2stroke Posted July 12, 2018 Share Posted July 12, 2018 Hej ! Lap-Top med Windows-XP Går ej längre att komma ut på Internet, det är ungefär som att den inte kopplar upp sig. Har provat både med inbyggda IE och även med FireFox i övrigt funkar datorn fin fint. Vad är det som hänt och vad gör jag åt felet ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted July 12, 2018 Share Posted July 12, 2018 Kolla om ditt nätverkskort fortfarande funkar. Om inte testa ett USB nätverkskort Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted July 12, 2018 Author Share Posted July 12, 2018 (edited) 1 timme sedan, Venoms sade: Kolla om ditt nätverkskort fortfarande funkar. Om inte testa ett USB nätverkskort OK, men hur gör jag eller hur ser jag att det funkar/inte funkar ? Edited July 12, 2018 by 2stroke Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted July 12, 2018 Share Posted July 12, 2018 Kolla enhetshanteraren.. om du har utropstecken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted July 12, 2018 Author Share Posted July 12, 2018 2 timmar sedan, Venoms sade: Kolla enhetshanteraren.. om du har utropstecken Så här ser den ut: Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted July 12, 2018 Share Posted July 12, 2018 Gäller ditt problem både när datorn är ansluten med nätverkskabel och trådlöst till routern? Ta fram Kommandotolken och skriv: ipconfig /all Kopiera och klistra in i ditt svar, eller fota resultatet. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted July 12, 2018 Author Share Posted July 12, 2018 1 timme sedan, Cecilia sade: Gäller ditt problem både när datorn är ansluten med nätverkskabel och trådlöst till routern ? Provade nu att ansluta med nätverkskabel och då verkar den fungera, men inte trådlöst ( och det är så jag vill använda datorn ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted July 12, 2018 Share Posted July 12, 2018 Ställ in att den trådlösa anslutningen ska få sin IP-adress automatiskt. Nu ser det ut att vara en fast IP-adress, 192.168.0.1, vilket är en IP-adress som routrar kan ha men ofta olämpligt för en dator. Uppstod problemet efter att du var inne och ändrade på inställningar för det trådlösa nätverkskortet? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted July 12, 2018 Author Share Posted July 12, 2018 8 minuter sedan, Cecilia sade: Ställ in att den trådlösa anslutningen ska få sin IP-adress automatiskt. Nu ser det ut att vara en fast IP-adress, 192.168.0.1, vilket är en IP-adress som routrar kan ha men ofta olämpligt för en dator. Uppstod problemet efter att du var inne och ändrade på inställningar för det trådlösa nätverkskortet? Hur och var ställer man in det ? Har datorn som bil dator så är väldigt sällan uppkopplad mot nätet, vet alltså inte riktigt när "problemet" uppkommit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted July 12, 2018 Share Posted July 12, 2018 Kontrollpanelen - något med nätverk (heter Nätverks- och delningscenter i nyare Windows-versioner) "Ändra inställningar för nätverkskort" (eller något liknande) Högerklicka på det trådlösa nätverkskortet och välj Egenskaper. Klicka på något med IPv4 och sen Egenskaper. Erhåll automatiskt ska vara valt (för båda). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted July 12, 2018 Author Share Posted July 12, 2018 37 minuter sedan, Cecilia sade: Kontrollpanelen - något med nätverk (heter Nätverks- och delningscenter i nyare Windows-versioner) "Ändra inställningar för nätverkskort" (eller något liknande) Högerklicka på det trådlösa nätverkskortet och välj Egenskaper. Klicka på något med IPv4 och sen Egenskaper. Erhåll automatiskt ska vara valt (för båda). Man verkar kunna nå det trådlösa nätverkskortet från två olika ställen... * System --> Enhetshanteraren * Nätverksanslutningar Har provat att Höger klicka och välja Egenskaper för det trådlösa nätverkskortet men hittar inte något alternativ där man kan välja eller ändra IPv4 eller IP Nere i Högra hörnet indikerar det att det trådlösa kortet tar emot mycket stark signal så fungerar verkar det göra, men ändå inte.Någon som kan guida mig ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted July 13, 2018 Share Posted July 13, 2018 Fortsätt med kommandrutan. Skriv Ipconfig /release Ipconfig /renew Ipconfig /flushdns Göm inte mellanslaget före / Starta om datorn Hur funkar det Nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Cecilia Posted July 13, 2018 Share Posted July 13, 2018 Egenskaper för Trådlös anslutning (Windows 7): Jag har för mig att det var liknande i XP, men det är ju väldigt länge sen jag använde det. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted July 16, 2018 Author Share Posted July 16, 2018 On 2018-07-13 at 06:47, Venoms sade: Skriv följande i Kommandotolken: Ipconfig /release Ipconfig /renew Ipconfig /flushdns Glöm inte mellanslaget före / Starta om datorn Funkar det nu ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted July 16, 2018 Author Share Posted July 16, 2018 On 2018-07-13 at 10:26, Cecilia sade: Egenskaper för Trådlös anslutning (Windows 7): Jag har för mig att det var liknande i XP, men det är ju väldigt länge sen jag använde det. Efter att ha tittat efter något likande så hittade jag ett ställe och där valde jag då att Erhåll Automatiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
2stroke Posted July 16, 2018 Author Share Posted July 16, 2018 TACK till Venoms & Cecillia för hjälpen ! ...nu verkar allting fungera ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts