Gå till innehåll

Optimerar app


CGD

Recommended Posts

Jag har en äldre Sony Xperia Z mobil och den har fungerat helt okej fram till i lördags.

Det började med att den bara dog. Det angavs att det var 35% batteri kvar och jag hade startat GP:s gratisapp och läste lite nyheter. Det var sedan problem med att få igång mobilen och när den väl började starta så gick det en bit och sedan kom det upp ett fönster "Android startar, Optimerar app 1 av 283" Sedan börjar det att räknas upp. Men antalet appar kan variera och har varit som lägst 24 och som högst 283. Om jag räknar apparna i mobilen så har jag bara 54 st.
Jag har fått igång mobilen men den fungerar dåligt och kan rätt som det är stänga av sig med efterföljande problem att få igång den.

Precis innan mobilen dog första gången kom det upp en skylt med ett kort ord som jag tyvärr inte han med att läsa.

Är det någon som känner igen problemet och kan ha förslag på en fix eller börjar det bli dags att skaffa en nyare begagnad mobil. En helt ny tycker jag är lite väl dyr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som Android har uppdaterats... att den räknar upp appar som optimeras är just vad som brukar hända då. Du får tänka på att det inte bara är dina egna installerade appar utan hela systemet. 

Innan vi fortsätter... är telefonen rootad eller liknande? 

Mitt spontana tips är att du gör en fullständig återställning på telefonen. Fungerar det illa därefter så är det nog annat som spökar... av allvarligare karaktär.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mobilen är helt standard och jag är tveksam till att den nu skulle ha uppdateras. Det var bra längesedan den var kopplad till datorn och Sonys egna program men då fanns det inga uppdateringar och det är väl inte så troligt att det skulle finnas några nu. Mobilen är ju några år gammal. Problemet är ju också att när den väl har kommit igång så dör den ju plötsligt trotts att det ska finnas mycket kvar i batteriet. När jag sedan laddar upp den till max igen och försöker starta den så börjar ju den återigen att optimera alla appar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alltså... en Androidtelefon som "optimerar" systemet och INTE är fibblad med, kan bara göra det om det antingen kommit en uppdatering, systemet reparerats eller om bootloadern har manipulerats. Det sistnämnda gör man antingen för att låsa upp telefonen (unlock bootloader, kallas det) eller för att roota den.

Om du är helt säker på att inget av detta skett så är risken ganska stor att något börjat ge upp. Även om jag inte tror att det är aktuellt i ditt fall så finns det faktiskt en möjlighet att du fått skräp i systemet och ett försök att kapa ditt system har misslyckats.

Dör telefonen trots laddning, alltså inte startar om, så kan det bero på flera saker... även det jag skrev ovan... ett korrupt system. Frågan är om det är värt att göra en teknisk felsökning på den. Det blir nog billigare med en bättre begagnad.

 

Jag rekommenderar dig att göra en fullständig återställning på telefonen... du kan göra det via Inställningar men också genom att starta telefonen på ett speciellt sätt. Då nollställs telefonen helt och hållet. Är bootloadern intakt så kommer allt fungera som det ska. Är något verkligen förstört så kommer problemen fortsätta. Likaså om det är fel på själva hårdvaran så kommer problemen fortsätta.

Instruktioner på engelska att göra en sk Hard Reset

 

How to Hard Reset your Xperia Z (from the recovery menu):

  1. Start by turning off your Xperia Z;
  2. Now press and hold the Volume Up and Volume Down buttons. Keep these two buttons pressed in the same time and then also press and hold the Power button;
  3. You’ll immediately see the menu on the screen. Navigate to the recovery option with Volume Up and Down buttons and select the recovery option by using the Power button;
  4. After seeing the Android logo on the screen you must press and hold the Volume up and Volume down buttons, which will bring your Xperia Z to the recovery menu.
  5. Select ‘Wipe data/Factory reset’;
  6. The process will be completed in less than a minute and your smartphone will restart automatically.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag har prövat att installera om systemet med Sonys mobilprogram, Xperia Companion. Det har inte hjälpt.

Jag funderar på en Xperia Z5. Vet du om den har trådlös laddning? Om inte finns det någon annan mobil som inte är helt som har trådlös laddning? Härligt att bara kunna lägga mobilen på nattduksbordet när man lägger sig och så är den fulladdad när man går upp på morgonen.

Om jag laddar upp mobilen till max, kopplar den till datorn så startar den och tycks fungera. Men så fort jag kopplar loss den från datorn så stängs den av. Om jag försöker starta den igen så går det en bit och sedan dör den igen. 

Redigerad av CGD
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

I och med att jag har ägt flera Nokia Lumia så har jag testat trådlös laddning. Men jag är inte såld på konceptet. Funkade inte ibland om den inte låg exakt placerad på plattan eller så blev mobilen väldigt het m.m.. Mitt tips är en ny mobil med kombinationen USB-Typ C kontakt och snabbladdare, vilket tar bort behovet att ladda i flera timmar.

Man får en väldigt kompetenta Kina mobiler för bra priser. Typ Vernee Apollo (tar alla Telias frekvenser) som har både USB-C samt snabbladdare:

http://www.gearbest.com/cell-phones/pp_589349.html?wid=11

http://www.tomtop.com/vernee-2160/p-p1694gy-eu.html

 

OnePlus 3T är ett liknande alternativ.

 

De nyare Sony mobilerna har samma sak som Sony Xperia XZ men den är på en helt annan prisnivå. Dessutom "snålar" Sony till det med att inte ha en snabbladdare i boxen utan den får man köpa till för 400 kr:

https://www.sonymobile.com/se/products/accessories/quick-charger-uch12w/

Redigerad av johnh3
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

7 timmar sedan, CGD sade:

Jag har prövat att installera om systemet med Sonys mobilprogram, Xperia Companion. Det har inte hjälpt.

Jag funderar på en Xperia Z5. Vet du om den har trådlös laddning? Om inte finns det någon annan mobil som inte är helt som har trådlös laddning? Härligt att bara kunna lägga mobilen på nattduksbordet när man lägger sig och så är den fulladdad när man går upp på morgonen.

Om jag laddar upp mobilen till max, kopplar den till datorn så startar den och tycks fungera. Men så fort jag kopplar loss den från datorn så stängs den av. Om jag försöker starta den igen så går det en bit och sedan dör den igen. 

Då är det säkert batteriet som stökar, och eftersom telefonen saknar all spänning under perioder så får mjukvaran spratt.

Z5 har INTE trådlös laddning. Häng inte upp dig på det för Z5 är en underbar telefon! 

Det finns universalladdare även för trådlöst. En liten platta som du kopplar i uttaget på telefonen och sedan ett litet kretskort som du fäster mellan skalet och telefonen.Länken visar ett typexempel. Sen tillkommer själva laddplattan!

http://www.mytrendyphone.se/shop/universell-qi-traadlos-171309p.html

Utöver det kan jag dock rekommendera Johns alternativ... OnePlus 3T.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...