Gå till innehåll

Trasigt grafikkort?


Recommended Posts

En bekant har köpt en ny  stationär HP-dator på ett större elektronikvaruhus (ingen nämnd ingen glömd). I datorn är det monterat ett grafikkort Nvidia Geforce GTX 745. Inget höjdarkort vad jag förstått det.

När dottern skulle spela SIMS så flöt spelet dåligt med ryckiga rörelser. Verkade onormalt då SIMS knappast kräver någon monstergrafik. När jag kollade i datorns enhetshanterare så är det en gul varningstriangel vid grafikkortet. Det står något om att kortet inte fungerar och en kod 43. När man försöker installera nya drivrutiner så blir det samma resultat. Det kommer upp att det inte gick att installera och få det att fungera. Jag har provat grafikkortets DVI-utgång och HDMI-utgång, VGA saknas, ingen skillnad.

Vad kan vara fel?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva att jag även provat en återställning till nyskick och grafikkortet visar samma beteende som tidigare med den gula triangeln i enhetshanteraren. Jag rådde kompisen som äger datorn att återvända till butiken och reklamera med allt vad det innebär (dagen före nyårsafton). :blink:

 

Edit kl. 19.30 blev jag uppringd av kompisen. Allt hade gått bra och butiken hade återköpt datorn. Han hade sedan köpt en betydligt vassare dator, givetvis dyrare, men nu med ett Geforce GTX 770 grafikkort.

Som jag brukar uttrycka det.... när det gäller datorer så får man vad man betalar för. Slutet gott allting gott.

 

Gott Nytt År till alla på forumet. :D

Redigerad av Turbopump
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...