Gå till innehåll

Windows 8 dator och pekfunktion


Lars Almquist

Windows 8 dator och pekfunktion  

  1. 1. Är inte bärbar dator och/eller plattor bättre lämpade för pekfunktionen ?

    • Hur kan stora skärmar hantera relativt hårt tryck för pekande ?
      0
    • Hur skall man på bra sätt hålla skärmen ren ?
      0


Recommended Posts

Tester jag sett berör datorer med tangentbord och stor skärm (20-27 tum). Jag undrar om det inte är lite bökigt att sträcka sig för att nå pekfunktionen ? Man har ju då tangentbordet oftast mellan sig och skärmen.Vissa skärmar kräver kanske relativt hårt tryck dessutom för att kunna aktivera funktionen. Jag har fått för mig att sådan funktion lämpar sig bäst på plattor och på mindre bärbara enheter. Rätt eller fel eller mitt emellan ?

mvh/LA

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur vill du man ska svara?

Dina kryssrutor är ju inga ja/neg-frågor direkt utan kräver ju en eller flera meningar.

 

Personligen tycker jag att pekgränssnitte passar enbart för plattor. Har inte känt behov på min bärbara.

Fast, sitter man utan mus kanske det är behändigt? Återkommer när jag fått chansen att testa.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad · Gömd av Manneman, Februari 27, 2013 - Ingen anledning gavs
Gömd av Manneman, Februari 27, 2013 - Ingen anledning gavs

Hur vill du man ska svara?

Dina kryssrutor är ju inga ja/neg-frågor direkt utan kräver ju en eller flera meningar.

 

Hans fråga var:

"Jag undrar om det inte är lite bökigt att sträcka sig för att nå pekfunktionen?."

 

Svaret på den blir; beror på hur långa armar man har.

Länk till kommentar
Postad · Gömd av Manneman, Februari 27, 2013 - Ingen anledning gavs
Gömd av Manneman, Februari 27, 2013 - Ingen anledning gavs

Hans fråga var:

"Jag undrar om det inte är lite bökigt att sträcka sig för att nå pekfunktionen?."

 

Svaret på den blir; beror på hur långa armar man har.

 

Tack, det var ett mycket intelligent svar - det måste jag lägga på minnet !

mvh/LA

Länk till kommentar

Om jag fattar saken rätt, så skall du navigera en större display via en touchscreen?

Och det konceptet slog inte ens, man fick bara ont i armen, och allting var bara osmidigt.

"Touch" fungerar bara tillfredställande på en "platta" du har i knät.. typ.

 

Om så vore fallet, vinner en trådlös mus - lätt.

Redigerad av Manneman
Fjanterier
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I en av testerna pekade man på att skärmen krävde ganska kraftfullt tryck vilket kunde göra pekfunktionen olämplig. Vissa datorer har avtagbara skärmar som då fungerar som plattor och kan vara ett alternativ värt att få synpunkter på. Jag har varit i kontakt med huvudansvarige för data och program på GU och han anser det lämpligt med sådan funktion på en bärbar dator.

 

Med detta avslutar jag denna fråga för mitt vidkommande - och ber om överseende för en viss irritation.

 

mvh/Lars Almquist

Redigerad av Manneman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet blir inte "kraftfulla tryck", vilket inte behövs. Problemet är att du får jobba med upplyft arm,

på en laptop med touch blir det tungt, och en 27" display med touch blir det olidligt jobbigt.

 

Det finns en anledning varför touch inte slog igenom på dessa produkter..!!!

Redigerad av Manneman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad · Gömd av Manneman, Februari 27, 2013 - Ingen anledning gavs
Gömd av Manneman, Februari 27, 2013 - Ingen anledning gavs

Problemet blir inte "kraftfulla tryck", vilket inte behövs. Problemet är att du får jobba med upplyft arm,

på en laptop med touch blir det tungt, och en 27" display med touch blir det olidligt jobbigt.

 

Det finns en anledning varför touch inte slog igenom på dessa produkter..!!!

 

>Varför måste jag få kritik för att jag ber om synpunkter ? Jag förstår inte att frågan var otydlig,

 

Ingen annan valde att svara dej, jag å GSb förstod dej inte. Ingen klocka ringer forfarande, hej då. Du beter dej otrevligt.

 

"Du beter dej otrevligt".

 

Då är vi 2 st

ha det bra/LA

Länk till kommentar

Pekgränssnittet fungerar egentligen på alla storlekar av skärmar, har sett att det finns skärmar i storleksordningen 25-30" som man kan ha vågrätt på ett bord tex. Att trycka lodrätt på en vågrät skärm "är normalt sett lättare" än att trycka vågrätt med tex. utsträckt arm på en lodrät skärm även om Isaac Newton inte hade funnits. Ur ergonomisk synvinkel kan man nog valfritt välja, "musarm", "gorillaarm", "gamnacke" mm. liksom med "vanliga datorer", och det är nog ganska individuellt vad som fungerar för en och för en annan.

Ren microfiberduk och eventuellt lite vatten eller alkohol i duken fungerar nog i de flesta fall för att göra rent med,
och att äta kladdig syltmacka och samtidigt jobba med pekskärm är nog ingen höjdare.

 

Edit: radeditering ( sax och klister funkar dåligt )

Redigerad av jarru
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pekgränssnittet fungerar egentligen på alla storlekar av skärmar, har sett att det finns skärmar i storleksordningen 25-30" som man kan ha vågrätt på ett bord tex. Att trycka lodrätt på en vågrät skärm "är normalt sett lättare" än att trycka vågrätt med tex. utsträckt arm på en lodrät skärm även om Isaac Newton inte hade funnits. Ur ergonomisk synvinkel kan man nog valfritt välja, "musarm", "gorillaarm", "gamnacke" mm. liksom med "vanliga datorer", och det är nog ganska individuellt vad som fungerar för en och för en annan.

Ren microfiberduk och eventuellt lite vatten eller alkohol i duken fungerar nog i de flesta fall för att göra rent med,

och att äta kladdig syltmacka och samtidigt jobba med pekskärm är nog ingen höjdare.

 

Edit: radeditering ( sax och klister funkar dåligt )

 

Dina synpunkter är förnuftiga tycker jag- inte desto mindre redovisade "PC för Alla" i nr 2 Mars en test av 5 st Allt-i-ett datorer samtliga med skärmar 20-27" och samtliga med touchfunktion. De ser intressanta ut men är de så lämpliga för att kontinuerligt arbeta med pekfunktion ? För att inte helt förstöra synen måste man ju ha ett godtagbart avstånd till skärmen. Jag tror inte det och har fått expertråd att skaffa en mindre med Windows 8 och pekfunktion och ev byta min med Windows 7 till en med stor skärm 27" ed. Tack för synpunkterna

mvh/Lasse

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...