Gå till innehåll

Kvittens på sända mail


Recommended Posts

Många webbsidor, föreningar och firmor bl.a har ju en "Kontakta oss"-ruta. I datorernas och internets barndom hade banker och försäkringsbolag sådana rutor, men det var ju snudd på "farligt" att använda dom för man fick ingen kvittens eller kopia på vad man hade skrivit eller skickat. Till just dom två institutionerna, banker och försäkringsbolag kunde det ju vara något som var juridiskt anknutet eller på annat sätt viktigt att kunna spara och senare hänvisa till om det uppstog någon tvist eller annat. Men det fick man inte om man inte var så förutseende och själv sparade texten innan man hade sänt iväg den.

Nu för tiden tror jag att just dom här två exemplen har bättrat sig (?) Men det finns fortfarande kvar (bl.a på den här sidan) i föreningar och annat. Finns det något sätt så det ändå sparas automatiskt i t.ex e-posten eller är det mottagaren som måste vara generös och bjuda på den funktionen?

Jag har inget allvarligt aktuellt ärende som måste sparas. Men jag skrev ett litet meddelande till en förening häromdagen och då kom jag att tänka på detta. Jag kollade efteråt i mina avsända mail, men där fanns inget. Det skrevs i Outlook och sändes iväg därifrån, men utan sparad kopia. Nu var det här som sagt inget viktigt, men tanken kom upp för mig hur det egentligen fungerar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kollade och det var faktiskt förbockat i "Spara meddelande". Men jag hittade en annan metod. Nu vet jag ju inte om det gäller alltid eller bara vissa webbsidor. Det får nästa "Kontakta oss-mail" visa.

Jag har G-mail, men använder Outlook, för jag tycker G.mail är lite användarovänlig från sin egen sidolayout. Där i G-mail fanns i alla fall en kopia på mitt senaste Kontakta oss-mail. Om jag bara kommer ihåg det här nu så får jag kolla nästa gång det blir aktuellt.

Men rent generellt tycker jag att mail genom "Kontakta oss" till kommuner och andra myndigheter, banker, försäkringsbolag, postorder- och webbhandelsfirmor med mera skall sparas automatiskt. I flera fall har jag letat upp en e-postadress i stället och lyckats med det några gånger.  

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet med dessa kontakt-mail är ju att det genereras på en webb-sida hos lev och ditt mail-konto är inte inblandat i sändandet. 

Hur man ska få till att en kopia/ett kvitto sparas där är nog en omöjlighet. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...