Gå till innehåll

Skype | Förlångt avstånd mellan dator och kamera. Lösning?


Gå till lösning Löst av Marion,

Recommended Posts

HEjSann & hallå!!!

Håller på och förberder för ett skype samtal i en kyrka med våra missionärer. Datorn där jag har skype på står längst bak i kyrkan (tillsammans med mixerbordet). Kameran vill jag ha längst fram i kyrkan så att "bilden" blir på hela församlingen i bakgrunden och i förgrunden den som "leder" samtalen med missionären.

 

För att lösa detta har jag inköpt 3 st usb förlängnings kablar. Nu har det vissat sig att jag inte kan använda 3 kablar utan bara 2 för att få "bild" på datorn. Men hade gärna sett att det gick att lösa med tre kablar.

 

Vad tror ni. Kan man lösa detta med att sätta in förstärkare på mitten? Funderar på en usb hub med egen strömförsörning.

 

TACKsam för hjälp/ideér

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Lösning

För att lösa detta har jag inköpt 3 st usb förlängnings kablar. Nu har det vissat sig att jag inte kan använda 3 kablar utan bara 2 för att få "bild" på datorn. Men hade gärna sett att det gick att lösa med tre kablar.

 

Vad tror ni. Kan man lösa detta med att sätta in förstärkare på mitten? Funderar på en usb hub med egen strömförsörning.

 

Det är sant, normalt klarar usb-enheter 5m, ibland 10m.

Men lösningen på detta heter "aktiv usb-förlängning": en sån här:

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/natverk/mobilt-bredband/adapter-kablage/kablage/aktiv-usb-2-0-forlangning-5-m-p38420

 

Du skall klara dej med 1+1+ en aktiv. Och i detta fall sätter du den aktiva sist.

Går inte det, får du ta 2 aktiva, och en vanlig, eller 3 aktiva, så är du säker.. men lite dyrare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skall titta på en eller två aktiva usb (visste inte att det fanns sådan) och lägga dessa i kabel kanalen mella mixerbordet och estraden. Hinner dock inte åka till Kjell innan söndag. Skall prova att sätta ditt en usb hubb med egen ström försörning mellan kabel 2 och 3 som jag fått fram.

 

TACK för hjälpen/infon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp det hade varit en smidig lösning. Problemet med denna lösning är att det finns el allergiker i församlingen. Så det funkar inte med trådlös nät öven om jag hade föredragit detta. ;)

 

Tanken är att permanenta kabel lösningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp det hade varit en smidig lösning. Problemet med denna lösning är att det finns el allergiker i församlingen. Så det funkar inte med trådlös nät öven om jag hade föredragit detta. ;)

 

Tanken är att permanenta kabel lösningen.

 

Jodu, jag kom just på en sak, då jag  hade samma problem själv,

jag tog en 10m aktiv usb-kabel, sen tar du EN "femma" - då är du garanterad.

 

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortillbehor/usb-tillbehor/usb-kablar/aktiva-forlangningar/aktiv-usb-2-0-forlangning-10-m-p98603

 

Hoppas det löser sej.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...