Gå till innehåll

USB Port problem


CGD

Recommended Posts

Min dator har fyra USB portar på baksidan och två på framsidan.

Tidigare hade jag en Creative MP3 spelare och den gick bra att plugga in på framsidan. Nu har jag även en iAudio och när jag pluggar in den på framsidan så fryser dator direkt. Pluggar jag in den innan jag startar datorn så händer inget och iAudion är inte med någonstans. Pluggar jag in den på baksidan så fungerar det bra.

Vad kan orsaka det här felet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Kan det vara felkopplat till framsidan?

Eller är det olika prestanda på fram och bak?

En till idé är att det blir någon form av överslag i kabeln från framsidan eftersom det fungerar från baksidan som antagligen är en kontakt direkt på moderkortet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte riktigt.

I handboken står det att moderkortet har 8 USB portar. 4 bak direkt på kortet. 2 på framsidan anslutna med kablar. 2 på en lös hållare som jag inte monterat.

Enhetshanteraren listar 4 USB Universel Host Controler listade, en USB2 Universel host Controler och 5 USB rotnav.

USB portarna på både framsida och baksida har problemfritt kört USB minnen, MP3 spelare och cam utan problem.

Det speciella med iAudio MP3 spelaren är att den har ett laddningsbart batteri som laddas via USB porten.

Via baksidans portar går allt bra. Den lägger upp sig som ytterligare en hårddisk och det går bra att dra filer fram och back. Använder jag framsidan så fryser datorn direkt och kräver omstart via strömbrytaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Det kan vara så att portarna på baksidan ger mer ström, t.ex för laddning av batterier etc.

Är det någon skillnad när batteriet är fulladdat på spelaren?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Venoms, tack för att du försöker hjälpa till.