Gå till innehåll

Vad gör man när man inte hittar en drivrutin för grafiken?


Recommended Posts

Den senaste grafikdrivrutinen för min Dell XPS M1710 är en drivrutin för Windows XP. JAg har sökt på nVidias hemsida och hittade en betadrivrutin för Vista men eftersom jag kör Windows 8 Customer Preview så ville den inte installeras. Vidare sökningar på nVidias hemsida finner inga andra drivrutiner (efter februari 2009) och drivrutinen för Vista kunde inte installeras. Så vad gör jag nu? Den generella grafikdrivrutinen från Microsoft gör att alla runda objekt blir ovala. Dell har inte heller någon drivrutin senare än XP. Vad gör man? Måste man vara så drastisk att man byter ut grafikmodulen? Och i så fall till vad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Acceptera att Windows 8 inte är klart och att det därför kan vara lite si och så med drivrutiner.

2. Om saker är ovala beror det nog snarast på att skärmupplösningen är fel för höjd/bredd förhållandet på din skärm, prova en annan upplösning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan nog få Vista-drivarna att fungera om du följer den här gamla men fortfarande aktuella guiden: http://www.tipsomvis...ra-datorer.html

Jag känner mig jättedum, för på Laptopvideo2gos hemsida hittar jag ingen INF fil. De har en länk till INF Enhancer men det ser ut som en sida för förfrågan om att en viss INF fil skall modifieras. Modded INF hittar jag inte alls. Om det trots allt skulle vara som så att instruktionerna är rätta så kanske man kunde rätta till så att aktuell sida presenteras i tipset?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmmm, guiden var visst lite väl gammal. Jag antar att problemet är att när du kör installationsprogrammet tycker den inte att den hittar ett grafikkort som stöds?

Jag har även denna guide, fast på engelska som beskriver hur man fixar det manuellt: http://www.theexperienceblog.com/2009/08/18/how-to-modify-and-install-nvidia-drivers-for-mobile-graphics-chipsets-in-windows-7-when-all-else-fails/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, Andreas, då har jag läst inlägget och de många frågorna och svaren. Första problemet. Det finns ingen nvam.inf fil där jag tittade på den nedladdade drivern nVidia 296.17. Vad gör man då? Problem två I Microsoft Basic display adapter properties/Events/Device installed pratas om display.inf_amd64_xxxxx\display.inf trots att min systemkonfigurationen säger att jag har en Intel CORE 2 DUO PROCESSOR T7200. Skapar DET problem - att installationen av Windows väljer fel displaydrivrutin (en generell för amd-processorer istället för en nVidia) på grund av att den valt fel processortyp (AMD64 istället för Intel CORE 2 DUO PROCESSOR T7200)? Om det inte har någon betydelse för uppgraderingen till rätt nVidiadrivrutin hur går JAG vidare? Hardware ID visar på PCI/VEN_10DE&DEV_0298&SUBSYS_019B1028. Förstår jag nåt av detta? Nej.

[Andreas: Jag antar att problemet är att när du kör installationsprogrammet tycker den inte att den hittar ett grafikkort som stöds?] Är detta något man kan rätta till i efterhand, mer eller mindre tvinga in ett "nytt" grafikkort och på så sätt få något så när rätta drivrutiner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...