Gå till innehåll

Identiska webbkameror på samma PC?


Guldstrand

Recommended Posts

Gäst opensource

Har du testat och misslyckats eller du bara undrar om det är möjligt? Jag vet inte hur det är med kameror men jag vet om att man kan använda identiska spelkontroller genom USB. Enheter får ett index som programmen kan iterera genom och polla information från. Lär vara samma grej med kameror bara programmet är tillräckligt välprogrammerat. Välj ett program som använder kamerorna rätt för Windows som operativsystem kan absolut använda flera identiska enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag anslöt först en av webbkamerorna, och drivrutinerna hittades -och installerades automatiskt.

Sedan anslöt jag webbkamera nummer 2.

Jag anser att jag har testat -och misslyckats, då webcamxp tydligen bara kan använda (hitta?) en av dessa webbkameror. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pratar vi webbkameror som är installerade så kan du mig inte köra dessa simultant utan tredjeparts programvara. De kan vara installerade samtidigt men inte köra samtidigt.

Tittar man på mer avancerade kameror, typ övervakning osv, så har ju dessa speciell programvara som möjligör simultankörning.

Jag testade detta alldeles nyss och får samma resultat som du själv beskriver (tror jag). Startar jag en applikation så får jag möjligheten att välja Logitech och Logitech #1. Hur det ser ut i program som WebcamXP har jag inte en aning om. Men den finns väl i en gratisversion (shareware) som du kan testa i?

// Manneman

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med två identiska kameror är väl att de nyttjar samma drivrutiner och börjar bråka om dem. Jag hade två olika kameror och använde dessa simultant som ett test. Detta var för flera år sen men det fungerade iaf. Nu har jag två Logitech webcams av olika modeller men de vägrar samarbeta under W7 x64, men det bryr jag mig inte om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat med två olika program för att testa tex skype och msn

med fullversionen av webcamXP.com tror jag det kan funka

Nej, jag har inte orkat att testa det. (Tror dock inte att det skulle fungera ändå.) :(

Jag har redan fullversionen av webcamxp, och det är det programmet jag försöker att ansluta båda webbkamerorna till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst opensource

Problemet med två identiska kameror är väl att de nyttjar samma drivrutiner och börjar bråka om dem. Jag hade två olika kameror och använde dessa simultant som ett test. Detta var för flera år sen men det fungerade iaf. Nu har jag två Logitech webcams av olika modeller men de vägrar samarbeta under W7 x64, men det bryr jag mig inte om.

Ärligt talat har jag inte jättebra koll på detta men jag tycker ändå det låter väldigt osannolikt att ett operativsystem skulle ha problem att dela på en drivrutin mellan två enheter. Under Linux har man exempelvis en drivrutin som tar hand om i stort sett alla USB-grejer såsom tangentbord, mus, osv.. Min gissning är fortfarande att man behöver ett program som är genomtänkt. Exempelvis blir det ju fel i programmet om man identifierar enheter som en sträng och inte som index.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta är nästan samma problem som när man försöker ansluta mer än en mus till samma dator och man ska ha den ena vänsterställd och den andra högerställd. När båda var installerade och man skulle ställa om vänster/höger så ställdes båda om. Fungerar med vissa möss men fungerar inte med andra. Provade detta för några år sedan när jag och min fru skulle samsas om samma dator för att slippa ändra vänster/höger eller byta användare hela tiden.

Har ej provat de senaste åren och vet ej om det fungerar bättre med W7

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...