Gå till innehåll

ASUS EEE dator?


Gå till lösning Löst av Hans42,

Recommended Posts

Jag har fått till uppgift att köpa en dator för en god väns räkning. Pga platsbrist måste den vara liten och kunna sättas upp på en vägg under ett bord. Kan detta vara något?  Tacksam för synpunkter och råd.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/178106-asus_eee_box_eb1505-b014m_847-4gb-500gb-blu-ray-win_8#screenshots

modify_inline.gif

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag har fått till uppgift att köpa en dator för en god väns räkning. Pga platsbrist måste den vara liten och kunna sättas upp på en vägg under ett bord. Kan detta vara något?  Tacksam för synpunkter och råd.

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/178106-asus_eee_box_eb1505-b014m_847-4gb-500gb-blu-ray-win_8#screenshots

modify_inline.gif

 

 

Hej Hans..  har du redan köpt (hoppas inte för guds skull) eller vill du ha två radikala förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej. jag har inte köpt! Vilka förslag har du?

 

Kommentar till dator du länka till:

Det är inget annat en gammal eeepc som kostade runt 2300:- innan den försvann från det flesta butiker.

Nu har Asus släppt en lika trög å tråkig sak, för dubbla priset, och dessutom utan display?!  :o

Den är kapslad och kommer sannolikt få värmeproblem, man får även bryta av foten, för fästa mot platt mot vägg/hylla.

Den är byggd på ett miTX-kort

 

 

Förslag #1: Se bild.

Köp ett löst miTX, sätt på minnet, i3-CPU, och limma på en 120GB SSD-disk på kortet. kostnad c:a 3000:- (nätagg ej med)

Då har du en riktig liten supersnabb kvalitets-dator som är princip mindre, lätt att skruva upp under en hylla/byrå what-ever.

 

Kör själv så, men limmar upp kortet/datorn bakom en 24" display med smältlim, för att spara bänkyta. (skrymmande lådor är ute..)..

 

Förslag #2, om du vill han nåt mer stilfullt - vilket jag motvilligt själv kör på, (pg.a av jobbet) Blir då Mac-Mini. *sorry*

Dessa säljs på blocket för 3-4000:- Prestandan och kylning är riktigt bra, nackdelen är att du måste lägga på mac'os i botten,

och köra windows via bootcamp (ej virtual desktop)

 

sign. Marion.

post-6485-0-85208000-1386354293_thumb.pn

post-6485-0-87860800-1386354298.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förslag 1 verkar ju bra. Men behöver nog litet info för att klara av inköp, installation etc. Finns någon manual eller liknande tillgänglig?

 

Om du kollar kortet jag la ut, sitter det faktiskt inbyggt WIFI såg jag nu, och en större antenn ingår säkert.

 

Men jag kan hjälpa dej på traven, frågor:

Vad skall datorn ha för ändmål?

Typ: Wifi, kopplas till TV (HDMI), CD-spelare, surf, spel, räcker 120GB disk..  etc..

 

En annan tanke, väljer man storleken större m-kort dvs. mATX blir det 4-500kr billigare. (det blir c:a 5x5 cm större bred å längd)

Vad prioriterar du, priset eller sizen

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon har en liten 10" -laptop med några år på nacken. Vet ej prestanda, men rätt slö. Hon har idag en bildskärm på väggfäste, som hon fäller ut över bord i vardagsrummet. Skärmen är kopplad till laptopen.Separat tangentbord. Användningsområde: Surfa, betala räkningar, hantera bilder (bl a via scanner). Det handlar om att spara plats på bordet framför allt. Förmodligen skulle en mindre desktop placerad på en lågt placerad vägghylla skulle vara bättre alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodligen skulle en mindre desktop placerad på en lågt placerad vägghylla skulle vara bättre alternativ.

 

Men dåså, då hade du svaret själv innan du posta tråden.

 

GSB föreslog Zotac'en AMD-baserad "du får komplettera med ditt val av disk, minne, OS samt diskläsare "  

Isf. är du tillbaka på ruta ett. På både prestanda och pris.

 

Skall du köpa "desktop", följer det garanterat med WIn8, och det skall du göra henne medveten om, så du inte får skit.

japp.. då är saken klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...