Gå till innehåll

problem att formatera hårddisk


polk

Recommended Posts

Hej

 

Har precis köpt en Seagate 3tb intern HD.Det visa sig att det är två partioner på den varav den ena kan jag inte formatera.Helst skulle jag vilja ha en partion då den bara ska fungera som lagringsdisk.Har försökt med olika partioneringsprogram men inte lyckats.

 

Så finns det nåra tips på vad jag kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilket operativsystem?

 

Du skriver inget om vad det är för problem som uppstår. Det borde gå med windows inbyggda här:

 

Kontrollpanelen\Alla objekt på Kontrollpanelen\Administrationsverktyg\Datorhantering\Diskhantering

 

Det du ska göra är att ta bort partition och förstora den kvarvarande med motsvarande storlek.

 

Om det inte gått enligt ovan finns Gparted? Finns att ladda ner här http://gparted.sourceforge.net/index.php

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste att det vå nåt jag glömde skriva..

 

Jag kör 7 hp 64.

Har försökt med diskhantering oxå men icke.Jag kan formatera den stora partitionen men inte den lilla ej heller ta bort.

 

Ska försöka med gparted å se om det funkar.

 

tack för tips

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visste att det vå nåt jag glömde skriva..

 

Jag kör 7 hp 64.

Har försökt med diskhantering oxå men icke.Jag kan formatera den stora partitionen men inte den lilla ej heller ta bort.

 

Ska försöka med gparted å se om det funkar.

 

tack för tips

 

Varför gå över ån efter vatten?

Windows har ett förträffligt inbyggt snabbt verktyg som rensar disken 100% - heter Diskpart.

 

Sök på "diskpart" (postat från mej) i forumet så ser du hur du gör..

Redigerad av Marion
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att tänka mig att det inte skulle fungera med Gparted som jag tipsar om ovan.

 

Tyvärr så fuckade gparted upp min ssd så det inte gick att starta igen. Vet int om jag gjorde nåt fel eller så.....Den ändrade tydligen partitionstabell till mbr. Fick installera om windows på en annan disk och konvertara tillbaks.Fick även konvertera på 3tb disken.Då funkade det med diskhantering att ta bort partitionen.

 

Så ett varningens finger åt gparted om man har en ssd disk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...