Gå till innehåll

Thunderbird till Android-mobil


Krisse

Recommended Posts

Vet någon av er kunniga om det är möjligt? Om det är möjligt, hur gör man då? Jag har letat efter appar och andra lösningar utan att hitta.

Nu är jag lite osäker om jag är på rätt forumdel med min fråga, om inte, då ber jag om att någon flyttar frågan till rätt ställe.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet!

Thunderbird är ett program som bara finns för Windows, Linux och Mac. Om du menar att du idag har mejl i Thunderbird i datorn och vill kunna läsa mejlen även i mobilen så installerar du valfri mejlapp i mobilen och konfigurerar appen för att hämta mejlen från den mejlserver som Thunderbird hämtar mejlen från. Om du t ex har en mejladress från Gmail så kan du installera Gmail-appen i mobilen och ställa in den för att hantera din mejladress.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för välkomnandet och svaret!
Trodde att det skulle finnas app för Android, men icke.
Ja, jag har installerat Thunderbird i datorn, mejladress har jag från egen domän som jag vill ha i mobilen.
Vill du vara bussig och guida mig vidare vilken mejlapp du skulle rekommendera, och sen konfigurera. Helst en app på svenska. Jag är fullständigt värdelös ang mobiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Ingen orsak :)

Jag beklagar men jag är inte rätt person för mejlappar i mobilen men det finns det säkert någon annan som är.

Har du någon åsikt om appar från Google och Microsoft?
Det är ju de två stora leverantörerna för mejl men vissa personer har motvilja mot det ena eller båda företagen. I en Android-mobil borde Googles (Gmails) eller mobiltillverkarens mejl-app vara installerad. Kan du kolla om du redan har en mejlapp i mobilen?

Redigerad av Cecilia
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag behöver ha en mailklient (heter det kanske) där jag kan använda min egen mailadress från domänen typ Thunderbird. Gmail och Outlook ger förslag varav jag måste välja.
Men tack för ditt engagemang! Någon annan kan kanske komma med andra förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pröva med den här guiden för att lägga till valfri mejladress i Gmail-appen: https://help.one.com/hc/en-us/articles/115005863205-Setting-up-email-in-Gmail-on-Android
Den är visserligen gjorde för mejladresser på one.com men ser ut att kunna användas för vilken som helst.
Serveradress och liknande kan du se i Thunderbirds kontoinställningar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för dessa svenska sidor!
Har kollat detta Gmail variant;
Fråga 1 innan jag börjar härja ev med mobilen är steg 7
Fråga 2 jag har och använder gmail både på dator, surplatta och mobil, skulle inte detta krocka med det mailet jag redan har och jag kommer att använda även i fortsättning.
Har bara anledning att ha helt separerat mail för ett annat behov

Steg 7 - Ange ditt lösenord

  1. Skriv in ditt lösenord som du använder för att logga in på webbmailen på One.com.
  2. Klicka på Nästa.

    Jag antar att jag i st för One.com ska jag skriva Simply.com där jag har min domän
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

24 minuter sedan, Krisse sade:

Fråga 2 jag har och använder gmail både på dator, surplatta och mobil, skulle inte detta krocka med det mailet jag redan har och jag kommer att använda även i fortsättning.

Du kan ha flera mejladresser i gmail-appen. Men om du är osäker så använd en annan app för just mejladressen från simply.com.

26 minuter sedan, Krisse sade:

Jag antar att jag i st för One.com ska jag skriva Simply.com där jag har min domän

Ja, så bör det vara men kolla i kontoinställningarna i Thunderbird för säkerhets skull.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

14 minuter sedan, Cecilia sade:

Men om du är osäker så använd en annan app för just mejladressen från simply.com.

Det är det jag har i Thunderbird och den adressen vill jag ha i mobilen. Frågan är bara hur? Måste jag radera Thunderbird och försöka få allt de konversationer som finns där till något annat ställe och försöka hitta en annan mailklient som jag kan para ihop med min egen mailadress.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du ska absolut inte radera Thunderbird eller kontot i det.

Kan du kolla i Thunderbirds kontoinställningar om det står IMAP eller POP3 som protokoll för att hämta mejl?
Finns det någon webbmejl hos simply.com?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)
27 minuter sedan, Krisse sade:

Har du olika olika Outlook adresser också?

Ja, ett exchangekonto (jobbets)
ett gmail.com
ett hotmail.com
ett hotmail.se

Jag har IMAP på alla (utom Exchange då som ju är just det) vilket gör att jag ser samma mail, och kan ta bort samma mail, i Outlook-appen på surfplattan och i Thunderbird på Linuxdatorn. (Jobbmailen endast i mobilen eftersom det är jobbets mobil)

***

Tänk dig att din vanliga postlåda vid vägen (om du bor i villa) motsvarar krisse @ hotmail.com
Thunderbird i datorn motsvarar dig själv
Outlookappen i mobilen motsvarar din granne till vänster
Outlookappen i surfplattan motsvarar din granne till höger

När du då får reklam från Granngården i din postlåda kan du själv lyfta på locket och se vad du fått.
Grannen kan också kolla i din brevlåda.
Om grannen slänger reklamutskicket kan du när du senare kollar postlådan inte se någon reklam.

 

Redigerad av Mikael63
Postlåda!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10 minuter sedan, Cecilia sade:

Kan du kolla i Thunderbirds kontoinställningar om det står IMAP eller POP3 som protokoll för att hämta mejl?

Ingående IMAP
 

 

12 minuter sedan, Cecilia sade:

Finns det någon webbmejl hos simply.com?

Jag har inte webbhotell utan bara domän, dock ingår mejladress utan meilklient

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13 minuter sedan, Krisse sade:

Ingående IMAP

Utmärkt och då bör det inte vara några problem att konfigurera samma mejladress och med IMAP i en app i mobilen och surfplattan och kunna läsa samtliga mejl överallt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Just nu, Krisse sade:

Finns det någon webbmejl hos simply.com?

Det är detta simplys mejladress som jag har och använder i Thunderbird i datorn och det funkar där.

16 minuter sedan, Cecilia sade:

Utmärkt och då bör det inte vara några problem att konfigurera samma mejladress och med IMAP i en app i mobilen och surfplattan och kunna läsa samtliga mejl överallt.

Visste man bara vilken app och att appen ska vara svenskspråkig, eftersom jag kan inte engelska. Och inte Outlook eller helst inte gmail heller. Outlook har jag från en viss anledning från kommunen och har försökt tidigare installera för privat bruk också, men Jag hamnar alltid i kommunens mailadress och längre kommer jag inte. Den adressen ska vara till kommunens behov som jag har fått det.

Lite komplicerat detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 timme sedan, Krisse sade:

Outlook har jag från en viss anledning från kommunen och har försökt tidigare installera för privat bruk också, men Jag hamnar alltid i kommunens mailadress och längre kommer jag inte. Den adressen ska vara till kommunens behov som jag har fått det.

Lite komplicerat detta.

Det är väl för att det bara finns det kontot inlagt i appen.

image.thumb.png.de04a97cd451d7d2047fffb7abe80ccc.png

 

image.thumb.png.a825ca8ae3b7d7da450e01e8a4cd9b28.png

  • Like 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Delta i dialogen

Du kan skriva svaret nu och registrera dig senare, Om du har ett konto, logga in nu för att svara på inlägget.

Gäst
Svara i detta ämne...

×   Du har klistrat in innehåll med formatering.   Ta bort formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa nytt...