Gå till innehåll

Kompatibel Router till Modem


Recommended Posts

Hej alla glada.

Jag har igår fixat med hjälp av en person på detta forum att koppla in tjejens externa HDD i hennes router och det funkar utmärkt.

Nu är jag avundsjuk och vill göra likadant i mitt hem.

Men nu är problemet att jag har ingen router utan bara ADSL modem med inbyggt trådlöst internet ifrån Bredbandsbolaget.

Så jag tänkte köpa en router med USB och placera den i köket med min externa HDD.

Men nu enligt andra sidor så kan man inte köpa vilken router som helst utan den ska vara kompatibel med modemet om det ska funka.

Hur ska jag veta om det är kompatibelt? Ska jag köpa samma märke som modemet?

Jag vill inte helst köra testmetoden genom att beställa ett och sen skicka tillbaka om det inte skulle funka och sen köra samma visa igen tills den kompatibla är i mina händer.

Sammanfattning.

Jag vill nå min externa HDD som ska vara i ett annat rum genom en trådlös router men vet inte vilken jag ska köpa.

På datorn har jag Windows 7

Modemet är en Zyxel P-2601HN-F1

Extern HDD är en My Book 500 Gb med egen strömkälla.

Tack på föhand och hoppas ni kan hjälpa mig med detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa vilken router som helst eftersom den med största sannolikhet kommer att fungera med adslmodemet. Du tar ju internet från någon av portarna på adslmodemet men ser i alla fall till att ha en router som accepterar anslutning från en nas/extern disk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Se om du hittar en router med bättre teknik för att dela usb än dlinks Shareport. Har en själv en router med det men värdelöst om man har flera enheter som ska dela skrivare eller extern hårddisk. Använder själv inte usb-kontakten på routern. Har skrivare och extern disk kopplad till en datori stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köpa vilken router du vill. Utmaningen blir att konfigurera den router du redan har, inbyggd i Zyxel-modemet. Törs man gissa på Telia, som ISP? Sist jag hade med telia-modem att göra, var dom låsta.

Vad du behöver göra, är att stänga av det trådlösa nätet i Zyxel, och öppna en DMZ-kanal till din nya router. Det vill säga, raka blås igenom Zyxel-routern, för att därefter köra ditt trådlösa nät från nya routern. Så hade åtminstone jag gjort...! ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nu inte 192.168.1.1 fungerar så enligt http://tetrisrocksta...el-p-2601hn-f1/ är det 192.168.1.254.

Det finns ju andra sätt också att lösa de problem som kan uppstå med att ha två routrar efter varandra, t ex ansluta nätverkskabeln från Zyxel-routern till en LAN-port på nya routern och stänga av DHCP i nya routern. Eller se till att de två routrarna använder olika subnet för sina utdelade IP-adresser.

Jag hittade en sida som skrev att Bredbandsbolaget hade bryggat router-delen så att datorerna fick publika IP-adresser i stället för IP-adresser utdelade av en router. Vad har datorn för IP-adress?

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tag inte ut segern i förskott för det är ett riktigt skräpmodem. Mitt första ex av Zyxel 2601 pajade efter 30-60 min och det och det kan vara lite knepigt att få igång webbgränsnittet med låsningar och svårt att överhuvudtaget komma in i webbgränssnittet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...