Gå till innehåll

Återställning för att fixa problem?


Appcon

Recommended Posts

Skall försöka göra problembeskrivningen kort. Jag följde tidigare råd:

1. För att rensa bort diverse reklamskit körde jag på "Er" inrådan Malwarebytes & därefter ytterligare ett program som jag fick rekommenderat (har redan raderat det).

Efter ett antal rundor så verkade ursprungliga problemet vara borta.
Dock har något hänt med Explorer & Papperskorgen. Det går inte att starta på vanligt sätt. Det flashar till, skärmen slocknar, sen tillbaka igen till riktig skärm dock utan att explorer startar.

Vad jag inbillar mig är att vid tidigare nämnda rensning tog bort några DLL-filer.

Hur kan jag återställa Win10Pro igen så ev. saknade filer återskapas igen?

Stoppar jag i installationsskivan så verkar även CD/DVD-läsare fått hicka - verkar inte funka normalt.
Har Microsoft (har inte hittat) något verktyg av något slag?

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Malwarebytes kan man få fram en lista (loggfil) över vilka filer som hittades vid tidigare skanningar, om de nu inte har tagit bort det i senaste versionen. Det finns ju också en karantän varifrån man kan återställa filer om man misstänker att programmet har tagit bort för mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har kollat allt i karantän inget konstigt. Har återställt alla från karantänen - utforskaren funkar ändå inte.
Om jag från browsern startar C:\ så går utforskaren igång & funkar som den skall, Papperskorgens fel kvarstår.

Har efter mycken möda & flera försök uppdaterat Win10:an till senaste versionen.
Mödan bestod i att jag , för att fullfölja uppdateringen, var tvungen att rycka ur alla USB-anslutningar.
Den misslyckade Win-uppdateringen angav problem med USB drivrutiner.

Uppdateringen ser ut att ha lyckats men ursprungliga felet kvarstår.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Båda felen fixade!!!!

Kollade i loggboken & hittade nedanstående felbeskrivning.
Jag avinstallerade "ipswitch\WS_FTP 12" och vips så funkar det igen.

________________________________________________________________

Felet uppstod i programmet med namn: Explorer.EXE, version 10.0.15063.608, tidsstämpel 0xb00723ab
, felet uppstod i modulen med namn: wsftpsi.dll, version 12.4.0.0, tidsstämpel 0x507d78f6
Undantagskod: 0xc0000005
Felförskjutning: 0x000000000001de61
Process-ID: 0x2358
Programmets starttid: 0x01d33eec3a711ec5
Sökväg till program: C:\WINDOWS\Explorer.EXE
Sökväg till modul: C:\Program Files\ipswitch\WS_FTP 12\wsftpsi.dll
Rapport-ID: 71981f64-2f99-42ee-a713-d6bbd38df322
Fullständigt namn på felaktigt paket:
Program-ID relativt till felaktigt paket:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Appcon och apropå strulet. Om det är CCleaner du nämner som du använde till att städa tempfiler etc på din dator, samt Malwarebytes så vill jag bara nämna, att det aldrig hänt mig under de säkert 15 åren jag använt mig av desa  programm aldrig och jag säger aldrig, råkat ut för att DLL-.filer städats bort med dessa program! 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...