Gå till innehåll

NY Router med mycket långsam trådlös fart... ?


Recommended Posts

Hej !

Har Telia Fiber i lägenheten och har kört via kabel innan, inga problem.
Fick lägenheten totalrepad under November och nu när vi flyttade tillbaka så tänkte vi köra trådlöst istället.
Fick en ny Router av Telia som skulle vara bra enligt dem.
Thomson Technicolor TG799VN-V2 ) 
såvitt jag förstår så ska ovanstående router klara den näst senaste standarden dvs. 802.11n som kom 2009.
Våra olika datorer hemma klarar dock den senaste standarden 802.11ac som kom 2013

Problemet är att hastigheten är så otroligt låg att knappt någonting fungerar.
Vi bor i ett TRÄ hus med 4 lägenheter.
Det spelar ingen roll var i lägenheten vi sitter, alldeles bredvid routern eller i rummet som ligger längst ifrån
farten är som max 54.0 Mbit/s men når sällan upp till det utan ligger oftast på 18.0-34.0 Mbit/s
som lägst nere på 8 Mbit/s.

Har ringt Telia supporten och de pratade om Routerns inställningar, konfigurera om enheten och något om olika kanaler att prova,
dock sade de sig inte kunna förklara hur man gör detta... *Grrrrrrrrrr*       :angry: 

Så nu är min fråga om någon här kan hjälpa mig "Trimma" upp farten på våran nya router ?

Redigerad av 2stroke
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur har du mätt hastigheten till 18-34 Mbit/s? Har man mellan 18 och 34 Mbit/s brukar det mesta fungera. Jag tycker det låter som ganska normala hastigheter om man kör med 802.11.n.  Vad är det som inte fungerar pga den låga hastigheten?

 

Har du mätt hastigheten med TPtest?

http://www.bredbandskollen.se/tptest.php?sektion=1

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att Telia tycker att denna trådlösa ( Thomson Technicolor TG799VN-V2 ) produkten funkar bra som trådlös router då kan nog den som sa det där hos dom byta jobb hos Telia för jag tycker att den gör ett väldigt dåligt jobb och bör bli ersatt med omedelbar verkan 

 

 

Men att den helt saknas stöd för den nya 5Ghz standarden är nog största anledningen till att  

( Thomson Technicolor TG799VN-V2 ) byt ut den om möjligt alla dagar i veckan 

 

 

skulle hellre byta till någon av dessa som som teknik med stöd för ac-standard lite mer info om ac-standard finns här -->http://en.wikipedia.org/wiki/IEEE_802.11ac

 

Jag har då inte skrivit något pris då jag ändå utgår ifrån att du använder pricerunner eller prisjakt för att hitta bättre priser än det jag kanske länkar till 

 

TP-Link Archer C20i AC750 Dual-band

TP-Link Archer C7 

Linksys EA6200 Smart AC900 Dual-band

Netgear Nighthawk R7000 AC1900 WiFi Router

D-Link GO-RT-AC750

 

Jag kan försöka att få upp dina hastigheter men beror på den trådlösa routern olika funktioner och stödet för 5Ghz idag tycker jag nog ändå är steg 1 i grundkursen när det då gäller trådlöst internet

 

Redigerad av SweaNisseGaming
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda jag kan läsa mig till i manualen för din router är "byte av kanal" när det gäller det trådlösa.. Det finns inget om transmission rate eller annat som skulle kunna ändras för att få en bra wifi.. synd.

 

Hämtade du "wifi Analyzer" för att kolla vilken den bästa kanalen för dig är?

 

Edit:

 

Om du går in i webGUI till routern och kollar "Information", Nere på "Wireless information", vad står på "Interop"? Om det står 802.11b/g/n, kan du ändra till "802.11g/n"

Likaså på "Security Mode", kan du ändra från Tkip till AES, om så.. gör det. Skall fortfarande vara "Wpa2 Personal"

 

Om du inte använder "Telefoni", sätt till "Disabled" Kort sagt, stäng allt du inte använder.

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...