Gå till innehåll

Den senaste polistrojanen - nu med webcam.


Recommended Posts

Postad (redigerade)

Jag lova denna info så här kommer den.

Detta var en dator som vi löste via reklamation, kund fick en ny, efter tre veckor kom den tillbaka.

Datorns skydd bestod av MSE & Malwarebytes.

 

Jag tycker texten och allt runt omkring ser ganska seriöst ut, hela upplägget av brottsdom osv.. får folk att rusa till Pressbyrån.

Det nya med den är att den listar ganska exakt var du befinner dig, samt ett foto på dig själv - som bonus ;)

 

Jag koppla upp den hos oss, efter stund hamna våran adress, en ganska precis traceroute till oss då.

 

Klicka för förstoring, kommer ta bort bilden efter några dagar, (finns en dump till.. kommer snart..)..

 

 

 

post-6485-0-62514400-1363281692_thumb.jp

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar vad 500 minimala löner är ;)

 

De tänker nog på ordet "dagsbot" kanske.

Det verkar absolut inte vara "google translate" på det, scrollar man vidare kommer resten fram

och det ser ganska bra ut, förutom "statens konto" låter lite dumt.

post-6485-0-23692800-1363286746_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är förvånansvärt bra svenska men det som direkt säger att det är fel är ordet "copyright" för det finns inte i svensk lagstiftning. Sedan finns det inga artiklar i brottsbalken utan 38 kapitel som vardera omfattar ett antal paragrafer men det är det ju få som vet om.

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Lagar/Svenskforfattningssamling/Brottsbalk-1962700_sfs-1962-700/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att datorn var skyddad av MSE och malwarebytes,innebär det att det var köpversionen av Mbam med realtidskyddet?

MSE är förövrigt riktigt kasst numera,fattar inte att nån vill installera skräpet!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir ju inte fixat bara för att man betalar till en kriminell person.

 

Det vet man inte, och det är ju det som är affärsidén, de söker en "betalande målgrupp"

Man skall slå in en pinkod i rutan, som man får på kvittot när man betalat. Allt i sin ordning, fullt "seriöst" såsett.

Titta på första dumpen så ser du.

 

Det står på kvittot att man blivit blåst - efter man betalt, är en annan sak. Men dom har garanterat

en stor procentandel som betalar.. tror det kan ligga på 3-5 procent.. vet flera som betalat.

 

Jag tror hälften av de jag kommit i kontakt med bemödat sig med att ringa polisen. Bara det är illa.

Här är en betalande. Notera pinkoden.

post-6485-0-17235700-1363441695_thumb.jp

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...