Gå till innehåll

Kan inte klicka i rutan?


Botemedlet

Recommended Posts

Okej, installerat min nya hårddisk, formaterat och partionerat, men hur kan jag lösenordskydda?

jag fick ett tips om att man kunde klicka i nedanstående ruta men den går inte att klicka i (på någon mapp på hela datorn?!)

69660db.th.jpg

hur ska jag göra så jag kan lösenordsskydda/kryssa i den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Förutsättningen för att överhuvudtaget kunna göra kataloger privata är att man har formaterat med NTFS, har du inte det får du konvertera genom Start -> Kör -> cmd, skriv: convert c: /FS:NTFS

Sedan går det inte att göra sådana kataloger som används av operativsystemet privata, utan du får nöja dig med de som finns i  "C:Documents and SettingsAnvändaren". Alla kataloger som finns där kan du högerklicka och gå den väg som du visade på din bild.

Anledningen att du inte kan bocka i en ruta enl bild, är att katalogen används av systemet.

Du kan "Dela ut" hela partioner eller kataloger för att tilldela en viss användare rättigheter, men det blir lite överkurs...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå till Verktyg > Mapp-alternativ > Visning och kryssa ur "Använd förenklad fildelning".... Testa sedan att göra det du vill :)

Detta alternativ finns inte - såvitt jag vet - i XP Home, bara i Pro. jag har i alla fal inte hittat det, men när jag pillat med Pro-datorer så finns det.

På mina datorer med XP Home så kan jag göra vissa mappar privata, inte hela "Mina Dokument"-mappen, men däremot undermappar till denna. Om jag gör andra helt egna mappar så går det att göra dessa privata, men inte direkt under systemdisken, den måste ligga på en annan disk eller vara en undermapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...