Gå till innehåll

[LÖST] Hur återställa MBR till WinXP utan CD-läsare?


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har en Aspire One Netbook, den har ingen CD-läsare. Det finns en återstållningspartition som jag har använt en gång för att återställa WinXP till fabriksinställningen. Då påverkades inte MBR utan det var fortfarande GRUB som låg kvar i MBR. Det var OK för min del, eftersom jag använder Linux den mesta tiden.

Nu tänker jag eventuellt ge bort datorn till en som inte är intresserad av Linux.

Hur kan jag göra så att WinXP får kontroll över MBR?

Jag kollade lite i Acer Recovery och där verkar inte finnas något alternativ för att återställa MBR till WinXP.

Redigerad av Rune.K
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får nog prova med detta:

http://www.supergrubdisk.org/super-grub2-disk/

http://www.supergrubdisk.org/category/download/supergrubdiskdownload/

Har själv använt det med Xp och Linux.

Men om du har fabriks-återställt, så undrar jag om GRUB är installerat i MBR ?

Kolla vad som finns i Windows "Boot.ini" också.

Men å andra sidan vet jag inte vad fabriks-återställningen gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om supergrub2 står det:

Super GRUB2 Disk is that Super GRUB2 Disk does not write to the disk at all, and so cannot rewrite the MBR.

Super Grub Disk is outdated

Men jag hittade det här:

WIN => MBR & !WIN! :(((((((((((((((((

This option adds a syslinux bootloader to your MBR that chainloads the first active partition which usually contains Windows.

Är det någon som har testat WIN => MBR & !WIN! :((((((((((((((((( ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Har inte testat "WIN => MBR & !WIN!"..

Problemet är att du har återställnings partition i burken, skriver du över MBR kommer du kanske inte in i den partitionen.

Vet inte om det funkar med detta, att ändra ifrån Linux :

http://www.cyberciti...uninstall-grub/

Using Linux

Just remove MBR, without the partition table (see comment below):

# dd if=/dev/null of=/dev/sdX bs=446 count=1

Replace /dev/hdX with your actual device name such as /dev/hda. Use fdisk -l command to find out device name:

# fdisk -l

Det finns WINPE som man tydligen kan köra ifrån USB sticka, har aldrig provat det,

kan kanske köra med "fdisk /mbr" ifån den,,då ska partitionstabellen vara orörd.

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jomenviist, jarru!

Gamla hederliga fdisk /mbr är nog lösningen, jag trodde inte att det fungerade med WinXP.

Återkommer när jag har provat.

Från > http://www.cyberciti.biz/faq/linux-how-to-uninstall-grub/

In order to remove the GRUB bootloader from a Linux and Windows XP machine, boot with a Windows 9x startup disk or CD and execute the MS-DOS command:

fdisk /mbr

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är stor risk att fdisk /mbr kommer att skriva in en MBR som gör att det blir omöjligt att göra en återställning till leveransskick med hjälp av lämplig knapptryckning under uppstarten.

Jag har gjort en sådan återställning till fabriksskicket, efter att Linux hade tagit kommandot över MBR, se mitt första inlägg.

Jag misstänker att återställning till levereransskick, varierar mellan olika datortillverkare.

Jag blev bara glad att återställningen inte skrev över MBR. ;)

Men nu när jag eventuellt ska ge bort datorn så vill jag gärna ha in Windows i MBR igen.

Jag läste någonstans att det eventuellt kan finnas en kopia av MBR i den dolda återställningspartitionen. Då är det lätt att fixa med hjälp av Linux på ett USB-minne.

Men jag har inte kommit på hur jag ska läsa den dolda partitionen, ännu.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är stor risk att fdisk /mbr kommer att skriva in en MBR som gör att det blir omöjligt att göra en återställning till leveransskick med hjälp av lämplig knapptryckning under uppstarten.

Borde detta inte redan vara kört om bootsektorn redan är överskriven av GRUB?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Bootkoden ligger på de första 446 byten, i resterande 66 byten ligger partitionstabellen inkl. 2 byte signatur.

Grub ligger finns i de första 446 byten.

Fdisk /mbr och Fixmbr skriver de första 446 byten.

Fixboot skriver ny partionstabell.

Det verkar som om Grub har hamnat i återställningspartitionen, eftersom du får tillbaka Fabriksinställningar med GRUB,

eller så skriver inte Fabriksåterställningen en ny MBR ?

Kan du ifrån Linux välja Xp som Aktiv, och kolla om Xp är Aktiv i Windows Diskhantering ?

Kika på det här annars,,MBRFix :

http://www.sysint.no...US/Default.aspx

,, eller Smart BootManager :

http://sourceforge.net/projects/btmgr/

Edit : Provar att bifoga ett ISO som är .zippad,, använd på egen risk.

CDROM.zip

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag monterade Recoverypartitionen i Linux, filsystemet är NTFS.

Det verkar som att recoverypartitionen startas med den nya bootloadern, den som finns i Win7.

Jag hittade tyvärr ingen kopia av det ursprungliga MBR .

Ajah, jag har ingen brådska.

Jag såg på SuperGrub-sidan att det är ett nytt program på gång, som ska kunna skriva Windowskod till Master Boot Record.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jarru

Jag satt alldeles nyss och kollade på EasyBCD. :)

Jag kommer med all sannolikhet välja det här

WIN => MBR & !WIN!

This option adds a syslinux bootloader to your MBR that chainloads the first active partition which usually contains Windows.

från > http://www.supergrubdisk.org/super-grub-disk/

syslinux är en gammal väl beprövad bootloader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Linux på ett USB-minne :

Om du flaggar Recovery partitionen som aktiv, och startar om ?

Eller skriver över MBR först, och sedan flaggar Recovery partitionen som aktiv, och startar om ?

Eller skriver över MBR, startar om. Då borde Xp starta ? Starta om ifrån Linux, och flagga Recovery som aktiv ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag fick inte igång SuperGrub Legacy från ett USB-minne, jag ser SuperGrubs startmeny, men sedan är det stopp.

Lösningen är att låna en USB-CD-läsare och en WinXP-skiva och köra fixmbr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provade EasyBCD 2.0 för en stund sedan för att återställa MBR till WinXP, det fungerade inte.

Börjar misstänka att Canonical har lagt in spärrar så att det inte går att skriva över GRUB i MBR. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan installera GRUB i bootsektorn i en aktiv/bootbar partition och inte i MBR, då kan man man skriva över MBR utan att det "händer någonting".

Men, om du tex. formaterar Linux partitionen, måste du välja den som icke aktiv för att Xp ska starta.

Annars är Si3rra's tips bra, har sett liknande i någon Netbook, men då är risken att du inte kommer in i Recovery iaf..

Knepigt värre..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat i BIOS om det finns MBR protection där, och i så fall måste den inaktiveras innan du kan ändra något i MBR.

Nej, det finns inget sådant alternativ i BIOS, dessutom är det inga problem att GRUB skriver i MBR.

@ jarru

Vad jag vet, så bryr sej inte GRUB, om en partition är aktiv eller inte. Det är nog bara Windows som använder sej av den flaggan.

Det är bara /dev/sda2 som har bootflaggan satt och det är på den partitionen WinXP befinner sej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är osäker om GRUB och flaggor, men något OS måste nog vara flaggat som aktivt, tror att det inte går att boota annars.

Vet inte om GRUB "använder" det första installerade OS'et aktivt som default och ändrar inte flaggor vid installation.

Har råkat ut för liknande problem, men hade inte en Recovery partition.

Hade GRUB installerat i Linux partitionen, kommer inte ihåg exakt vad jag gjorde och hur det var flaggat,

men varken Xp eller Linux startade (svart skärm med blinkande markör) och det gick inte att skriva en ny MBR med Fixmbr eller reparera GRUB. Fick använda mig av "CDROM.zip" för att lösa det, den tog bort GRUB.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå, WinXP-partitionen är flaggad som aktiv och inga andra.

En tanke jag fick, det är att starta datorn med knappen Cecilia nämnde.

Det kan ju vara så, att det dyker upp något intressant där, men jag är tveksam.

Jag har ju inga problem att starta Recovery-partitionen med hjälp av GRUB.

Och så måste jag läsa ju manualen först om vilken knapp det är...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon annan med samma problem :

http://forums.whirlp...archive/1667048

Har ingen aning om det funkar.. :wacko:

Annars verkar det finnas många olika bud hur göra..

I din länk står det så här:

You can do this with an Ubuntu Live CD or with a Windows Boot CD. Since you have Ubuntu handy, you might want to follow these instructions.

Det ska jag prova!!!

Fast då från min befintliga Kubuntu-installation som finns på hårddisken.

Återkommer ikväll...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...