Gå till innehåll

Aktivitetsfältet. Klockan samt lite till


CGD

Recommended Posts

1. Jag har under många år, alltsedan XP haft en inköpt klocka liggande längst til höger i aktivitetsfältet. Eftersom klockan tar lite plats så har de andra ikonerna flyttat sig till vänster. Men nu efter Windows 10 senaste uppgradering så gör de inte det utan utrymmet för klockan har blivit för litet. Gör jag fel eller finns det något sätt att ge klockan mer utrymme?

2. Nu efter Windows uppdatering har det blivit lite krångligare att installera nya program. När jag först trycker på installationsfilen så händer inget. Jag ser bara den snurrande symbolen för att datorn arbetar. Men det här håller på länge så jag måste trycka på escape tangenten och sedan trycka på installationsfilen en gång till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du högerklickar på klockikonen så får du upp en meny och där kan du välja meddelandeikoner. Försök med "välj små ikoner i aktivitetsfältet" för större plats och alternativt kan du kanske välja bort en del ikoner som du inte behöver eller vill ha. Prova med det till en början.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Väljer jag små ikoner så blir även klockfältet mindre. Dessutom blir ikonerna mycket små. Jag har bara fyra ikoner i systemfältet och tar jag bort någon så försvinner de från vänster och utrymmet för klockan ändras inte. Även om jag tar bort alla ikoner så ändras inte utrymmet för klockan. I tidigare Windows fanns det en markering som man kunde dra till önskat läge men den nya uppgraderade tian har tagit bort den markeringen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, CGD sade:

Väljer jag små ikoner så blir även klockfältet mindre. Dessutom blir ikonerna mycket små. Jag har bara fyra ikoner i systemfältet och tar jag bort någon så försvinner de från vänster och utrymmet för klockan ändras inte. Även om jag tar bort alla ikoner så ändras inte utrymmet för klockan. I tidigare Windows fanns det en markering som man kunde dra till önskat läge men den nya uppgraderade tian har tagit bort den markeringen.

Okey, då är jag med. Klockan i aktivitetsfältet visar vad klockan är - tex 12:57 bara - ställer man markörer på klockikonen (tiden) får man upp vad det är för dag (torsdag den 16 oktober tex). Högerklickar man på tidsikonen får man upp en meny där man kan justera tiden om man nu skulle vilja det. Vänsterklickar man (dubbelt) får man upp tiden 12:57:07 t ex hela kalendern samt eventuella kalenderhändelser. Vet inte riktigt vad man behöver mer - om Microsoft har gjort själva tidsikonen mindre i just aktivitetsfältet så din klocka inte får plats och begränsat det är möjligt - inget jag direkt har tänkt på eller efterfrågat.

Redigerad av roffe12
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju prova att återgå till den gammla klockan som fanns i tidigare Windows med registerhacket.

6. Disable New Tray Clock and Calendar UI and Restore Previous UI

You can use following method to disable the new Modern (Metro) style Clock and Calendar UI and restore good ol' classic Date/Time UI in Windows 10 Taskbar Notification Area (aka System Tray):

Windows_10_Calendar_Flyout_Change.png

1. In Registry Editor, go to following key:

HKEY_LOCAL_MACHINE\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\ImmersiveShell

2. In right-side pane, create a new DWORD UseWin32TrayClockExperience and set its value to 1

That's it. It'll immediately disable the new Clock and Calendar UI and restore classic UI in system tray.

If you want to restore new Clock UI, delete the new DWORD UseWin32TrayClockExperience.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej lordshivaya  tack för ditt förslag. Jag följde det men det blev ingen ändring. Men är inte Windows 10:s klocka ändå lite bättre?

Men för att gå tillbaka till frågan från början så verkar det som utrymmet för klockan numera är fast och att det inte går att ändra. Undra bara varför Microsoft gör den här typen av små ändringar? Eftersom jag nu då inte kan använda mitt klockprogram så anser jag att frågan är avslutad.
 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...