Gå till innehåll

Länkar i e-post (Thunderbird) går inte att klicka på då de inte är klickbara


2stroke

Recommended Posts

Fast PC med Windows-10 som har Firefox och Thunderbird sedan många år.
Problem med att länkar som finns med i E-post inte går att klicka på/inte är klickbara.
Vad är det som felar ?
Vad gör man för att få det att funka ?
:unsure:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Det är ju normalt att en inklistrad länk ibland är klickbar eller inte, beror ju på avsändarens vilja att ha länken klickbar eller inte.

Precis som när man infogar en länk här i forumet, du som skriver inlägget, som avgör om länken ska vara klickbar eller inte.

Redigerad av //gästen
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-07-14 at 19:04, Cecilia sade:

Menar du länkar som olika avsändare har klistrat in i mejlen ?
Sådana inklistringar behöver inte vara klickbara länkar utan kan också vara ren text.

Jag menar en helt vanlig inklistrad kopia på en länkadress som någon bifogat i sitt E-post meddelande.

On 2022-07-17 at 11:17, //gästen sade:

Det är ju normalt att en inklistrad länk ibland är klickbar eller inte, beror ju på avsändarens vilja att ha länken klickbar eller inte.

Precis som när man infogar en länk här i forumet, du som skriver inlägget, som avgör om länken ska vara klickbar eller inte.

Finns ju ingen orsak att bifoga en "länk"  i ett E-post meddelande
om meningen inte är att mottagaren ska kunna gå in och titta på den aktuella sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

12 minuter sedan, 2stroke sade:

Jag menar en helt vanlig inklistrad kopia på en länkadress som någon bifogat i sitt E-post meddelande.

Finns ju ingen orsak att bifoga en "länk"  i ett E-post meddelande
om meningen inte är att mottagaren ska kunna gå in och titta på den aktuella sidan.

Som jag påpekade, det är ju upp till avsändaren, om den vill visa eller inte, förekommer många gånger.

Men i ditt problem nu så kan avsändaren ju ha missat att lägga in url, eller url på rätt sätt. Är det länkar du skickar eller som du får som inte fungerar på rätt sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du prövat att skicka mejl med länkar till dig själv?
Visar du mejl som ren text eller HTML (formaterat)?
Ren text är bättre säkerhetsmässigt men man missar en del funktioner.

Men jag kan tipsa om tillägget URL Link som gör att man kan markera något typ www.domän.se, högerklicka, välja URL Link och sen att den sidan ska öppnas i en ny flik: https://addons.thunderbird.net/Sv-se/thunderbird/addon/url-link/

Finns som tillägg till Firefox också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

28 minuter sedan, Cecilia sade:

Har du prövat att skicka mejl med länkar till dig själv ?

När man skickar till sig själv så fungerar det att klicka på inkopierade / skrivna länkar i E-posten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

15 timmar sedan, Cecilia sade:

Då verkar det troligt att det är avsändaren som klistrar in på ett sånt sätt att det inte fungerar för mottagaren att klicka,
kanske pga av det program eller den webbsida som hen använder.

....tror jag inte då jag snackat med några av avsändarna.
Detta då deras E-post med inklistrade länkar är klickbara/öppningsbara då de skickar liknande e-post till andra mottagare.
Känns som att problemet sitter i någon inställning på denna dator.

....Men var och hur ändrar man så att det funkar ?  :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som jag skrev tidigare så spelar inställningar i din Thunderbird in:

17 timmar sedan, Cecilia sade:

Visar du mejl som ren text eller HTML (formaterat)?
Ren text är bättre säkerhetsmässigt men man missar en del funktioner.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade en tråd i eforum som hade samma problem, där var lösningen att "Fel webbläsare" var satt som standard. Textlänkningen hamnade alltså i fel Webbläsare.

Kan vara värt att kolla.

Thunderbird kan ha fel inställning för vad den gör med "HTTP / HTTPS" innehåll, som dikterar hur den behandlar länkar. Men hittar inte den inställningen just nu.

Möjligt att det finns fler lösningar.

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 timmar sedan, Cecilia sade:

Inställningarna i Thunderbird har betydelse.

 

7 timmar sedan, //gästen sade:

Hittade en tråd i eforum som hade samma problem, där var lösningen att "Fel webbläsare" var satt som standard.
Textlänkningen hamnade alltså i fel Webbläsare.

Kan vara värt att kolla.

Thunderbird kan ha fel inställning för vad den gör med "HTTP / HTTPS" innehåll, som dikterar hur den behandlar länkar.
Men hittar inte den inställningen just nu.

Möjligt att det finns fler lösningar.

...Men var och hur ändrar man så att det funkar ?  :(

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Klicka på det inkommande mejlet i Thunderbird.

1431579866_TBVisameddelandetextsom.png.cda12ab6ecf5ab4b3828fc142693aa7a.png

Gå till Visa > Meddelandetext som > Ursprunglig HTML, Enkel HTML, Vanlig text Välj det du vill ha. Se också https://www.ghacks.net/2010/08/16/switch-between-html-and-plain-text-emails-in-thunderbird/

"The preference for incoming emails is found under View > Message Body As. Here it is possible to switch from the default Original HTML to Simple HTML or Plain Text."

Redigerad av mbgtmari
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
On 2022-07-18 at 18:55, Cecilia sade:

Då verkar det troligt att det är avsändaren som klistrar in på ett sånt sätt att det inte fungerar för mottagaren att klicka, kanske pga av det program eller den webbsida som hen använder.

Hur skulle man göra då?

Jag har testat med Thunderbird att skicka och svara mellan ett gmail-konto och ett hotmail-konto.

Det spelar ingen roll om jag;

  • som avsändare väljer att inte skicka som html eller att skicka som html
  • väljer "klistra in text utan formatering" eller bara "klistra in"
  • börjar länken med https eller http
  • skickar via gmail med en webbläsare

Alla länkar blir klickbara.

***

Tillägg:
Skickade ett PM till @2stroke för test om länken som alltowindows slänger på fungerar och klistrade i meddelandet in en länk tillbaks till den här tråden.

 

22 timmar sedan, 2stroke sade:

....tror jag inte då jag snackat med några av avsändarna.

Finns det något gemensamt med de avsändare där detta inte fungerar? Har alla samma e-postleverantör? (gmail, yahoo, företag osv.)
Kan du hitta tidigare mail från en och samma avsändare där det finns länkar som fungerar?

Redigerad av Mikael63
PM
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-07-20 at 01:00, Mikael63 sade:

1.  Jag skickade ett PM till @2stroke för test om länken som alltowindows  slänger på fungerar
och klistrade i meddelandet in en länk tillbaks till den här tråden.

2.  Finns det något gemensamt med de avsändare där detta inte fungerar ?

3.  Har alla samma e-postleverantör ?  (gmail, yahoo, företag osv.)

 

4.  Kan du hitta tidigare mail från en och samma avsändare där det finns länkar som fungerar ?

1.  Länken i PM'et fungerade fin fint att klicka på.

2.  Nej, jag har inte kunnat se någon gemensam nämnare då inte en enda länk från någon endaste avsändare fungerar.

3.  Nej, E-posten i inkorgen kommer från alla möjliga E-post leverantörer.

4.  Bifogade länkar har aldrig fungerat från någon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
45 minuter sedan, 2stroke sade:

2.  Nej, jag har inte kunnat se någon gemensam nämnare då inte en enda länk från någon endaste avsändare fungerar.

Utom när du skickar en länk i ett mejl till dig själv, som du upplyste Cecilia om i måndags.

Vad använder du för antivirusprogram? Det inbyggda utmärkta Windows Defenders Antivirus eller ett program som AVG som skannar e-posten?

Annars är det väl inte hela världen att du inte kan klicka på en länk som någon annan skickat till dig. Det är ju bara att kopiera den, klistra in den i din webbläsares adressfält och trycka på Entertangenten. Då kan du öppna länken.

Redigerad av mbgtmari
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

On 2022-07-22 at 22:59, mbgtmari sade:

1.  Utom när du skickar en länk i ett mejl till dig själv, som du upplyste Cecilia om i måndags.

2.  Vad använder du för antivirusprogram ?

1.  Precis.

2. Datorn har NORTON antivirusprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...