Gå till innehåll

Hårddisk-nostalgi


Up2

Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag har en hårddisk, närmare bestämt en Conner CP2124 (nu snackar vi gammalt, Googla för detaljer). Den satt i en bärbar Windows 3.1-dator med svart/vit skärm fram tills datorns död cirka 2005-2006. Minns dock inte modellen på datorn, men det bör inte ha någon betydelse.

Hur som helst så införskaffade jag en USB-hubb (eller vad man nu ska kalla den). Den har olika sorters kontakter för interna hårddiskar. 1.8"/2.5" IDE, 3.5"/5.25" IDE, 2.5"/3.5"/5.25" SATA. Vanligtvis hittar Windows och OS X hårddiskar utan problem, men inte denna. Den snurrar igång men dyker inte upp i Utforskaren/Finder. Jag tippar på att den är FAT16-formaterad och på Macen har jag Paragon NTFS för Mac OS X installerat.

Visserligen är jag inte förvånad över att hårddisken låter som en dammsugare, men jag hoppas att läshuvudet inte har hoppat ur. Någon som vet en lösning?

Redigerad av Up2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Klyddade för något år sedan med att få en extern Windowshårddisk att kunna bli läst av en sådan där Mac (Flytta filer från Windowsdator till Macdator). Vad jag minns av det var att FAT32 var enda filsystemet som Macen ville veta av. Partitionen fick inte heller vara för stor.

Redigerad av Cynthia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klyddade för något år sedan med att få en extern Windowshårddisk att kunna bli läst av en sådan där Mac (Flytta filer från Windowsdator till Macdator). Vad jag minns av det var att FAT32 var enda filsystemet som Macen ville veta av. Partitionen fick inte heller vara för stor.

Vet du någon lösning då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...