Gå till innehåll

Recommended Posts

Jag skriver en hel del och jag har råkat för en sak i det senaste dokumentet.

När jag kommer till slutet på sidan så flyttas hela det stycket jag har skrivit över till nästa sida. Och det spelar ingen roll om det rör sig om 2 rader eller 20 rader. Den byter inte till ny sida mitt i pågående mening, utan varje sida måste börja med en ny mening och varje sida måste sluta med en punkt.

 

Hur löser jag det?

Jag har försökt kopiera texten över till ett helt nytt dokument, men icke då.

Alltså jag vill kunna byta sida mitt i en mening, detta för att kunna få ett bättre flyt på min text.

Jag startade ett nytt projekt och där byter jag sida mitt i meningen. Så varför fungerar det på vissa dokument?

 

Jo, javisst kan jag skriva om min text på ett nytt dokument, men det rör sig hittills om 250 sidor som har tagit lite drygt en månad att skriva.

 

Jag använder mig av office 2007 på windows 7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det jag tänker på först är väl radbrytning.. man kan ju manuellt byta sida där man vill med den funktionen.

 

Edit: Sidbrytning heter det ju.. Tack Britt T för att du finns..

Redigerad av Venoms
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

  1. Fliken Start
  2. Lilla pilen till höger om Stycke
  3. Fliken Textflöde
  4. Finns det bock i någon av rutorna kopplade till Sidbrytning? Ta i så fall bort den och testa om flödet fungerar som du önskar

 

Se bifogad bild av hur det ser ut.

post-13602-0-68700100-1445531798.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror jag hittade problemet.

Om jag markerade all text i dokumentet och gick in i den avdelningen du hänvisade till Britt T och som jag visar med ovan bild, så var alla rutorna ikryssade och där kryssade jag ur allting men lämnade den första bocken kvar "Kontroll av enstaka rader".

När det var gjort så sjönk sidantalet från 254 sidor till 249, och nu byter jag sida mitt i mening.

Jag märkte också att sidbrytningarna har med sidfoten att göra också.

 

Edit: Dock verkar det inte fungera i hela dokumentet, det finns vissa passager som byter sida på helt fel ställen...

Redigerad av bonusvita
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att en del löste sig  :)

På vilket sätt påverkar sidfoten sidbrytningarna?

 

Jobbigt att det inte fungerar med vissa passager. Det brukar för det mesta finnas en orsak, men kan vara svårt att hitta förklaringen/lösningen.

Har du testat att använda Hämta format (penseln)? Räddningsplankan när det är för jobbigt att hitta orsaken ;)

Sätt insättningspunkten i ett stycke där det fungerar, klicka på penseln och "måla" eller klicka i stycket som inte fungerar.

Om det hjälper kan du effektivisera genom att dubbelklicka på penseln, då hänger den kvar.

 

Britt T

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra att en del löste sig  :)

På vilket sätt påverkar sidfoten sidbrytningarna?

 

Jobbigt att det inte fungerar med vissa passager. Det brukar för det mesta finnas en orsak, men kan vara svårt att hitta förklaringen/lösningen.

Har du testat att använda Hämta format (penseln)? Räddningsplankan när det är för jobbigt att hitta orsaken ;)

Sätt insättningspunkten i ett stycke där det fungerar, klicka på penseln och "måla" eller klicka i stycket som inte fungerar.

Om det hjälper kan du effektivisera genom att dubbelklicka på penseln, då hänger den kvar.

 

Britt T

 

Jag har 2 rader skriven text i min sidfot. Och de raderna stod högst upp i sagd flik.

Och när jag tryckte på enter för att få en tom rad överst, så flyttade sig all annan text i dokumentet med flera rader på sina ställen.

Exempel: det som stod på rad 11 stod helt plötsligt på rad 17 och det stod inte heller först utan en bra bit in på raden.

Först reagerade jag inte på det, men sedan så hittade jag inte tillbaka till det stället jag höll på att redigera när jag skapade en extra rad i sidfoten.

 

Först så fattade jag inte vad du menade med penseln och hämta format. Men sedan så fann jag det du syftade på. men jag får det inte till att fungera, jag läser vad som står i hjälpen och jag blir bara mer och mer konfys. Jag såg en sak att jag med detta verktyg kan byta namn på något. Så jag försökte byta namn på en katt som nämns i min text på 7 olika ställen från Oliver till Rasmus, och det gick inte alls. Jag var tvungen att skriva i det manuellt på alla ställen...

 

Och de passager jag snackade om tidigare hittar jag inte längre. Det verkar som om dokumentet krympte själv under tiden jag hade stängt av datorn till dess att jag startade upp den igen. Men nu ser allting riktigt bra ut. Men jag fattar fortfarande inte varför det blev som det blev...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hämta format "penseln" är till för att återanvända format. Det kan exempelvis vara rubriker, färger eller teckensnitt.

Med funktionen Ersätt, som finns längst till höger på fliken Start, kan du byta ut namn.

Du kan även byta format och mycket annat, en mycket användbar funktion.

 

Så skönt att ditt långa dokument fungerar som det ska.

Britt T

 

post-13474-0-32819900-1445673723.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...