Gå till innehåll

Är Win 11 säker att köra om man inte uppfyller kraven ?


ulni

Recommended Posts

För 4 år sedan byggde jag en ny dator. Tyckte jag tog i då, men den klarar nu inte kraven för Win 11.

Det den faller på är processorn som är en Intel (R) CORE (TM) i7-7700K CPU @ 4,20 GHz, alla andra krav klarar den.

Visste inte att jag hade TPM 2.0 i processorn så nu fungerar Bitlockern klart smidigare.

Jag kan inte installera Win 11 via Windows Update eller via ISO, den säger att jag inte uppfyller kraven.

Däremot så kan jag göra en ren installation och då får jag inga varningar om att jag inte uppfyller kraven. När jag är klar så t.o.m med aktiverar han min version av Win 11 trotts jag inte uppgett någon nyckel. Jag kör Win 10 PRO Retail normalt på datorn.

Datorn verkar fungera som den skall och allt ser normalt ut. Inga konstigheter med hårdvaran. Jag fick också oktobers säkerhetsuppdateringar via Windows Update.

 

Då till frågan.

Är den här datorn säker att använda med en processor som understiger kraven och varför är det så tuffa krav på processorn.

Den här datorn är långt ifrån slut. Om 4 år är den inte heller slut, däremot så har jag nog bytt ut mitt grafikkort som idag är ett Nvidia 2070 och den går ju också att överklocka om det skulle behövas. Man vill ju inte köpa en ny maskin bara för att ha ett uppdaterat operativ system, vilket jag ser som väldigt viktigt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du aktiveras automatisk då du haft Windows 10 förut. Kan vara fel på Microsoft kontroll program då du uppgraderar från Windows 10. Fungerar det korrekt för dig med ren installation så är det nog okej. Eller så har du installerat en modifierad installation som kringgår TPM kravet, processor kontroll.

Du törs köra som vanligt och är ju detsamma som Windows 7-10 med samma svaghet.

Dom höga systemkraven gäller p.g.a.: Högre faror på senare tid som du säkert läst på nätet, intrång av hackare, rootkits osv. Microsoft vill minska denna risk och därför höja kraven. Sen kan man tänka sig att det gynnar både tillverkare, handlare och Microsoft att få sälja fler datorer och licenser?

Nu har ju Windows 11 inte tagits med öppna armar av konsumenter och tror Microsoft kommer att tillåta äldre datorer. Skulle dom stoppa nyare uppgraderingar i framtiden så är det en stor risk att tappa intresset för Windows. Kan bli en flopp som Windows Vista och dom är nog försiktiga med detta.

Så kör på som vanligt och om dom skulle ändra sig i framtiden så kan man installera ett annat virusskydd/brandväggs program om dom slutar med  sitt eget skydd. Alternativ återgår man till Windows 10 igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ganska oklart varför Microsoft bara "tillåter" åttonde generationens och senare generationers processorer för windows 11. Secure boot och TPM har funnits tidigare än 2018.

En teori har att göra med att i början av 2018 så hade moderna processorer designfel som möjliggjorde attacker av Spectre och Meltdown (säkerhetshål i Intels microprocessorer). Microsoft blev tvingade att släppa korrigeringar för windows som saktade ner datorer med äldre processorer. Fanns även något som kallades Zoombieload som attackerade via processorer och kunde stjäla lösenord och annan info från datorer. Det var främst Intels processorer som var sårbara och Intel gick ut med att Spectre och Meltdown åtgärdades med ändringar på hårdvarunivå som började med Intels 8:e generations processorer. Kan det vara en tillfällighet att windows 11 "säkerhetsmässigt" kräver 8:e generationens processorer eller senare, nu när man släpper ett "nytt" operativsystem? Troligen inte och det verkar som om Microsoft "tyst" vill flytta alla till ny hårdvara så dom vet att dom bara behöver stödja Windows 11 på processorer med dessa säkerhetskorrigeringar.‎

Redigerad av Turbopump
  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte gjort några modifieringar med systemet.

Jag laddade ner och brände en ISO skiva från Microsoft sida, stoppade in en gammal tom mekanisk disk i datorn och startade skivan utan modifieringar. Det var därför jag reagerade att jag inte fick några varningar att datorn inte stöds.

Efter jag skrev inlägget så har jag hittat på nätet att vissa 7:e generationens processorer är godkända, osäker om det gäller min. Ytterligare en sak som gjort mig lite lugnare är att Microsoft säger att de accepterar både Win 10 och Win 11 koder för aktivering av Win 11. Jag köpte ju en retail just för att man sa att Win 10 är sista systemet och jag vet att någon gång i framtiden måste jag byta ut hårdvaran men att jag har ännu inte nått den punkten.

Jag har nu beställt en ny SSD disk som jag kommer att köra Win 11 på. Kommer fortfarande ha kvar Win10. Tar mig bara ett par minuter att återställa ett helt system med att klona diskar.

Jag tror att man kommer från Microsoft sida kommer få fortsätta uppdatera Win 10 med säkerhetsuppdateringar ett bra tag efter 2025. Det är alldeles för många maskiner som är berörda som inte kan köras på Win 11 för kraven är för tuffa.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...