Gå till innehåll

[LÖST] Allt "fryser" på skärmen


nillan

Recommended Posts

Hej!

Jag har ett program öppnat på skärmen och det händer när jag t ex skall spara mm.

Klickar jag en gång till på spara så blir det en vitt dimma över hela programsidan.

Så förblir det och jag kan inte stänga av datorn heller.

Detta har hänt några ggr nu på sista veckan, aldrig tidigare.

Vad är fel?

Hoppas på hjälp

Nilla

Redigerad av nillan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ändrat nånting på datorn, typ installerat eller avinstallerat något? Bytt nån mojjäng i datorn? Fungerar allt annat i datorn? Fungerar övriga program i datorn som de ska?

Det första jag tänker på är att programmet på något sätt kanske skadats. Testa att reparera om den möjligheten finns genom att gå till kontrollpanelen -> Lägg till/ta bort program. (ibland får du upp möjligheten att reparera förutom att avinstallera)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för era svar.

Jag var i kontakt med Tele2, de har "lite" problem med mobila nätet.

Jag fick ändra i mobila bredbandet till endast 4G ej Auto som jag hade innan, tyvärr.

Jag gjorde det i går torsdag och har sedan dess ingen fryst program på skärmen.

Får avvakta och se vad som händer framöver.

Jag startade datorn nu på em och skulle starta Malware och allt frös på skärmen.

Jag har varit i kontakt med Tele2 support.

Avinstallerade och installerade mobila bredbandet och samma hände igen (fryst en bra stund)

Det är min dator det är fel på säger Supporten.

Prövar nu ADSL och om det inte blir någon frysning, då borde det väll inte vara något fel på min dator?

Eller kan det vara det?

Redigerad av nillan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ADSL fungerar som vanligt i Win7.

Har nu haft mobila bredbandet i min Vista dator och där fungerar det utan anmärkning.

Så nu hoppas jag på hjälp.

Vad är fel i min Win7 dator?

Dator är pigg med ADSL men mycket slö och fryser program med mobila bredbandet?

(Jag har 64 bit om det kan ha någon inverkan)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Njau....den stora utmaningen med mobilt bredband är för det första täckningen dvs om man har några master i närheten plus om nätet är överbelastat, sedan är det ett måste att besöka supportsidan hos sin operatör om det finns ny mjukvara, dvs firmware för modemet.

Vet man att man har master i närheten samt uppdaterat enligt supportsidan så är det bara att ringa sin operatörs support.

Man bör/måste då vara förberedd med mätningar via bredbandskollen. www.bredbandskollen.se

Redigerad av plun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det spelar ingen roll om man har 32-64bit

Nu vet vi vad felet är så att du kan ju kolla med tele2 om de har nåt förslag7uppdatering eller så kollar

du in modemtillverkarens sida där du kan se uppdatering till ditt modem !!OBS egen risk pga avtal dem har med din teleoperatör!!OBS!!.

När du installerade mobila bredbandet hade du då all säkerhet på dvs wep/wpa/krypering m.m.

Sån där kan också ställa till problem även dem som skall ut på nätet också.

vill du kolla din predband ordentligt är de speedtest bäst http://www.speedtest.net/

OBS min åsikt OBS

Sen är det så att trådlösa nätverk är ostabila pga av säkerheten även de program

som går ut på/via trådlösa nätet kan ställa till det för en.

Därför kör inte jag med det pga operatörernas okunskap om trådlöst.

De säljer dem bara för det är hypat inte för att säkra inna dem säljer sånt

samma sak gäller även kabel/fiber där är säkerheten lika lågt som det är via trådlösa

OBS min åsikt OBS

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nej det spelar ingen roll om man har 32-64bit

Nu vet vi vad felet är så att du kan ju kolla med tele2 om de har nåt förslag7uppdatering eller så kollar

du in modemtillverkarens sida där du kan se uppdatering till ditt modem !!OBS egen risk pga avtal dem har med din teleoperatör!!OBS!!.

När du installerade mobila bredbandet hade du då all säkerhet på dvs wep/wpa/krypering m.m.

Sån där kan också ställa till problem även dem som skall ut på nätet också.

vill du kolla din predband ordentligt är de speedtest bäst http://www.speedtest.net/

OBS min åsikt OBS

Sen är det så att trådlösa nätverk är ostabila pga av säkerheten även de program

som går ut på/via trådlösa nätet kan ställa till det för en.

Därför kör inte jag med det pga operatörernas okunskap om trådlöst.

De säljer dem bara för det är hypat inte för att säkra inna dem säljer sånt

samma sak gäller även kabel/fiber där är säkerheten lika lågt som det är via trådlösa

OBS min åsikt OBS

Jo........

Kryptering är ju enbart aktuellt om man kör en router med det mobila bredbandet (gör jag själv, Telenors 4G, E398 samt Dovado Tiny, all telefoni likaså via mobilt)

Sen är speedtest.net helt ute om man paratar med en operatörs support, det ÄR Bredbandskollen som gäller.

Klarar man sedan inte av att hitta sin operatörs hemsida och sedan support så får man nog "sitta där med sin skit".....

Nu är det då massvis med klagomål angående mobila bredband så man MÅSTE ta sig igenom "basic" för att kunna föra fram sin sak !!

Redigerad av plun
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Mycket lärorikt att läsa vad ni skriver för jag är novis.

Jag har satt i mobilenheten E 398 4G men denna gång på baksidan av datorn, får se hur det går nu.

Jag har en hastighet mellan 20 - 25 Mbit/sek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack, Mycket lärorikt att läsa vad ni skriver för jag är novis.

Jag har satt i mobilenheten E 398 4G men denna gång på baksidan av datorn, får se hur det går nu.

Jag har en hastighet mellan 20 - 25 Mbit/sek.

Ok... jag har samma modem fast med Telenor och 20-25Mbits är helt ok.

Via din mjukvara för uppkopplingen kan du kolla om det finns nyare firmware.

Troligen via Meny Hjälp > Online uppdatering ( om det är samma som jag kör med)

Själv ligger jag mellan 50-60 Mbits men allt beror på nätet samt ev firmware. (samt om det är prime-time)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Plun, jag klickade på uppdateringen och jag hade den sista.

Jag har provtid fram till måndag och jag prövar upp till 25 Mbits och jag har 70 % Signalstyrka.

Vad är? samt ev firmware. (samt om det är prime-time)

Är du nöjd med mobilt bredband?

Redigerad av nillan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag är mycket nöjd med 4G nu men det har varit en helvetes färd med en massa fallgropar. (December).

Nu när det funkar är det kanon !!

Firmware= mjukvara i din USB-sticka, dvs hur allting ska funka.

Sen blir jag inte klok på vad du egentligen har problem med ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar plun.

Första veckan fungerade allt men sedan i tisdags frös skärmen gång på gång och allt gick så sakta.

Tele2 sa att det berodde på min dator och program.

Sedan jag installerade igen idag och satt enheten i bak på datorn så har det fungerat.

Får se hur länge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte om du har avinstallerat det mobila ?

Men antagligen letar datorn efter mobila modemet, kan vara därför som det tar lång tid att starta ADSL.

Vad du kan göra är att gå till "Windows startknappen" leta upp "Dator" i menyn och högerklicka på den,

välj "Egenskaper", gå sedan till "Enhetshanteraren", leta upp "Modem" eller "Nätverkskort".

Det finns "Plustecken" som du kan klicka på, då expanderas menyn.

Leta efter det mobila modemet "E 398 4G".

Om du hittar det mobila modemet , högerklicka på den och välj "Inaktivera" ej "Avinstallera", och starta om.

Efter omstart, tryck ner "Windowstangenten + R" på tangentbordet.

Det ska "ploppa upp" "Kör",, skriv in    "cmd.exe" ( utan " " tecken )   i rutan och klicka på OK , det "ploppar upp" en ny svart ruta.

( Du kan skriva in    "cmd"    i sökfältet också, högerklicka på den och "Kör som admininstratör".)

I den svarta rutan skriver eller klistrar du in:

ipconfig /flushdns  (tryck return)

ipconfig /release   (tryck return)

ipconfig /renew     (tryck return)

Exit (tryck return) ( kan stänga med "X" också )

OM du inte hittar mobila modemet, installera om det mobila modemet och och gör om proceduren.

Du kan prova med detta:

När du kör med det mobila modemet kan du välja att "Inaktivera" ADSL nätverkskortet och vice versa.

Det kan uppstå "krockar" med att ha två eller flera nätverkskort igång.

Du snabbar upp datorn om du inaktiverar någon av dessa som inte används för stunden.

Inaktivera / Aktivera - starta om..

Du kan eventuellt välja att "Avinstallera" det mobila modemet ifrån "Enhetshanterarten", om det skulle behövas.

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du avinstallerat det mobila ?,, ifrån Enhetshanteraren ?

Att ominstallera det mobila var att så att säga "att reparera" installationen,

och tillfälligt inaktivera det "vanliga nätverkskortet",, Broadcom Netlink.

Och sedan prova om det fungerar bättre med det mobila.

Du har antagligen testat med dessa med ADSL och det mobila avinstallerat :

ipconfig /flushdns (tryck return)

ipconfig /release (tryck return)

ipconfig /renew (tryck return)

Blir det någon skillnad på uppstarten av datorn med ADSL ?

Annars ser jag att du har många Bärbara enheter.

Har du provat att koppla bort icke nödvändiga, och testat om det blir någon skillnad där ?

Du får nog prova dig fram lite.

Det är någonting som "körs" samtidigt som inte fungerar som det ska, om det uppstår frysningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vad du kan göra är att gå till "Windows startknappen" leta upp "Dator" i menyn och högerklicka på den,

välj "Egenskaper", gå sedan till "Enhetshanteraren", leta upp "Modem" eller "Nätverkskort".

Det finns "Plustecken" som du kan klicka på, då expanderas menyn.

Leta efter det mobila modemet "E 398 4G"."

Jag kom bara hit, för det stämde inte med min dator, därför tog jag bilden ovan och jag har inte kvar det mobila (åter Tele2).

"Hur har du avinstallerat det mobila ?,, ifrån Enhetshanteraren ? " Jag avinstallerade --> kontrollpanelen och seda avinstallera program.

Redigerad av nillan
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara så att de mobila drivrutinerna inte har avinstallerats helt och hållet.

Därför "tjatade" jag om det mobila, och försöker med uteslutningsmetoden.

Har du fortfarande problem med att skärmen fryser, även om det mobila är avinstallerat ?

Ser på bilden att datorn har många Bärbara enheter inkopplade, har du provat att koppla ifrån de icke nödvändiga.

Startar datorn snabbare, eller / och, fryser skarmen ändå ?

Det kan behövas en uppdatering av Chipset drivrutnen,

men prova med att koppla ur icke nödvändiga Bärbara enheter till att börja med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...