Gå till innehåll

Ett bildprogram


CGD

Recommended Posts

Jag söker ett bildprogram som kan det jag beskriver nedan. Om det finns en gratisvariant är det ju inte helt fel.

Jo jag har massor med bilder som jag hämtat från Internet. Jag vill ha bilderna som skrivbordsunderlägg men då bör jag många gånger ändra lite i storleken eller kanske mer formatet på bilden. Så vad jag skulle vilja ha är ett bildprogram där jag kan mata in att bilden ska ha HD format 1920x1080. Men jag vill att jag får upp en rektangel på bilden som jag kan flytta runt och välja det sätt att beskära bilden som passar mig bäst. Jag har redan en del program som kan detta men jag måste då mata in alla siffror varje gång. Om det fanns så att jag kunde ställa in vilket format jag vill ha och så får jag automatiskt upp samma format på rektangeln varje gång.
Det ser lite krångligt ut men förstår ni vad jag menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte använt det på länge så är inte helt säker men om jag minns rätt så klarar FastStone Image Viewer detta.

Det går att göra batch job som konverterar flera bilder till en upplösning och beskär dem så lite som möjligt om de inte är i rätt höjd:bredd förhållande. Men gör man det manuellt en och en har man förstås mer kontroll. Bästa är då att ha ett markeringsverktyg där du kan skriva in bredd:höjd förhållande istället för fast mått för att sedan kunna markera att beskära precis det område som passar dig bäst. 

https://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Det är (eller var åtminstone på den tiden jag använde det) ett mycket kompetent och bra program till en massa andra bildrelaterade saker också. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 veckor senare...

Tack. Bra förslag, inte exakt på vad jag skulle vilja ha men ändå bra mycket bättre. Det kanske inte finns något program som gör vad jag hade hoppats på.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...