Gå till innehåll

Hur få liggande staplar på hdd anslutna i närverket?


Hans42

Recommended Posts

Jag har haft detta problem tidigare och fått hjälp.Men nu hittar jag inte svaret.

 

Jag har gjort en ominstallation och då stöter man på en del problem som varit lösta tidigare, men som jag glömt lösningen på. Diskar anslutna direkt till datorn visas som liggande staplar, där man ser storlek på disk och hur mycket som är ledigt. Jag vill ha samma presentation av diskar etc som är anslutna i hemmanätverket. Hur göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga garantier, men prova att återställa Utforskaren till standardinställningar och starta om datorn.

 

Kontrollpanelen (små ikoner)/Mappalternativ/Visning > "Återställ mappar"

 

Vet inte säkert om detta återställer ALLT, så alternativt kan du köra följande kommandon i kommandotolken (administratör). Den här metoden bör göra susen, om den ovan inte fungerar.

Vill du slippa kommandotolken, kan du istället köra bifogad bat-fil, som utför exakt samma sak.

 

ResetExplorerDefaults.bat

Reg Delete "HKCU\Software\Microsoft\Windows\Shell\BagMRU" /F
Reg Delete "HKCU\Software\Microsoft\Windows\Shell\Bags" /F
Reg Delete "HKCU\Software\Microsoft\Windows\ShellNoRoam\Bags" /F
Reg Delete "HKCU\Software\Microsoft\Windows\ShellNoRoam\BagMRU" /F
Reg Delete "HKCU\Software\Classes\Local Settings\Software\Microsoft\Windows\Shell\BagMRU" /F
Reg Delete "HKCU\Software\Classes\Local Settings\Software\Microsoft\Windows\Shell\Bags" /F
Reg Delete "HKCU\Software\Classes\Wow6432Node\Local Settings\Software\Microsoft\Windows\Shell\Bags" /F
Reg Delete "HKCU\Software\Classes\Wow6432Node\Local Settings\Software\Microsoft\Windows\Shell\BagMRU" /F
taskkill /f /im explorer.exe
start explorer.exe
Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag gick in i Utforskaren och valde Visa och Sammanfattning så fick jag liggande staplar, lustigt om det inte fungerar för dig.

 

Både "Sammanfattning" och "Innehåll" skall ge liggande staplar om registret inte är korrupt, vilket ovanstående kommandorader i så fall rättar till.

Redigerad av e-son
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag får alltså liggande staplar avseende de diskar som är direkt anslutna till desktop. Men jag har ett tre NAS samt ett par Dreamboxar anslutna via interna nätverket, och det är dessa som jag har problemet med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag får alltså liggande staplar avseende de diskar som är direkt anslutna till desktop. Men jag har ett tre NAS samt ett par Dreamboxar anslutna via interna nätverket, och det är dessa som jag har problemet med.

Vad händer om du högerklickar på din dator och väljer "Anslut nätverksenhet" och skapar en nätverksenhet av en mapp på en NAS? Då får du väl upp nätverksenheten med liggande staplar. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer om du högerklickar på din dator och väljer "Anslut nätverksenhet" och skapar en nätverksenhet av en mapp på en NAS? Då får du väl upp nätverksenheten med liggande staplar. 

 

Samma tanke här! NAS:en kanske inte är korrekt mappad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...