Gå till innehåll

Frysningar och klickljud utan felande hårddisk?


Medborg

Recommended Posts

Hej,

 

under den senaste tiden har min dator mer och mer frekvent drabbats av frysningar i samband med ett svagt klickande ljud från hårddisken. Systemet låser sig helt och hållet och den enda lösningen är att starta om datorn.

 

Rimligen bör detta vara en signal på en felande hårddisk, trots att datorn bara är ca tre månader (en HP Compaq Presario CQ57). Trots detta har alla hårddiskanalyser visat att datorn är felfri. Har kört Windows Checkdisk, hårddiskstestet i BIOS och programmen Checkdrive och HDD Scan. Inga problem med hårddisktemperaturen.  

 

Kontaktade HP-supporten, som gav rådet att installera om hela Windows. Ett råd som tycktes mig ganska märkligt, eftersom symptomen ju tyder på att det borde vara något med hårddisken. Eller skulle det kunna finnas andra orsaker? 

 

Skulle uppskatta lite vägledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Symptomen du beskriver är ett typiskt hårdvarufel. Det vill säga ett mekaniskt fel på hårddisken, som inte ger utslag i hårddisktester.

Jag hade omedelbart gått tillbaka till inköpsstället och bett dom byta hårddisken... med tanke på att datorn är såpass ny. Det bör ske snabbt, medan disken fortfarande fungerar hjälpligt, så att eventuell data kan flyttas över till den nya disken innan den befintliga kraschar för gott.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, några sådana test känner jag inte till. Däremot känner jag erfarenhetsmässigt till "klickande" hårddiskar. En hårddisk skall inte klicka överhuvudtaget, det tyder på problem med läsarmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

under den senaste tiden har min dator mer och mer frekvent drabbats av frysningar i samband med ett svagt klickande ljud från hårddisken. 

 

Det låter så när läshuvud är skadade.

När armarna inte hittar, så vill den automatiskt gå in på landningsbryggan och parkera, sen går den ut igen.

Därav kommer "klicket", dom "slår" i bryggans ramp/vägg.

 

När dom är helkass klickar det c:a en gång i sekunden..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...