Botemedlet Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Okej, installerat min nya hårddisk, formaterat och partionerat, men hur kan jag lösenordskydda? jag fick ett tips om att man kunde klicka i nedanstående ruta men den går inte att klicka i (på någon mapp på hela datorn?!) hur ska jag göra så jag kan lösenordsskydda/kryssa i den? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Venoms Posted June 5, 2006 Share Posted June 5, 2006 Hej Förutsättningen för att överhuvudtaget kunna göra kataloger privata är att man har formaterat med NTFS, har du inte det får du konvertera genom Start -> Kör -> cmd, skriv: convert c: /FS:NTFS Sedan går det inte att göra sådana kataloger som används av operativsystemet privata, utan du får nöja dig med de som finns i "C:Documents and SettingsAnvändaren". Alla kataloger som finns där kan du högerklicka och gå den väg som du visade på din bild. Anledningen att du inte kan bocka i en ruta enl bild, är att katalogen används av systemet. Du kan "Dela ut" hela partioner eller kataloger för att tilldela en viss användare rättigheter, men det blir lite överkurs... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Botemedlet Posted June 10, 2006 Author Share Posted June 10, 2006 tackar har du/ni något tips om hur jag kan lösenordsskydda en fil? (ja, disken är NTFS-formaterad och den används inte av operativsystemet) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Stenhall Posted June 10, 2006 Share Posted June 10, 2006 Gå till Verktyg > Mapp-alternativ > Visning och kryssa ur "Använd förenklad fildelning".... Testa sedan att göra det du vill Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
vulfgar Posted June 11, 2006 Share Posted June 11, 2006 Gå till Verktyg > Mapp-alternativ > Visning och kryssa ur "Använd förenklad fildelning".... Testa sedan att göra det du vill Detta alternativ finns inte - såvitt jag vet - i XP Home, bara i Pro. jag har i alla fal inte hittat det, men när jag pillat med Pro-datorer så finns det. På mina datorer med XP Home så kan jag göra vissa mappar privata, inte hela "Mina Dokument"-mappen, men däremot undermappar till denna. Om jag gör andra helt egna mappar så går det att göra dessa privata, men inte direkt under systemdisken, den måste ligga på en annan disk eller vara en undermapp. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
extream Posted June 12, 2006 Share Posted June 12, 2006 Varför inte bara ladda ner Ladder software - hidefolder NOW! och dölj mappen helt med ett lösenord. Ett jätte enkelt program. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts