Gå till innehåll

250mbit genom tv jacket eller 100mbit fiber?


Recommended Posts

Hallå

 

Jag ska flytta och sitter nu med ett val av bredband. Jag verkar ha två val.

 

Första valet är att köra på 150-250 / 30-50 mbit genom Tele2 (TV Jacket) 

Andra valet är att köra på 50-100 / 50-100 mbit genom Telia (Tydligen Fiber). 

 

 

 

No clue vad jag ska välja, tänk om man har värsta oturen och det blri 50 / 50 med Telia? Lite drygt isf då Telia är lite dyrare 

Några tips och råd om vad man ska välja? Jag vet att fiber ska tydligen vara "the shit" men är det så stor skillnad mellan dessa två? 

 

 

Borde inte min latency när man spelar online spel bli rätt så desamma med tanke på att Tele2 är snabbare? 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra en lång historia kort, latency är inte alls samma sak som bandbredd. För många år sedan när jag hade Internet via kabelTV-nät så var just dålig (hög) latency den stora nackdelen med det. Det är dock inte säkert att det är så längre, även kabelTV-näten har kanske förbättrats tekniskt. Sedan var det ingen katastrofalt dålig latency men tävlingsspelar man FPS vilket jag gjorde då var det mycket nog för att irritera, fast bra att ha något att skylla på när det gick dåligt. :)

 

Hör med leverantörerna om de inte kan göra någon mätning eller har någon statistik som kan ge en fingervisning vilka hastigheter du kan tänkas uppnå innan du väljer.

Redigerad av Nicklas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att göra en lång historia kort, latency är inte alls samma sak som bandbredd. För många år sedan när jag hade Internet via kabelTV-nät så var just dålig (hög) latency den stora nackdelen med det. Det är dock inte säkert att det är så längre, även kabelTV-näten har kanske förbättrats tekniskt. Sedan var det ingen katastrofalt dålig latency men tävlingsspelar man FPS vilket jag gjorde då var det mycket nog för att irritera, fast bra att ha något att skylla på när det gick dåligt. :)

 

Hör med leverantörerna om de inte kan göra någon mätning eller har någon statistik som kan ge en fingervisning vilka hastigheter du kan tänkas uppnå innan du väljer.

Jag frågade Tele2 och de kunde inte svara på det alls. Dock så kunde de lova mig att om hastigheten vart under 150 / 30 så skulle de fixa så att det vart minst det. 

 

Om du flyttar till en bostadsrätt kan du kontakta styrelsen för att höra hur näten fungerar i just det huset. Här är folk något missnöjda med bredband via Comhem för det tappar kontakten någon sekund då och då.

Hyresrätt >.<

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...