Gå till innehåll

Windows 7 och SSD-diskar


andreas72

Recommended Posts

Jag har läst att Windows 7 ska detektera när det installeras på en SSD-disk och därmed göra vissa optimeringar som t.ex. att stänga av Superfetch och defragmentering.

 

När jag nu installerade Windows 7 på en ny Samsung 840EVO så ser jag att tjänsten Superfetch har ställts till startmetod Manuell och att tjänstestatus är Stoppad, vilket jag antar är OK. När det gäller diskdefragmenteringen så är SSD-disken inte ens valbar under den schemalagda defragmenteringen (och jag har dessutom avaktiverat schemaläggningen helt). Men det som gör mig lite konfunderad är att det ändå står ett datum och klockslag under kolumnen "Senaste körning", se bild. Frågan är hur det kan komma sig? Eller har Windows möjligen bara analyserat disken men inte kört någon faktisk defragmentering?

post-6856-0-24871500-1397909225.jpg

Redigerad av andreas72
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade följande i loggboken vid den tidpunkten:

"Diskdefragmenteraren har slutfört analys på C:"

 

Så man kan alltså anta att Windows analyserar hårdisken utan mitt uttryckliga medgivande även fast den är exkluderad från den schemalagda defragmenteringen. Frågan är vad det skulle vara bra för? E:, som är en mekanisk disk, verkar ju däremot vara orörd av någon anledning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På en annan dator med SSD där Windows 7 är installerad så visade sig att startmetoden på tjänsten Superfetch var satt till Inaktiverad. Så det verkar vara lite godtyckligt hur detta blir. Någon här som har installerat Windows 7 på en SSD (och inte därefter gjort egna optimeringar) som kan kontrollera hur det ser ut både med Superfetch och defragmenteringen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En SSD disk får ej defragmenteras, om du undrar så läs det här http://www.pconline.se/artiklar/defragmentera-ssd/

 

//DAson

 

Precis, det är därför man blir lite fundersam när det står att defragmenteringen är körd på SSD-disken trots att den är inaktiverad i schemaläggningen. Men att döma av loggboken (enligt tidigare inlägg) så kanske disken bara var analyserad, inte defragmenterad. :) Dock lite skumt att det står "Aldrig körd" på den andra mekaniska disken, logiskt hade väl kanske varit att även den disken hade blivit analyserad.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Windows 7 skapades långt innan SSD blev "allmän egendom"... därav det något förvirrande användargränssnittet.

Dock finns det stöd för att hantera SSD i systemet, så man behöver i princip inte göra någonting... det sköter sig självt.

Defragmentering... sköter sig självt! Det vill säga... mekaniska diskar defdragmenteras, SSD "trimmas".

Vad som står i program-/verktygsfönstren är alltså inte relevant för aktuell status. Uppgradera till Windows 8.1, om du vill veta hur det egentligen står till... eller låt bli att strula med systemet om du vill ha ett väl fungerande Windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med dig e-son angående att Windows verkar hantera det mesta bra själv, jag har själv inte strulat runt något med systemet utan bara av ren nyfikenhet kontrollerat hur saker verkar hanteras.

 

När det gäller TRIM så är det dock ingen garanti för att det fungerar bara för att Windows 7 stöder det. Om man t.ex. använder Intel RST (Rapid Storage Technology) driver för SATA AHCI-kontrollern så gäller det att man har version 9.6 eller senare för att TRIM ska stödjas. Även om Windows 7 i sig skickar TRIM kommandon så kommer dessa annars aldrig att nå hela vägen till SSD:n. Detta kan bli fallet om man använder den CD-skiva som följer med ett moderkort som har några år på nacken när man installerar om systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Instämmer med dig e-son angående att Windows verkar hantera det mesta bra själv, jag har själv inte strulat runt något med systemet utan bara av ren nyfikenhet kontrollerat hur saker verkar hanteras.

 

När det gäller TRIM så är det dock ingen garanti för att det fungerar bara för att Windows 7 stöder det. Om man t.ex. använder Intel RST (Rapid Storage Technology) driver för SATA AHCI-kontrollern så gäller det att man har version 9.6 eller senare för att TRIM ska stödjas. Även om Windows 7 i sig skickar TRIM kommandon så kommer dessa annars aldrig att nå hela vägen till SSD:n. Detta kan bli fallet om man använder den CD-skiva som följer med ett moderkort som har några år på nacken när man installerar om systemet.

 

Börja med att "kasta CD-skivan", är som alltid, hetaste tipset när man skall meka vilket Windows-system som helst.  ;)

Vill man att det skall fungera, laddar man ner senaste version av det man behöver från respektive hemsida. Det innefattar även BIOS... vilket verkar vara något av en "administratörsskräck", än i dag.

...en kvarleva från win98-tiden, om du frågar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är lite lurigt, vilken disktillverkare använder du ?

Om du vill optimera använd tillverkarens trim, det är inte helt säkert att windows 7 fungerar på samma sätt.

lite off topic och om du är intresserad,, använder fortfarande vista som jag upplever som mer "snappy" än windows 7 av någon anledning. Har inte fått w7 att fungera på samma sätt, w8:an går väldigt snålt vad gäller systemresurser jämförelsevis, har dock inte riktigt satt mig in i "den"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det där är lite lurigt, vilken disktillverkare använder du ? Om du vill optimera använd tillverkarens trim, det är inte helt säkert att windows 7 fungerar på samma sätt. lite off topic och om du är intresserad,, använder fortfarande vista som jag upplever som mer "snappy" än windows 7 av någon anledning. Har inte fått w7 att fungera på samma sätt, w8:an går väldigt snålt vad gäller systemresurser jämförelsevis, har dock inte riktigt satt mig in i "den"

 

Det är en Samsung 840EVO 250GB. Att använda tillverkarens program Samsung Magician i detta fall skulle jag inte rekommendera, speciellt inte funktionen OS optimization då det är och ändrar lite här och där i systemet och om man skulle ångra sig finns det ingen funktion för att backa tillbaka ändringarna. Dessutom lägger sig programmet av någon anledning i Autostart-mappen, vilket gör att man får upp en UAC-ruta varje gång man startar om Windows. Det är visserligen lätt att åtgärda genom att bara radera genvägen i Autostart-mappen men bara det faktum att detta händer får mig att tro att programmet inte är speciellt vältestat. För ingen användare vill väl behöva stänga ned en besvärande popup-ruta varje gång man startar om datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder Intel och den är inte autostartande, vad som behövs är i princip är att använda trim funktionen en ggr per vecka för disken i fråga. Lite märkligt/underligt att "den" autostartar, det ska inte vara så att det kommer upp en UAC dessutom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Javisst går det att stänga av UAC men det känns inte som en speciellt bra lösning. Däremot kanske det går att ställa in så att UAC ignoreras för specifika program, men jag vet inte hur man gör. Tycker dock att programmet är dåligt som orsakar detta problem, jag har sett flera forumtrådar som behandlar ämnet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aha, tack för god info. Jag är en sådan tomte som stänger av det mesta så kan inte hjälpa dig hur göra med uac,,
däremot vill jag minnas att uac har en "inlärningsfunktion" så det borde fungera per automatik om jag inte är helt ute och cyklar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...