Gå till innehåll

Webbläsaren visar plötsligt mindre (storleksmässigt) text


BluePrint

Recommended Posts

Jag skriver här eftersom mitt fle uppstått i alla webbläsare, inte bara en speciell, och jag tänker att felet kanske finns i Windows.

Idag när jag startade datorn och öppnade webbläsaren (använder normalt Chrome) så är textstorleken på alla sidor något mindre och lite suddig. Jag trodde felet var i Chrome, men när jag testade Internet Explorer var det samma problem där. Sidorna är alltså inte utzoomade, bilder och annat har normal storlek. Det är bara texten som är mindre och suddig.

Felet uppstår bara i webbläsare, har provat flera stycken (Chrome, Internet Explorer, Firefox) men inte i andra program vad jag märkt hittills. Menysystemet i webbläsarna är dessutom inte påverkat, det är bara sidornas innehåll.

Jag har provat att justera ClearType i Windows, utan skillnad. Jag har provat att zooma i webbläsarna, men då ändras ju hela sidans storlek, vilket inte är det jag vill. Har även provat flera saker, specifika för de olika webbläsarna, utan resultat. Jag har inte heller installerat någon Windows-uppdatering de senaste dagarna, som skulle kunna påverka detta. Har kollat igenom grafikkortets inställningar.

 

Det konstiga är att problemet bara uppstår i just webbläsare. Det uppstår dock i alla webbläsare jag provat (se ovan), men inte i andra program på datorn.

 

Är det någon som har nån bra idé på vad som kan ha orsakat detta?

Nedan finns länkar på två bilder:

 

Bild 1, hur det normalt ser ut på en hemsida med 1920*1080 upplösning: http://i.imgur.com/jgvPFsq.png

Bild 2, samma sida på min dator: http://i.imgur.com/BVM0k7H.png

 

Som ni ser så är det tydlig skillnad på textstorleken på de olika bilderna, vilka är tagna med samma upplösning och dpi, men på två olika datorer. Bild två är den felaktiga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ctrl + Scroll-hjul då ökar du helsidan i % det fungera i alla webläsare

 

 Som jag skrev; "Jag har provat att zooma i webbläsarna, men då ändras ju hela sidans storlek, vilket inte är det jag vill." Det är alltså _bara_ texten som är mindre, inte bilder, flash-grejer etc.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det konstiga är att problemet bara uppstår i just webbläsare. Det uppstår dock i alla webbläsare jag provat (se ovan), men inte i andra program på datorn.

Det är nog inte så konstigt, då dessa webbläsare (men få andra program) använder DirectWrite.

 

I min dator (Chrome 38 beta i Ubuntu) ser texten ut som i https://i.imgur.com/BVM0k7H.png De flesta sidor ser dock ut som de skall.

 

vet inte om jag behöver justera mina glasögon eller skaffa ett par, men vad jag kan se är texten precis lika stor i båda bilderna

Det är endast textbredden som skiljer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...