Gå till innehåll

Systemåterställningen sparar bara få återställningspunkter.


rail

Recommended Posts

När jag skall göra en systemåterställning så finns det i regel bara ett datum att välja.

Trots att jag vet att flera systemåterställningspunkter har skapats vid många olika tillfällen.

Jag har i "Systemskydd" angivit att 10% kan användas vilket blir ca. 11GB i mitt fall. Gott om utrymme alltså. Av dessa har bara 104MB använts.

Varför finns det i regel bara ett datum att välja på för systemåterställning?

Har jag missat någon inställning?

Kan något radera återställningspunkterna såsom virus eller något annat program?

Har bra antivirusprogram tycker jag och kört med Malwarebytes Anti-Malware men inte hittat något.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det låter som en trolig orsak att där kanske finns något som rensar ut tidigare gjorda återställningspunkter.

Många program idag skapar även punkter vid installationer och avinstallationer plus att systemet självt brukar ha en funktion till skapa egna systemkontrollpunkter var 24'de timme. Så återställningspunkter borde nästan finnas i överflöd.

Men instämmer för det händer mig också...Ändå har dessa punkter en benägenhet att vilja försvinna..Fattar inte detta jag heller :)

Bör kanske tillägga att sjuan kan råka ut för detta om man har en dual boot tillsammans med XP, alltså att XP finns installerat på samma dator och där man starta in till antingen sjuan eller XP.

Ska man gå ett steg djupare i de här så finns ännu en faktor i detta förutom diskutrymmet som kan ställas in via egenskaperna som också kan rensa bort punkter när värdena överskrids. Det är ju så också att varje punkt kan lagras ett visst antal dagar innan den tas bort, brukar röra sig om en 90 dagar.

Om du tittar i registret, vad syns under följande nyckel?

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\SystemRestore

Ska finnas en nyckel där vid namn RPGlobalInterval och default värdet 86400

Motsvarar tiden 24 timmar och värdet är angivet i sekunder.

Där ska även finnas en annan nyckel vid namn RPSessionInterval

Den anger intervallet mellan då punkter skapas av systemet under en och samma session.

Default ska vara 0 i värdet på denna.

Återställningspunkterna ska kunna ses under nyckel...

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\STORAGE\VolumeSnapshot\HarddiskVolumeSnapshot1

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man snabbt vill se vilka inställningar Windows använder vad gäller System Återställnings alternativen på datorn så kan ett enkelt VB skript va en lösning. Hittade följande skript på denna sidan

Kopiera i såfall texten nedan in till ett nytt textdokument i exempelvis Notepad, spara därefter filen med vbs i slutet.

Sen är de bara att dubbelklicka på filen som nyss gjordes och skriptmotorn kommer hämta fram detaljerna av sig självt.

strComputer = "."
Set objWMIService = GetObject("winmgmts:\\" & strComputer & "\root\default")
Set colItems = objWMIService.ExecQuery("Select * from SystemRestoreConfig")
For Each objItem in colItems
Wscript.Echo "Disk Percent: " & objItem.DiskPercent
Wscript.Echo "Global Interval (in seconds): " & objItem.RPGlobalInterval
Wscript.Echo "Life Interval (in seconds): " & objItem.RPLifeInterval
If objItem.RPSessionInterval = 0 Then
	Wscript.Echo "Session Interval: Feature not enabled."
Else
	Wscript.Echo "Session Interval (in seconds): " & _
		objItem.RPSessionInterval
End If
Next

Glömde skriva tidigare att det finns också ett värde för RPLifeInterval som kontrollerar livslängden på varje lagrad återställningspunkt. Likadant med den, det är sekunder de rör sig om och alla dessa värden skall anges som DWORD och i decimal form. För RPLifeInterval gäller 7776000 om man nu vill köra på 90 dagar annars vad man personligen anser riktigt & passande.

Gäller alltså under samma nyckel som dem andra...

HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\SystemRestore

Rekommenderar även följande sida, där lite mer info kan hittas och dessutom ett program för intresserade till hantera dessa inställningar & systemets återställningspunkter.

http://www.thewindowsclub.com/too-many-system-restore-points-may-slow-down-your-windows-7-startup

Framkommer på ovanstående sida en del detaljer omkring hur det här fungerar och är uppbyggt.

Numera ändå kanske mera integrerat i systemet tillsammans med nya funktioner som Shadow Copy och systemets egna Backup funktioner. På så sätt lite invecklat men bör väl kunna gå att fixa till.

Ta gärna en koll också på verktyget Schemaläggaren, i sjuan används den bl.a för en mängd nya uppgifter jämfört med tidigare versioner. Systemåterställning finns omnämnt på den platsen också.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/cc721931.aspx

http://www.7tutorials.com/first-steps-working-task-scheduler

Lite allmän info System Restore

Redigerad av Opptokoppter
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...