Gå till innehåll

Homeplug


Recommended Posts

hej tänkte höra med er hur en homeplug fungerar vilken hastighten man skulle kunna tänka sig att komma upp till samt om man behöver ha något abonemagn eller om det bara är koppla in det i väggen och köra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag och en polare har testat och blev förvånade över att det fungerade så bra. Det är egentligen bara att plugga in och köra men kolla manualen om du vill sätta igång kryptering (enkelt) eller om det är något annat med de homeplugs du köpt.

Hastigheten som står utanpå förpackningen får man väl ta med en nypa salt men vi hade inget att anmärka på den.

Stabiliteten är helt suverän, det är precis som att använda nätverkskabel. Köp dosor med ett ett eluttag på utsidan så blockerar du inte uttagen i väggen!

Det kan kanske vara värt att satsa på ett par lite dyrare med en högre utlovad hastighet men det är ju efter behov.

Inget abonnemang krävs.

Hastigheten försämras med avståndet mellan dosorna.

Se länk: http://www.pconline.se/nyheter/homeplug-eluttagen-for-natverk/

Redigerad av Hildur
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 månader senare...

hej har en liten fråga om homeplug igen är man tvungen att ha fast bredband hemma för att kunna änvända dom eller får man bredband genom att sätta in kontakterna i väggen och på det sättet kunna surfa kostar det i sådana fall något extra på elräkningen?

hänger nämligen inte riktigt med då jag gick in i en butik som sålde homeplug men han var inte helt säker på hur det funkade och trodde att man skulle koppla sin befintliga fasta bredband till homeplugen och sen sätta den andra där man ville komma åt internet närmre.

vad jag har fattat det som så surfar man väl via el nätet och tycker inte att man skulle behöva en anlsutning till i sånna fall?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

hej har en liten fråga om homeplug igen är man tvungen att ha fast bredband hemma för att kunna änvända dom eller får man bredband genom att sätta in kontakterna i väggen och på det sättet kunna surfa kostar det i sådana fall något extra på elräkningen?

Ja du måste ha någon form av bredband, ADSL, 3/4 G eller fast.

Homepluggen ersätter kabeln från din router till en dator som står i ett annat rum t. ex.

hänger nämligen inte riktigt med då jag gick in i en butik som sålde homeplug men han var inte helt säker på hur det funkade och trodde att man skulle koppla sin befintliga fasta bredband till homeplugen och sen sätta den andra där man ville komma åt internet närmre.

vad jag har fattat det som så surfar man väl via el nätet och tycker inte att man skulle behöva en anlsutning till i sånna fall?

Du använder ditt elnät i huset/lägenheten som kabel istället för att dra en lång rackare. Tänk på att homepluggen skall sitta i väggen och eventuell förlängningssladd i den.

EX. Kabel från bredbanddsrouter --homeplug --elnät till nästa homeplug --kabel från homeplug till dator

Cecilia hann vist före.

Redigerad av goranl
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan säga att det funkar bäst i ett hus med nydragna elkablar.... Har en kompis som försökte med homeplug i ett äldre hus med gamla kablar det gick så där.... men sen bytte han och det blev verkligen skillnad...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...