Gå till innehåll

Säkerhetskopiera en Sony Xperia Ray


CGD

Recommended Posts

Jag har en Sony Ericsson Xperia Ray telefon.

När jag kör data programmet Sony PC Companion bara för att uppdatera min kalender får jag också information att programmet vill uppdatera telefonen. Är det tillrådligt att göra så? Från början var det många som sa sig få problem med telefonen efter uppdateringen.

Om jag nu gör så, kan jag då säkerhetskopiera telefonen för att enkelt kunna komma tillbaka till det system den har idag?

I PC Companion finns det ju något som heter Xperia Transfer. Men vad är det man säkerhetskopierar egentligen. Det egna innehållet eller operativ och allt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Om du  väljer att uppdatera telefonen med Sony Update service, så brukar valet att uppdatera men att behålla all personlig data på enheten finnas som alternativ (det andra är att helt återställa telefonen och ominstallera den). du kan hämta update service programmet här: http://www.sonymobile.com/se/tools/update-service/

 

Vill du ändå säkerhetskopiera (det mesta utom installerade program) skulle jag rekommendera att du provar MyPhoneExplorer, www.fjsoft.at för Windows delen och https://play.google.com/store/apps/details?id=com.fjsoft.myphoneexplorer.client&feature=search_result#?t=W251bGwsMSwxLDEsImNvbS5manNvZnQubXlwaG9uZWV4cGxvcmVyLmNsaWVudCJd för android delen som du installerar på din telefon. Där kan du välja mera exakt vad du vill säkerhetskopiera, är även ett bra verktyg för att synka och hantera telefonbok/kalender osv. Fungerar över USB, Bluetooth eller Wi-Fi

Redigerad av si3rra
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sen har du ju möjligheten att säkerhetskopiera alla inställningar osv till Google. Både inställningar men även dina appar... perfekt om man vill låta Play återinstallera allt efteråt utan att sitta och välja app för app.

 

Slå på WiFi och gå in i "Säkerhetskop. och återst." och bocka i "Säkerhetskopiera mina data"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdateringen fungerade bra.

Det som jag var intresserad av att säkerhetskopiera var själva operativet utifall uppdateringen skulle bli dålig. Så att jag skulle kunna gå tillbaka till det jag hade.

Däremot har det ju blivit lite annorlunda så jag skulle vilja ha en liten handbok. Nu ha jag Android 4.0.4 men längre ner så står det Version 4.1.B.0.587

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha...

 

Utan att ha telefonen Rootad så kan man inte "gå tillbaka" i versioner på Android... man måste göra en sk Nandroid-backup och för det så krävs root. Använder man däremot speciella verktyg så kan man återgå i versioner men då är det fabriksåterställda versioner som gäller. Verktygen som används är inte lättanvända om man är ovan och det kan verkligen förstöra telefonen...

 

4.1.B.0.587 är Sonys beteckning av deras speciella firmware. Det har inget med Androidversionen att göra. Sony kan mycket väl komma med en egen uppdatering som rör deras "skal" men det behöver absolut inte förändra basen som det är byggt på, i detta fallet 4.0.4

 

Bästa handboken? Trial and error!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar.

Dumt att man inte kan göre en total säkerhetskopiering. Det är min dotters avlagda telefon jag tagit till mig och jag vet att hon uppdaterade telefonen när det var nytt med Android 4. Hon gjorde en helt vanlig uppdatering. Men det fungerade inte så hon lämnade in den till Tele 2 där hon köpt den och de fixade tillbaka den till ursprunget. 

Men nu gick det ju bra. Telefonen ser nu lite annorlunda ut men inget stort tycker jag.

Jag har svårt att hitta var jag stänger av den för Internet förutom via min router eller någon hotspot som kan finnas ute på stan. Jag använder inte telefonen så mycket så jag har enbart kontantkort. Men så någon gång ibland behöver jag Internet när jag är ute och då måste jag ju starta upp funktionen och detta tycker jag har blivit krångligare. Hittills. Finns det inte någon av och på knapp som jag kan lägga på någon av startbilderna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tryck på skärmen en liten längre stund, kan välja mellan Widgets eller Genvägar,, i Widgets bör det finnas Power Control eller dyl.
som man lägga in, kan finnas en motsvarande funktion i "rullgardinsmenyn" också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...