tillbaka vid "Call back home" eller i förekomst av program kraschar och rapporter skickas/efterfrågas av användaren?

Finns här några raka riktlinjer fastställda om vad som är vedertaget eller rätt ut...

Vilken är Din egen åsikt i frågan?

Vad är ok och vad är inte ok och hur tror/vet ni att det ser ut just nu bland vanliga förekommande program som även kanske också operativsystem då Microsoft ligger nära till hands här också?

Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Finns inga regler. Beror mycket på kompetensen i företaget. Vissa produkter är helt vrålsämst när det kommer till sekretess. En del sidor där man skickar personnummer och annan ID har ibland inte ens krypterad anslutning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det händer ju ibland att man möter på betalningssidor som saknar https i början. Senast detta inträffade var då refillkortet till mobilen skulle laddas för första gången och aldrig använt den typen av telefonlösningar tidigare under åren. Tog därför kontakt & bad dem åtgärda bristen på direkten. Det är ju sånt som man tycker bara ska fungera idag att en ordentlig kryptering finns.

Men annars så är det ju sorgligt om man utgår ifrån vad som så här långt har sagts.

Skulle man isåfall kunna förlita sig på att större företag har benägenheten till sköta dessa saker snyggare än dom mindre?

Hoppas nu jag INTE uppfattas som frågorna som ställts i tråden på något sätt skulle va ledande - så är inte fallet eller den ursprungliga anledningen utan mest intresserad hur trenden går lite sådär i allmänhet.

Såg bl.a nyligen när jag besökte mitt konto på Google att man nu kommit ut med en ny sekretesspolicy för sina användare.

http://www.google.se/intl/sv/policies/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Jag gillar hur Google har kryptering på alla sina tjänster. Loggar man in på sin mail är det krypterat. Skriver man på docs är det krypterat. Jag har heller aldrig hört att Google har läckt ut lösenord som andra sidor gör lite då och då. Kollar man här på alltomwindows så loggar man ju till skillnad från Googles tjänser faktiskt in utan kryptering. Många använder samma lösenord på flera sidor och att logga in utan kryptering är inte så smart då. Jag har därför en palett av lösenord som jag använder efter hur säker jag anser sidan vara. Till mitt Google-konto har jag mitt säkraste lösenord och till alltomwindows ett av mina mindre säkra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde kanske vara tvärtom om vi ser till vem av sajterna som kommer med kryptering men å andra vändan Googles domäner/url'er lär va mer utsatta i högre utsträckning då dom har många gånger fler besökare än AOW. Ledsen om jag la mig i & angår naturligtvis inte mig. Uppsättningen skulle ju kunna fungera i vilket fall som helst då & det ser väl ungefär likadant ut här :)

Brukar själv använda mig av lösenordsgenerator där man kan ställa in olika tecken & olika typer av blandning.

Funkar rätt bra och slutade därför med vanliga egna skapade lösenord för några år sedan.

Bara ett problem..Om man glömmer eller tappar bort ett lösen så är de inte kul men annars funkar de bra.

En manager har ju därför blivit ett måste men då kan man ju också ha allting samlat på ett ställe och även den saken i krypterad form.

Funderade lite om det här med skärmdumpar...Är de något som är vanligt förekommande vid felrapporteringar och hur ser ni på den sorten av innehållsinformation vid inhämtning av material???

Något man tänker på eller gäller de samma grej där att vi nästan inte bryr oss för vi mest vill ha tillgång till själva tekniken och programmen och utbudet överallt iaf ändå liksom???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med anledning av Googles nya sekretesspolicy som börjar gälla från 1:a Mars, framkommer några övriga detaljer värda att känna till för alla som använder deras tjänster och vem gör inte det.

PC för Alla - Så ska Google spåra allt du gör

Jo jag tog mig tid att begrunda det här mycket viktiga och jag ser inget anmärkningsvärt i Googles villkor, jag nyttjar då ett antal av dessa inkl mobila

Tar länken direkt till FAQ-delen

http://www.google.com/intl/sv/policies/faq/

IDG och vissa av deras journalister är inte speciellt trovärdiga, mer FUD spridning !!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FUD:

Fear, Uncertainty and Doubt

Rädsla Osäkerhet och Tvivel

Alla får självklart ha vilken åsikt som helst :)

Kan väl finnas viss konsistens i att artiklar säljer genom rädsla.

Svårt att ha en direkt åsikt om hur mycket relevans som finns i de bakomliggande motivet till varför saker skrivs.

Vad jag själv ser som intressant är just detta med att Google genomför ännu en förändring som har inverkan på sina användares vanor i bakgrunden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl finnas viss konsistens i att artiklar säljer genom rädsla.

Svårt att ha en direkt åsikt om hur mycket relevans som finns i de bakomliggande motivet till varför saker skrivs.

Vad jag själv ser som intressant är just detta med att Google genomför ännu en förändring som har inverkan på sina användares vanor i bakgrunden.

Jo visst är det så men nu kan man då enkelt läsa vad Google själv skrivit.

Sen kan man ju ha en grundsyn att allting som Google, Microsoft, Apple mfl gör mot oss är av "ondska"... :o bara för att de är stora så ska det hela tiden skapas FUD-rubriker som då IDG ofta gör i Sverige... lite märkligt att inte de amerikanska ägarna sparkat ut nuvarande chefredaktör ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo visst är det så men nu kan man då enkelt läsa vad Google själv skrivit.

Sen kan man ju ha en grundsyn att allting som Google, Microsoft, Apple mfl gör mot oss är av "ondska"... :o bara för att de är stora så ska det hela tiden skapas FUD-rubriker som då IDG ofta gör i Sverige... lite märkligt att inte de amerikanska ägarna sparkat ut nuvarande chefredaktör ??

Om man vill tro på allt som skrivs, ja då behöver man ju inte tänka mer på de.

Men man ska ju samtidigt komma ihåg att Google som alla andra aktörer som någonstans finner en egen utkomst av att synas också framhäver informationen så den säljer, något annat vore ju korkat.

Så återstår då frågan, ska man lita på allting man läser - oavsett skribent?

Nej :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...