Gå till innehåll

Windows 8.1 på äldre dator?


CGD

Recommended Posts

Min dator har ett moderkort från Gigabyte med Intel 775 sockel. Jag har nu frågat lite Gigabyte support några frågor och bland annat fått svar att det egentligen inte skall gå att köra Windows 8.1 på den datorn. Så här svarar de;

 

"Jag måste poängtera att detta moderkort inte har något stöd för Windows 7/8/8.1. Det är Intel som inte har support för Intel® P45 + ICH10R styrkretsarna och därför har de inte utvecklat några drivrutiner för dessa.

Det är med andra ord inte säkert att du kan köra Windows 7/8/8.1 problemfritt med detta moderkortet"

 

Har vi några här som kör Windows 8.1 på de här äldre moderkorten?

 

Jag har kört Microsofts testversion av Windows 8.1 vilket tycks fungera helt OK.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört 8 på ett Asus med Pentium 4 socket 775. Drivrutinerna som behövdes till det moderkortet funkade utmärkt.

 

Kör du testversionen på den idag så kan du köra fullversionen också... självklart.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har kört 8 på ett Asus med Pentium 4 socket 775. Drivrutinerna som behövdes till det moderkortet funkade utmärkt.

 

Kör du testversionen på den idag så kan du köra fullversionen också... självklart.

 

Jupp, exakt  som Manneman beskriver

Edit : Skulle faktiskt kunna testa med tex Intels ssd diskar som borde kunna fungera ihop med MB och annat

Redigerad av plastiq
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag kan ju köra testversionen, men visst blir man lite undrande vad som menas. Microsoft påstår ju att det inte skall vara några problem med Åttan på en äldre dator.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är moderkortstillverkarens sätt att frånskriva sig allt ansvar. Dom vill ju sälja nya produkter dessutom.

 

Funkar det med testversionen så kommer det garanterat fungera med den "skarpa". Oroa dig inte!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...