Gå till innehåll

USB Port problem


CGD

Recommended Posts

Min dator har fyra USB portar på baksidan och två på framsidan.

Tidigare hade jag en Creative MP3 spelare och den gick bra att plugga in på framsidan. Nu har jag även en iAudio och när jag pluggar in den på framsidan så fryser dator direkt. Pluggar jag in den innan jag startar datorn så händer inget och iAudion är inte med någonstans. Pluggar jag in den på baksidan så fungerar det bra.

Vad kan orsaka det här felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Kan det vara felkopplat till framsidan?

Eller är det olika prestanda på fram och bak?

En till idé är att det blir någon form av överslag i kabeln från framsidan eftersom det fungerar från baksidan som antagligen är en kontakt direkt på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt.

I handboken står det att moderkortet har 8 USB portar. 4 bak direkt på kortet. 2 på framsidan anslutna med kablar. 2 på en lös hållare som jag inte monterat.

Enhetshanteraren listar 4 USB Universel Host Controler listade, en USB2 Universel host Controler och 5 USB rotnav.

USB portarna på både framsida och baksida har problemfritt kört USB minnen, MP3 spelare och cam utan problem.

Det speciella med iAudio MP3 spelaren är att den har ett laddningsbart batteri som laddas via USB porten.

Via baksidans portar går allt bra. Den lägger upp sig som ytterligare en hårddisk och det går bra att dra filer fram och back. Använder jag framsidan så fryser datorn direkt och kräver omstart via strömbrytaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det kan vara så att portarna på baksidan ger mer ström, t.ex för laddning av batterier etc.

Är det någon skillnad när batteriet är fulladdat på spelaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venoms, tack för att du försöker hjälpa till.

Vet inte men jag har varit inne på den tanken. Provade spelaren i ett långsamt laddningsläge utan förändring. Just nu är spelaren med ägarinna ute på semester så jag kan inte pröva nu.

Får försöka testa spelaren på några andra datorer senare. Garantin räcker ju ett bra tag till.

Vet du varför jag har fem USB portar i Enhetshanteraren fasten jag har sex portar och varför bara en är markerad som USB2 port?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Varje usb-kontakt på moderkortet är två portar, sedan har du en av dessa kontaker som är usb 2.0 resten usb 1.1.

Det kan vara så att din mp3 spelare bara fungerar på usb 2.0 medan andra enheter du använt fungerar både på 1.1 och 2.0.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Venoms,

I min handbok finns inte 2-28 utan det är 2-25 "Front USB Connectors". Här står det också att det skall vara USB 2. D-Bracket hade jag inget behov utav så den är inte monterad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Enl den manual som jag hämtade så är 2-25 en firewire kontakt, och de är mycket lika en usb.

Är det så att du kopplat på fel kontakt bara?

            clip1.png

Men den kanske är fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fel och fel min är nog nyare.

865PE/G Neo2-P

MS-6728(v2.X) ATX Mainboard

Firewire IEEE 1394 står på sidan 2-22.

Kontakterna från lådan kopplas till gul kontakt JUSB2 på moderkortet. Firewiern skall till de gröna. Men den är inte heller installerad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

En till liten USB fundering angående detta som jag funderat på men aldrig lagt ner någon möda på.

Precis som CGD skriver så kan det funka på vissa USB portar men inte andra.

- Hur håller XP reda på vad som installerats samt i vilken USB port ? Alla pryttlar har ju sin hårdvaruID samt sina drivare.

- Om man inte gör en "riktig" urkoppling via USB ikonen, vad händer då egentligen med

olika registerinställningar ? 

Själv gör jag aldrig en "riktig" urkoppling.

- Man borde kunna reseta det här på nåt sätt eller är det drivrutinerna som helt ska hantera detta ?

???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Bra tänkt Plun, det finns några sätt att komma runt det problemet  :)

Det defenetiva är naturligtvis att ändra i registret men det vill man inte göra om det inte behövs...

Det är inte usb-enheten i sig som är problemet utan det sitter i controllern, så att ta bort enheter eller hubbar löser inte problemet.

Testa detta:

Starta enhetshanteraren och högerklicka enhetsträdet och sök efter maskinvaruförändringar för att tvinga en återställning av bussarna.

Om det inte skulle lösa problemet...

Kan man lösa problemet genom att stänga av "selective suspend" som är en bug hos många usb-kontrollers.

Kom bara ihåg att då stänger man av "selective suspend" på alla usb-enheter och att alternativet  "Tillåt datorn att stänga av den här enheten för att spara ström" inte finns längre.

1. Öppna registereditorn, öppna nyckeln

    HKEY_LOCAL_MACHINESystemCurrentControlSetServicesUSB.

2. Editera eller skapa ett nytt Dword som heter DisableSelectiveSuspend och ge den decimalvärdet 1.

3. spara och starta om datorn.

Kom ihåg att göra en backup eller en ny systemåterställningspunkt innan ändringen i registret

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...