Gå till innehåll

Öppnar inte PDF


Sandstone50

Recommended Posts

Hjälp mej innan jag bryter ihop....

När jag vill öppna en PDF så uppmanas jag att spara den.. JAG VILL INTE spara den. Ringde supporten som efter dryga kvarten ville ha kvittonumret, ok,

men då borde man ju kunna svara annat än att man inte har support på  programmen !! GÅ TILL BUTIKEN !!

HUR kan han veta att det är ett fel på programmet om han över huvud taget inte vet /har förslag på vad det kan vara för fel ?? Säkert en inställning NÅNSTANS.... men VAR ????

Har en ny Acer, och aldrig mera köper jag på el-giganten :angry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använder du Adobe Acrobat Reader DC som jag tror är den senaste eller något annat program,

prova att avinstallera och installera om igen, det kanske hjälper

hämta Adobe Reader DC and Acrobat DC Cleaner Tool på den här sidan,  http://labs.adobe.com/downloads/acrobatcleaner.html

HANS

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

försöker du öppna pdf filen via webbläsaren, eller är det en vanlig fil som du klickar på direkt?

antar att det kanske är microsofts egna pdf program som öppnas om du använder windows 10, tror det är standard om inte adobe reader finns installerat från butik. el-giganten

 

 

webbläsarna firefox,chrome samt säkert många fler har ju inbyggt stöd för att visa pdf filer direkt i programet

kan rekommendera foxit reader som jag använder istället för adobe reader den är bättre och gratis,

https://www.foxitsoftware.com/products/pdf-reader/

 

mvh alex

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fungerar inte heller. VARFÖR ska jag behöva spara ett dokument innan jag kan öppna det ?? Finns inte ens nån logik.

Hände aldrig med gamla datorn :-( 

 

Snälla fler förslag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hjälptext för Chrome: PDF-filer öppnas inte automatiskt i Chrome.

Utöver förslaget att på chrome://plugins kontrollera att Chrome PDF Viewer är aktiverad, kan du gå till chrome://settings/content, längst ned. Det alternativet skall inte vara markerat.

Slutligen kan du gå till chrome://extensions för att kontrollera att inget tillägg stör PDF-visningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Utöver förslaget att på chrome://plugins kontrollera att Chrome PDF Viewer är aktiverad,

Svar: Den är aktiverad, jag aktiverade även acrobat

Gå till chrome://settings/content, längst ned. Det alternativet skall inte vara markerat.

Svar: nedersta rutan för pdf är inte ikryssad.

Slutligen kan du gå till chrome://extensions för att kontrollera att inget tillägg stör PDF-visningen.

Svar: den översta är Acrobat och den är aktiverad.

FUNGERAR INTE L trots alla fina tips…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej du JoWa, gick inte heller, testade även att öppna via EDGE, men gick inte heller. blev även då frågad om vad jag ville spara dokumentet som... 

VAR tror du felet ligger ? I nåt program eller i datorn ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sticker in med ett litet påpekande här... kan inte detta handla om någon säkerhetsinställning i Windows 10? Eftersom ingen webbläsare tillåter att PDF-filer öppnas direkt så känns det som att något förhindrar detta i Windows säkerhetsinställningar.

Hur man ska gå vidare med detta har jag i nuläget inga förslag på... ville bara lämna lite input i rätt riktning. 

 

Edit: kan meddela att jag, efter en snabb test på en Windows 10 dator, upplever samma symptom. Kan endast spara PDF-filer från nätet och sedan öppna dem lokalt. Aktuell Windows 10-dator har alla inställningar som "rekommenderade" och är helt nyinstallerad. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, det var ju en ide alltså. Om man nu vet att det förmodligen är windows 10, skulle man inte kunna byta ner sej då det var väl 8.1 i gamla datorn ?

Eller hitta inställningen som spökar. Menas detta att det bara jag som är irriterad över detta fenomen ??

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

44 minuter sedan, essin sade:

Hej. Jag kör Adobe acrobat R i Crome. Och det funkar bra. Jag är inloggad på acrobaten hela tiden.

Nu menar inte jag att det inte SKA fungera... jag menar att om man inte har rört säkerhetsinställningarna så vägrar Windows att tillåta PDF i webbläsaren som standard. Har för mig att man måste ha anpassat någonstans antingen under installationen av Windows 10 eller efteråt någonstans. Det ringer en liten klocka någonstans att PDF:er är en kritisk säkerhetspunkt och att det är därför detta sker som standard från Microsoft.

En fotnot är att jag själv öppnar PDF via webbläsare i flera andra Windows 10 datorer men INTE i den som är nyinstallerad med alla inställningar som "rekommenderade". Om det är en slump eller inte vågar jag inte svara på. Har dock INTE gjort eventuella ändringar i detta avseende, utan det har jag fått på köpet någonstans. Mitt inlägg var för att ge er andra en vägledning kring var felet skulle kunna vara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, om vi nu konstaterar att det är windows 10 som jäklas och som är förinstallerad och köpt på el-giganten,

borde inte deras support då kunna vara ansvariga för att få till detta problem ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Shit alltså. Jag som var så glad åt min nya dator med tangentbord som är bakgrundsbelyst ....

Får väl avvakta om det månne kan finnas nån "här inne" som kan komma på en lösning..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, "ser" vad du säjer, men när jag klickar på den klickbara länken i högra sidan så kommer inte upp nåt. Det enda jag ser ut att få fram är

System Viewer preference. - och var hittar jag det kära Cecilia :-) Även om jag pratar engelska så blir jag av och till ganska ställd av alla engelska termer)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag provade att öppna PDF i Chrome och Edge i W10 (1607 + uppdateringar) öppnades de i båda webbläsarna. Inga ändringar av PDF-inställningar i varken webbläsare eller Windows.

En skillnad mellan det system jag provade i och trådens problemsystem, är att jag inte har installerat några andra program att öppna PDF med.

Sedan kan ju webbsidor fungera olika. Kan tänka mig att FB (som visas på en dump) är gjord så att bifogade PDF-dokument hämtas i stället för öppnas. Med en direktlänk till ett PDF-dokument bör det öppnas direkt i webbläsaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...