Gå till innehåll

BD-rom


Recommended Posts

Jag har ett program installerat som heter poweriso, och jag har väl aldrig egentligen använt mig av det programmet, men så kollade jag idag i hierarkin över vilka bokstäver som är till vad. och min cd läsare ligger på E: och är en DVD-RW enhet. På F: ligger det något som kallas för BD-rom, som jag inte kan komma åt överhuvudtaget. Och på G: ligger PowerIso.

Så min fråga är vad en BD-rom enhet är för något och vad har den för funktion? Kan jag ta bort den? Hur gör man det i sådana fall?

Min dator är en bärbar dator HP Pavillion DV6 som bara har plats för en cd-läsare, nämligen DVD-RW enheten.

 

Jag kommer nog ta bort PowerISo för jag lyckas inte montera några avbilder med det programmet. Det var så jag blev uppmärksam på detta frågetecken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det så enkelt?

Jag får väl avinstallera det programmet och starta om datorn för att se om det är kvar!?

Men varför tar i sådana fall programmet 2 diskpartioner när det sägs i installationen att den bara ska arbeta på en bokstav?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok,, då får du gå till din enhetshanterare -> DVD/CD-rom enheter. Välj den enhet som är bd-rom, Klicka egenskaper -> Drivrutin och knappen "Inaktivera". Klicka OK stäng ner enhetshanteraren och kolla igen om den är borta..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var ju underligt.

Jag gjorde som du sade Venoms, och enligt skärmklippet så fann jag bara 2 poster på cd-läsare, den ena står det hp på och den tror jag är min ordinarie läsare/brännare.

Den andra står det scsi på och när jag inaktiverade den så försvann bd-rom!

Jag undrar vad jag har som har indikerat en scsi-läsare? Jag har en stor usb-hub från Targus som är en display-link dit min skrivare, externa skärm, extern tangentbord och liknande grejer är kopplade mot, men inget av det verkade sluta fungera när jag inaktiverade läsaren...

post-13602-0-68668600-1444550261_thumb.j

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skumt.

Jag spelar inga spel, och har inte Battlefield installerat någonstans...

Men jag inaktiverade ju läsaren igår och efter uppstart idag så kom inget frågetecken upp om att något saknades, så jag har avinstallerat den.

Vet inte vad det var för program, hur man använde det, varifrån den kom och hur den installerats, men nu är den borta.

 

Men tack för brainstormningen, Jag är inte säker på att jag blev klokare,,, men............. :);)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter omstart så är bd-rom tillbaka. Trots inaktivering och avinstallation.

Och det finns fortfarande ingenting som heter såhär i min dator. Och jag verkar fortfarande inte kunna använda mig av programmet så jag vet inte varför det finns där

Och jag har även avinstallerat power iso...

Nu verkar det ju inte störa på något annat vis än att jag hela tiden ser att den bokstaven är upptagen. 

Det är en väl en sådan där gåta som det inte finns något svar på?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går in i Enhetshanteraren, där vi var tidigare.. och klicka på fliken information och väljer "Maskinvaru-ID" så får du fram drivrutinens namn typ PCI\VEN_10EC&DEV_8168&SUBSYS_E0001458&REV_03 Och då kan vi kolla tillverkaren..

 
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du går in i Enhetshanteraren, där vi var tidigare.. och klicka på fliken information och väljer "Maskinvaru-ID" så får du fram drivrutinens namn typ PCI\VEN_10EC&DEV_8168&SUBSYS_E0001458&REV_03 Och då kan vi kolla tillverkaren..

Ok, först fattade jag inte riktigt vad du menade och hur jag skulle komma åt det. men sedan trillade poletten ner... ;)

 
Detta är vad som kommer upp i det området...
 
SCSI\CdRomOXWN____SXA3O52NS_______1.03
SCSI\CdRomOXWN____SXA3O52NS_______
SCSI\CdRomOXWN____
SCSI\OXWN____SXA3O52NS_______1
OXWN____SXA3O52NS_______1
GenCdRom
 
Och scrollar jag neråt, så får jag reda på att första installationsdatum var år 2006 och att det är ett program från Microsoft.
Denna dator var inte ens tillverkad år 2006!
Jag fick även reda på att det är en silentinstall. Om det betyder vad jag tror att det betyder, hur avinstallerar jag då?

 

http://superuser.com/questions/448576/bd-rom-drive-suddenly-appeared-in-my-computer

 

Troligen har du inte lyckats avinstallera allt av PowerISO. Har du kollat i "lägg till/ta bort program"?

Hmmm, Tja, ja, jo, men... Ingenting finns kvar i datorn.

Då måste det ha bytt namn, eller så är det väl klassiskt microsoft maner att denna fil delas med ett gäng andra, "att ta bort den innebär att du tar bort funktionen för alla andra program, vill du detta"...

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara installerat med den lilla egenskapen att det är en "systemkomponent" och då syns det inte i ARP.

Det är ett reg.värde som styr det.

 

Om du tittar igeno alla nycklar under HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersoin\Uninstall (64-bitars program) och HKLM\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersoin\Uninstall (32-bitars) kanske du hittar en ledtråd om hur du avinstallerar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag har hittat något...

Jag fann en del mappar för deamon, ett program som jag hade installerat för länge sedan men tagit bort ganska så omgående för jag tyckte inte om det och därefter gått tillbaka igen till poweriso.

Jag sökte efter deamon i datorn och får inte upp någon träff alls, trots detta finns det flera mappar med innehåll.

Dock finns det ingen uninstall eller liknande i de mapparna. Så vad händer eller kan hända om jag bara tar bort mapparna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan vara installerat med den lilla egenskapen att det är en "systemkomponent" och då syns det inte i ARP.

Det är ett reg.värde som styr det.

 

Om du tittar igeno alla nycklar under HKLM\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersoin\Uninstall (64-bitars program) och HKLM\SOFTWARE\Wow6432Node\Microsoft\Windows\CurrentVersoin\Uninstall (32-bitars) kanske du hittar en ledtråd om hur du avinstallerar.

 

Dessa adresser som börjar med HKLM har jag inte den blekaste aning om var jag kan finna...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett litet tips för framtiden.. Revo Uninstaller är värt varenda krona det kostar.. när man installerar något så högerklickar man på installationsfilen till det program man vill installera och väljer att installera med Revo... sedan när den är klar sparar man.. och sedan är det jättelätt att avinstallera ALLT som har med programvaran att göra.

 

Ett superprogram :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Suveränt, allt funkade förutom just det faktum att deamon inte fanns med i processhanteraren och ej heller under aktivitetshanteraren.

Men på alla andra ställen har jag nu tagit bort och raderat allting med deamon och även startat om datorn.

BD-rom är fortfarande kvar - Suck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

HKLM = Förkortning på HKEY_LOCAL_MACHINE som finns i Windows Registret..

 

Om man inte vet eller känner sig säker där inne så ska man låta bli.. det är stor risk att man förstör mer än vad som är meningen..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...