Gå till innehåll

(Söker strängar) Lösning av enklare installation.


Marion

Recommended Posts

Hej, jag vet att det finns många som kan detta jag söker som ett rinnande vatten.

 

Men jag vill ha strängarna för följande genvägar:

System

enhetshanteran

avinstallera program

anpassa skrivbordsikoner

inställn. för upplösning

skärmupplösning

diskhantering

 

(Dessa skall ligga på ett usbminne, så det blir snabbt att "hoppa runt" - framförallt i Win8 ;)

 

Tex så här, strängen till kalkylatorn: C:\Windows\System32\calc.exe

 

Se dump:

 

 

 

 

post-6485-0-91161400-1361133357_thumb.pn

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

System - Control system
Enhetshanteraren - %windir%\System32\rundll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL hdwwiz.cpl

Inst. skrivbordsikoner - %windir%\System32\rundll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL desk.cpl,,5

Lägg till / ta bort program - %windir%\System32\rundll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL Appwiz.cpl

Upplösning - %windir%\System32\rundll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL Desk.cpl

Energialternativ - %windir%\System32\rundll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL powercfg.cpl

alternativ %windir%\System32\rundll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL powercfg.cpl,,1

diskhanteraren - diskmgmt.msc

 

 

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

System - Control system

Enhetshanteraren - %windir%\System32\rundll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL hdwwiz.cpl

Inst. skrivbordsikoner - %windir%\System32\rundll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL desk.cpl,,5

Lägg till / ta bort program - %windir%\System32\rundll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL Appwiz.cpl

Upplösning - %windir%\System32\rundll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL Desk.cpl

Energialternativ - %windir%\System32\rundll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL powercfg.cpl

alternativ %windir%\System32\rundll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL powercfg.cpl,,1

diskhanteraren - diskmgmt.msc

 

Men Sierra du e la för goo, tusen tack.. bara en kvar nu, din "inst för skrivbordsikoner" går till fel ställe.

Kolla dumpen.. löser du den sista också, så får du tre önskningar ;)

post-6485-0-04460800-1361145165_thumb.pn

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Genvägen som Sierra anger för skrivbordsikoner fungerar för mig (eng Win8)

 

I Windows 7 är kommandoraden...

%windir%\system32\rundll32.exe shell32.dll,Control_RunDLL desk.cpl,Web,0
 
Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pojkar, tusen tack för hjälpen, alla genvägar är inmatade till resp sticka

nu kommer varje konfigg av ominstall gå snabbare, och framförallt ingenting kommer att glömmas,

jag slipper massa jobbiga telefonfrågor..

 

Så här vackert blev det.. ;)

 

 

 

 

post-6485-0-11835500-1361221803.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast egentligen behövs det bara en enda genväg på stickan...   B)

 

explorer.exe shell:::{ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}
 

 

Jo den är himla käck å ha i Win8, så slipper man traska runt i den. ;)

 

Men dessa genvägar är guld värda för oss, vi lagar c:a 50-60 laptoppar i veckan, alla är princip tappade i golvet,

c:a 20% av dessa består av diskbyte med ominstallation som följd, då måste vi kolla upp åtta av dessa punkter.

Det är tidsölande med tunga samtal från kunder som undrar om minsta lilla skitsak om vi missar nåt.

 

Och mjukvarusidan ligger inte ens i vårat intresse.. framförallt inte support. Man vågar ju inte heller be gnällpellarna fara åt...

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om du ominstallerar så många så varför (om inte) använda förkonfigurerade installationer via t.ex ghost eller göra anpassade installationsskivor med "oeminfo" så kan ju inställningarna vara annat än standard vid installation och man behöver inte ödsla tid på att ändra inställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast om du ominstallerar så många så varför (om inte) använda förkonfigurerade installationer via t.ex ghost eller göra anpassade installationsskivor med "oeminfo" så kan ju inställningarna vara annat än standard vid installation och man behöver inte ödsla tid på att ändra inställningar.

 

Jodå Sierra, du är alltid välkommen med ideér som förenklar.

Men vi körde mycket ghost början på 2000-talet, då fanns bara max 10% av modellparken - emot dagens.

 

Men ta med dig lite info innan svar..

Vi lagar alla fabrikat, närmare tio stycken, om vi tar ex. en Aspire, Toshiba whatever, och söker av den exakta

modellbeteckningen, så finns det fortf. 3-4 olika wifi-kort att välja på, 2-3 olika G-kort,

webcam chicony eller suyin osv.. och det är bara EN dator i serien av modellen.

Det som alltid stämmer enligt specen är, cpu, display, sounddrive, chipset & Lan

 

Vi räknar snällt å krasst på kombinationerna typ 4*3*2 =24, och detta är återigen bara en specifik modell.

Multiplicera detta med X antal modeller, multi tio olika fabrikat, det blir inte hållbart.

 

När det droppar in en död burk, så har man noll koll, man vill ju glutta i enhetshant. men icke.,

Chansar man nu på en lämplig ghost eller recovery, lilla minsta konflikt som sker, så tar detta längre tid och korrigera

än att köra alla driver från scratch.

 

När man väl har burken framför sig, får man en speciell magkänsla, tittar mansiskt på den, och gör en ”Saida”;

”aha.. i denna sitter det Intel wire 3945, radeon x3100, eller så drar man en ”slimdriver”

 

Då kanske tankarna går till; "aha, man kanske skall slipstreama en komplett skiva"?

 

mvh marion

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Driverpack har jag använt sedan XP tiden. Funkar kanon att göra anpassade installationsskivor.

Funkar 99 % på de flesta datorer. I alla fall på XP,Vista o W7. Har inte sett några till W8 ännu. 

http://driverpacks.net/driverpacks/latest

 

Okej, jag var inne å kika på länken, wlanpacken är på 15MB, är det ett stort på paket där alla drivers är samlade dåja?

Menar du att jag skall slipstreama in dessa med hjälp av R7lite?

 

Edit. Tog hem packen, det fattas drivers eller? Tog stickprov, Atheros skall ha 6st & Broadcom = 0

post-6485-0-60966900-1361381720.png

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får kolla lite på deras forum ang olika lösningar, du kan även göra en Stand Alone  DVD/USB med alla drivisar.

 

Har du provat själv?

Titta på antalet ATi & nvidia -driver, ser det seriöst tycker du? Jag saknar uppemot 30 st. redan.

post-6485-0-84384200-1361385334.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag installerar en del med hjälp av driverpack, funkar bra tycker jag, men har ju aldrig kollat på molekyl nivå vad de innehåller.

Det var bara ett förslag från mig, jag är ju inte ansvarig för innehållet, :wacko:  ta det med de som trixar med grejerna.

Finns ju ett forum på den sidan. ;)

 

Redigerad av LGJ
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja nu tänkte jag ju inte att du skulle slipstream alla drivers, utan en "unattended". att ha ett färdigt installationsmedia för Windows (då samtliga versioner) där det från början är gjorde energi inställningar, ett standard användarkonto ikoner på skrivbordet är förinställt osv osv.

 

http://unattended.msfn.org/

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja nu tänkte jag ju inte att du skulle slipstream alla drivers, utan en "unattended". att ha ett färdigt installationsmedia för Windows (då samtliga versioner) där det från början är gjorde energi inställningar, ett standard användarkonto ikoner på skrivbordet är förinställt osv osv.

 

http://unattended.msfn.org/

 

Okej du mena så ja.. men rätta mig om jag har fel.

Jag slipstreama XP drivers, SP3 samt "tyst installation" (install utan stopp) i nLite för tio år sedan. Detta fungera kalas.

 

Och slipa Win7 med nLite fungera inte när jag försökte för tre år sedan. Utan jag fick då köra vLite, och den bugga istället.

Men dom strängarna jag fick av dej och eson, kan man då pasta in där rakt av under rätt "rubrik"?

Och kanske även välja med "tyst install".

 

Att lägga in flera ton av drivers verkar den inte mäkta med.. inte sist iaf. Det lär även bli två DVD av det?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag installerar en del med hjälp av driverpack, funkar bra tycker jag, men har ju aldrig kollat på molekyl nivå vad de innehåller.

Det var bara ett förslag från mig, jag är ju inte ansvarig för innehållet, :wacko:  ta det med de som trixar med grejerna.

Finns ju ett forum på den sidan. ;)

 

LGJ, mitt inlägg var inte spydigt på nåt sätt, jag tror du läste mig så?!

Med; "om du provat själv" undrar jag bara hur mycket du visste mer exakt.

 

Jag har lagt många timmar på detta, så jag är lite trött och satsar bara säkra kort idag, trött på att "labba". Därav raka frågor.

Driverpack fungerar säkert till en burk här å där.. vi gör c.a 2000 burkar/året, 400-500 av dessa skall ha en install,

därför är jag extra kräsen att hitta en snabb stabil väg.

 

Ett moderkortsbyte går snabbare än install av drivers.. då är det högt vatten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...